Aggregator

Vier jaar cel geëist om verkrachting van 35 jaar geleden in Bodegraven

1 hour 31 minutes ago

Het Openbaar Ministerie eist vier jaar cel tegen een man die wordt verdacht van een verkrachting in Bodegraven in 1990. De 59-jarige man werd vorig jaar opgespoord met behulp van DNA-onderzoek en heeft het misbruik daarna bekend. Het slachtoffer was ten tijde van de verkrachting 14 jaar.

Zowel de verdachte, afkomstig uit de Brabantse gemeente Altena, als het inmiddels 50-jarige slachtoffer was vandaag aanwezig in de rechtbank. "Je hebt 35 jaar tijd gehad om spijt te betuigen", zei de vrouw hevig geëmotioneerd, schrijft persbureau ANP. "Zonder DNA-match was je er nooit mee gekomen. Dat neem ik jou kwalijk."

Verdachte Willem V. heeft decennia gezwegen over wat er op 30 maart 1990 is gebeurd. Volgens het OM belde hij die dag 's ochtends aan bij het huis waar het slachtoffer woonde en vroeg hij het meisje om contactgegevens van haar moeder. Vervolgens zou hij haar binnen hebben verkracht.

'Bevangen door lust'

V. heeft tegenover de politie verklaard dat hij daadwerkelijk kwam voor de moeder van het meisje, die hij via zijn broer kende. Hij was naar eigen zeggen op zoek naar warmte, maar eenmaal in huis werd hij "bevangen door lust".

Vele jaren bleef de zaak onopgelost. De broer van de verdachte werd opgepakt op basis van een compositietekening. Een DNA-spoor kwam echter niet volledig overeen.

De zaak kwam 35 jaar na dato alsnog aan het rollen toen een link werd gelegd met het DNA-profiel van de verdachte, dat in het Verenigd Koninkrijk was geregistreerd. Daar was hij verdachte geweest in een strafzaak uit 2003. Het bij hem afgenomen DNA pleitte hem vrij in de Britse strafzaak, maar leidde tot een arrestatie in de verkrachtingszaak in Nederland.

Broer onterecht vast

Vorig jaar stonden agenten bij V. op de stoep. Hij zou direct hebben bekend en ook hebben gezegd dat dit een opluchting voor hem was. "Toch heeft hij 35 jaar lang bewust gezwegen, kennelijk in de hoop dat het nooit zou worden ontdekt", zei de officier van justitie vandaag. "De verdachte heeft nooit verantwoordelijkheid genomen, zelfs niet toen zijn broer enige tijd onterecht heeft vastgezeten."

De verkrachting heeft ingrijpende en blijvende gevolgen gehad voor het slachtoffer. Ze heeft haar moeder gesmeekt om te verhuizen, maar daar zou geen geld voor zijn geweest. "Ik moest bijna overgeven van de gedachte dat ik daar moest blijven wonen", zei ze in de rechtbank.

Over twee weken doet de rechtbank uitspraak.

Podcast De Dag: waarom Netanyahu niet (altijd) meer naar Trump luistert

2 hours 9 minutes ago

Tijdens de onderhandelingen tussen de VS en Iran over een vredesakkoord is hét hete hangijzer of Israël zich terugtrekt uit Zuid-Libanon. Maar premier Netanyahu lijkt zich niets van Amerika aan te trekken. Hij zegt dat Israël niet van plan is zich terug te trekken.

Luisteren?

Deze aflevering kun je beluisteren via NPO Luister en alle andere podcastkanalen. Bevalt het? Vergeet je dan niet te abonneren!

Oud-Israël-correspondent Inez Polak vertelt in de podcast over de meer dan getroubleerde relatie tussen Trump en Netanyahu. Die aanvankelijk juist 'beste vrienden' waren.

Hoewel de VS en Israël historisch warme banden hebben, verliep de relatie tussen Amerikaanse presidenten en Israëlische premiers wel vaker stroef. Maar altijd kwamen ze er met elkaar uit. Toch zijn de tijden volgens Polak veranderd en lijkt er op meerdere niveaus een kentering te zijn.

Reageren? Mail dedag@nos.nl

Presentatie en montage: Elisabeth Steinz

Redactie: Lars Hulshof en Marco Geijtenbeek

Eindredactie: Rosanne Sies

Dode en acht gewonden in Amman bij gedrang rond WK-wedstrijd Jordanië

3 hours 31 minutes ago

In de Jordaanse hoofdstad Amman is een persoon om het leven gekomen bij gedrang onder voetbalfans. Acht mensen raakten gewond, meldt het Jordaanse persbureau Petra op basis van de politie.

Het incident gebeurde op het Hasjemitische Plein in het centrum van de stad, waar een groot aantal supporters was samengekomen om de WK-wedstrijd tussen Jordanië en Algerije op grote schermen te volgen. Het Hasjemitische Plein is een groot openbaar plein naast het Romeinse theater waar regelmatig evenementen worden gehouden.

Volgens de autoriteiten kwamen mensen door de vele voetbalfans in de verdrukking. Hulpdiensten brachten negen gewonden naar het ziekenhuis. Een van hen overleed later; de doodsoorzaak wordt nog onderzocht. De overige acht raakten lichtgewond.

Grote groepen mensen

In de Jordaanse hoofdstad waren op meerdere plekken grote groepen mensen op de been om de wedstrijd te volgen. Jordanië deed dit jaar voor het eerst mee aan een wereldkampioenschap voetbal. Het land verloor de wedstrijd met 2-1 van Algerije waardoor het is uitgeschakeld en na de laatste wedstrijd in de groepsfase naar huis moet.

Zorginstelling in Assen moet zorg overdragen, medewerker vast om misbruik

4 hours ago

De zorginstelling You-Zorg Noord in Assen moet zo snel mogelijk een deel van de zorg overdragen vanwege ernstige tekortkomingen. Dat meldt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Een medewerker zit momenteel vast op verdenking van verkrachting van een cliënt.

De organisatie biedt woonbegeleiding en ambulante zorg aan mensen met een verstandelijke beperking en psychische problemen. Afgelopen maart ging de inspectie onaangekondigd langs en stelde daarbij vast dat You-Zorg niet voldoet aan de normen voor goede en veilige zorg. De zorg is de afgelopen maanden niet verbeterd, schrijft de inspectie.

Voorarrest

Een medewerker die werkzaam was op een van de locaties van You-Zorg in Assen zit vast op verdenking van verkrachting van een cliënt die aan zijn zorg was toevertrouwd. Dat zou begin dit jaar zijn gebeurd. In augustus vorig jaar zou hij een andere cliënt hebben aangerand. Na de aangifte van verkrachting werd hij opgepakt. Hij zit nog in voorarrest, schrijft RTV Noord.

Volgens Dagblad van het Noorden gaat het om een mede-eigenaar van de zorginstelling, maar de inspectie gaat in de rapportages verder niet in op deze incidenten.

De inspectie spreekt van "ernstige tekortkomingen in de zorgverlening". In het rapport staat onder meer dat het team slechts één gediplomeerd zorgverlener heeft. Daarnaast hebben de medewerkers van You-Zorg Noord in de afgelopen twee jaar niet genoeg bij- en nascholing gevolgd gericht op de doelgroep en ontbreekt een structurele teamreflectie. Er wordt zorg verleend aan cliënten met complexe zorgvragen, terwijl de medewerkers niet over de juiste kennis en vaardigheden beschikken, concludeert de IGJ.

Verder valt te lezen dat bijna de helft van de cliënten geen zinvolle dagbesteding wordt geboden. De cliënten verblijven grotendeels in hun eentje op de woonlocaties zonder dat er een zorgverlener aanwezig is.

Zes weken

You-Zorg moet binnen zes weken stoppen met het verlenen van zorg aan cliënten met een zware zorgindicatie. Die cliënten moeten worden overgedragen aan andere zorgaanbieders. Voor de overige cliënten moet de zorg binnen vijf maanden verbeterd worden. Tot die tijd mag You-Zorg geen nieuwe cliënten aannemen.

Tsjechische president stapt naar hoogste rechter om plek in delegatie NAVO-top

4 hours 23 minutes ago

De Tsjechische president Pavel is verbitterd dat de regering hem niet heeft opgenomen in de officiële delegatie van het land voor de NAVO-top begin volgende maand. Hij heeft beroep aangetekend bij het Constitutioneel Hof, dat wetten toetst aan de grondwet. Hij vindt dat de top onder zijn bevoegdheid valt.

De regering onder leiding van de rechts-populistische minister-president Babis, een rivaal van Pavel, maakte gisteren bekend dat de onafhankelijke president niet meereist naar de NAVO-top, op 7 en 8 juli in de Turkse hoofdstad Ankara. Babis gaat samen met zijn ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken naar de top.

"Ik beschouw het besluit om de president uit te sluiten van de delegatie als een ongekende en uiterst betreurenswaardige stap", schrijft Pavel in een verklaring. Voor zijn politieke carrière was Pavel een prominente militair. Hij diende van 2012 tot 2015 als de stafchef van de Tsjechische strijdkrachten. Vorig jaar leidde hij nog wel de Tsjechische delegatie op de NAVO.

In de clinch

Sinds Tsjechië in 1999 toetrad tot de NAVO, waren presidenten vrijwel altijd aanwezig bij de NAVO-top. Bij slechts één van de twintig toppen was de Tsjechische president niet aanwezig, vanwege gezondheidsproblemen.

Babis en Pavel liggen al maanden in de clinch over wie er naar de NAVO-top gaat. Tsjechië is een van de weinige landen binnen de NAVO die afgelopen jaar de oude NAVO-norm van 2 procent uitgaven aan defensie niet haalden. Pavel hamert op meer defensie-uitgaven, terwijl Babis in andere zaken wil investeren. In zijn verkiezingscampagne beloofde Babis onder meer te breken met de Europese klimaatplannen en minder steun aan Oekraïne.

De regering van premier Babis zegt dat het aan de regering is om haar standpunten te verdedigen, zoals de lage defensie-uitgaven. Volgens de Tsjechische grondwet heeft de president beperkte bevoegdheden en wordt het buitenlands beleid bepaald door de regering.

Het Constitutioneel Hof laat weten de klacht te hebben ontvangen en deze met voorrang te zullen behandelen. Het is onduidelijk of het op tijd een uitspraak zal doen zodat Pavel mogelijk nog aan de top kan deelnemen.

Europees arrestatiebevel in Qatargate tegen voormalig Griekse EU-commissaris

5 hours 34 minutes ago

Een Belgische onderzoeksrechter heeft een Europees arrestatiebevel uitgevaardigd tegen voormalig Grieks EU-commissaris Dimitris Avramopoulos. Dat bevestigt een woordvoerder van de Griekse regering aan persbureau Reuters.

Het arrestatiebevel houdt verband met een groot corruptieschandaal, beter bekend als Qatargate, dat in 2022 aan het licht kwam. Qatar en Marokko worden ervan verdacht Europese politici in Brussel te hebben omgekocht om zo besluiten van de Europese Unie te beïnvloeden. Beide landen zeggen niet betrokken te zijn bij de zaak.

Avramopoulos bestrijdt de beschuldigingen. "Er was geen enkele betrokkenheid van mij, direct of indirect, bij iets verwerpelijks", laat hij in een verklaring aan Griekse media weten. De Griekse politicus zegt geen gebruik te zullen maken van parlementaire immuniteit, "ook al is dit een absoluut ongefundeerde kwestie". Avramopoulos zegt de Griekse justitie te verzoeken de zaak volledig te onderzoeken.

Avramopoulos is een Grieks parlementslid en lid van de grootste politiek partij Nea Dimokratia, partij van de premier Kyriakos Mitsotakis. Avramopoulos was tot 2019 EU-commissaris voor Migratie en werd later lid van de Fight Impunity, een mensenrechtenorganisatie die in verband wordt gebracht met het omkopingsschandaal.

Corruptie

Qatargate wordt gezien als een van de grootste Europese schandalen ooit. Vier andere Europese parlementariërs worden verdacht van corruptie, witwassen en lidmaatschap van een criminele organisatie, onder wie de voormalige vicevoorzitter van het Europees Parlement, Eva Kaili.

Bij doorzoekingen in tientallen woningen is in totaal 1,5 miljoen euro contant in beslag genomen. In een Brusselse hotelkamer is verder een koffer met "honderdduizenden euro's" gevonden, en in een appartement van een Europarlementariër 150.000 euro.

Op zeker 20 online platforms delen Belgische mannen naaktfoto's van hun vrouw

5 hours 51 minutes ago

Belgische mannen delen op zeker twintig websites en in socialemediagroepen naaktfoto's van hun partner. Meestal zijn de foto's stiekem genomen en tegen de wil van hun vrouw of vriendin verspreid, blijkt uit onderzoek van de VRT.

Het gebeurt op 'gewone' sociale media, zoals in Facebookgroepen waar mannen afspreken om privé-foto's van hun vrouw of vriendin te delen, schrijft de VRT, maar ook op aparte websites en in Telegramchats met duizenden leden.

De foto's worden aangeprezen als 'unaware': slachtoffers zijn zich er niet van bewust dat ze gefotografeerd worden en poseren bijna nooit. Het gaat vaak om de blik van een gluurder, schrijven de onderzoekers, naar vrouwen in de douche, als ze zich aan het omkleden zijn of liggen te slapen. De mannen becommentariëren de foto's ook en doen dat vaak op een seksistische manier. Ze gebruiken woorden als 'slet' en 'hoer'.

Topje van de ijsberg

De Vlaamse omroep vond op minstens twintig platforms stiekem genomen intieme foto's van vrouwen van wie viel vast te stellen dat ze Belgisch waren. Ook ontdekte de omroep 32 accounts van Belgische mannen die foto's van hun partner delen. "Wij zijn er zeker van dat dit nog maar het topje van de ijsberg is", zegt VRT-journaliste Dorien Vanmeldert.

Volgens de VRT zijn er veel meer van dergelijke sites en accounts, maar is het lastig om te achterhalen wie op de beelden staat en wie ze gemaakt heeft. Hoe groot het fenomeen is, valt ook moeilijk te zeggen. Volgens de omroep verdwijnen er geregeld websites en groepen om meteen ergens anders weer op te duiken.

Volgens de Vlaamse journalisten zijn er van een slachtoffer meestal tientallen en vaak honderden foto's te vinden. Mannen kunnen soms ook een 'officieel' certificaat krijgen als ze aantonen dat het om hun partner gaat. Op andere fora worden scores bijgehouden van hoeveel foto's iemand heeft gedeeld.

Nooit gemerkt

Sommige Belgische mannen delen ook de volledige naam en woonplaats van hun partner. De VRT heeft het verhaal van een vrouw die vertelt dat haar echtgenoot haar naam en de plaats waar ze werkte deelde met mannen in online groepen, zodat ze haar "konden komen bekijken".

"Het ging om foto's waar ik van kop tot teen op sta, maar ook close-ups van mijn borsten en tussen mijn benen. Ik besefte onmiddellijk dat enkel mijn partner zulke foto's kan nemen zonder dat ik wist dat ze gemaakt en gedeeld werden", vertelt ze bij de VRT.

Het maken en verspreiden van zulke beelden zonder toestemming is in België strafbaar. De vrouw deed aangifte bij de politie. Bij het uitlezen van de computer van haar man vonden rechercheurs 1200 stiekem genomen naaktbeelden.

"Ik heb nooit gemerkt dat hij zulke beelden maakte, want hij was de persoon die ik het meeste vertrouwde", vertelt zijn slachtoffer. "We waren 20 jaar samen."

Niet serieus genomen

Slachtoffers voelen zich in België lang niet altijd serieus genomen door justitie en politie, schrijft de VRT, hoewel het zonder toestemming delen van de beelden strafbaar is, net als het verder verspreiden van de foto's.

Maar weinig aangiften leiden tot een veroordeling. Volgens Belgische deskundigen ontbreekt het aan kennis en middelen om de zaken snel en goed af te handelen. De vrouw die de VRT haar verhaal vertelde, diende vier jaar geleden al een klacht in tegen haar man, maar wacht nog steeds op een proces, terwijl haar beelden nog steeds op het internet rondgaan.

Het gebeurt overigens niet alleen in België. Daar kwam de zaak aan het rollen na berichten van vorig jaar over hetzelfde fenomeen in Italië. "We zien Belgen, maar ook Nederlanders, Italianen, Amerikanen", zegt VRT-journaliste Dorien Vanmeldert. "Soms zie je dat mensen van dezelfde nationaliteit in kleinere groepen doorpraten, maar het is een wereldwijd fenomeen."

Kwakkelend Heineken haalt Braziliaanse koffie-verkoper om tij te keren

6 hours 3 minutes ago

Voor het eerst krijgt biergigant Heineken een topman die van buiten het bedrijf komt. Het gaat om de Braziliaan Rafael Oliveira, roepnaam Rafa, die anderhalf jaar de baas was bij koffieconcern JDE Peet's, waar Douwe Egberts onder valt.

Daarmee breekt Heineken met de traditie dat de hoogste baas van het bedrijf intern is opgeleid. Dat was bij alle mannen die na Freddy Heineken de leiding kregen het geval. Bovendien waren het allemaal Nederlanders, op de Belg Jean-François van Boxmeer na.

Belangrijke aandeelhouders van Heineken hadden het concern gevraagd om iemand van buiten te nemen, die met een frisse blik naar het bedrijf kan kijken. In zakenkrant FT sprak een belegger de zorg uit dat het 'wel weer een Nederlander' zou worden. "We zijn gedoemd om iemand van gemiddelde kwaliteit te krijgen, dat is nu eenmaal de geschiedenis van het bedrijf."

Heineken ziet de bierverkoop wereldwijd dalen. Onder vertrekkend topman Dolf van den Brink werd al een reorganisatie aangekondigd waardoor 5000 tot 6000 arbeidsplaatsen wereldwijd verdwijnen.

Oliveira werkte voorheen bij voedingsgigant Kraft Heinz en krijgt de opdracht om de ingezette strategie te versnellen en ervoor te zorgen dat Heineken weer gaat groeien.

Hij krijgt de zegen van de Heineken-familie. "Mijn familie en ik zijn zeer tevreden met de zorgvuldige, wereldwijde selectieprocedure die leidde tot de benoeming van Rafa", zegt grootaandeelhouder Charlene de Carvalho-Heineken in het persbericht van het bedrijf.

Beloning

Beleggersvereniging VEB is positief en omschrijft Oliveira als iemand die "rücksichtslos focust op rendement en die iets minder met het oud-Hollandse merk Heineken heeft". VEB-directeur Gerben Everts verwacht dat Heineken onder de nieuwe topman merken gaat afstoten en lokale brouwerijen gaat sluiten. "Je moet als brouwerij met de veranderende biermarkt mee."

In de anderhalf jaar tijd die Oliveira bij JDE Peet's werkte, heeft hij een bezuinigingsoperatie opgezet die jaarlijks 500 miljoen euro moest besparen. Bij de koffiefabriek in Utrecht verdwenen daardoor banen.

Onder zijn leiding werd JDE Peet's overgenomen door het Amerikaanse drankenconcern Keurig Dr Pepper. Volgens beleggersvereniging VEB leverde die deal Oliveira een beloning op van tientallen miljoenen euro's.

Als aandeelhouders met de benoeming instemmen dan start Oliveira op 1 oktober. Het is nog niet bekend hoeveel hij bij Heineken gaat verdienen.

Geweld in Libanon lijkt wat te luwen, maar Netanyahu wil leger in Zuid-Libanon houden

6 hours 7 minutes ago

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft opnieuw gezegd dat Israëlische troepen in Zuid-Libanon zullen blijven. Volgens hem is de aanwezigheid noodzakelijk om het noorden van Israël te beschermen tegen dreiging van Hezbollah.

In een gezamenlijke verklaring met defensieminister Katz zegt hij dat het leger "geen enkele beperking heeft". De Israëlische premier en Katz gaan met deze uitspraken voorbij aan het basisakkoord dat Iran en de VS met elkaar hebben afgesproken. Daarin staat dat de militaire acties in Libanon stoppen, en dat de VS en Iran daarop toezien.

De uitspraken komen op een moment het geweld in Libanon wat lijkt te luwen en in Washington nieuwe gesprekken beginnen tussen Israëlische en Libanese delegaties over een regeling voor het grensgebied. Hezbollah neemt niet deel aan die onderhandelingen.

Op tafel ligt onder meer een voorstel voor een gefaseerde terugtrekking van Israëlische troepen uit Zuid-Libanon, waarbij het Libanese leger geleidelijk delen van het gebied zou overnemen onder internationale afspraken.

Correspondent Israël en de Palestijnse gebieden Lennard Swolfs:

"Netanyahu zegt dat de troepen in Libanon zullen blijven om de burgers in het grensgebied in het noorden van Israël te beschermen tegen Hezbollah. De militante beweging heeft zich vooralsnog niet ontwapend en daarom beroept Netanyahu zich op het vaak gebruikte argument van zelfverdediging.

Wat hier ook lijkt mee te spelen is de druk die de Israëlische premier voelt in eigen land. Er komen binnen enkele maanden verkiezingen aan en zijn extreemrechtse coalitiegenoten roepen op om het zuiden van Libanon langdurig te bezetten. En ook oppositieleiders waarschuwen voor de dreiging van Hezbollah en wijzen naar Netanyahu dat het hem niet lukt om die dreiging weg te nemen.

Tegelijkertijd staat premier Netanyahu ook onder internationale druk, vooral vanuit de Verenigde Staten. Die proberen samen met regionale partijen tot een akkoord te komen met Iran, waarbij ook een staakt-het-vuren in Libanon en een terugtrekking van Israëlische troepen op tafel ligt. Zeker dat laatste is iets waar Netanyahu zich duidelijk tegen verzet.

Wat in de onderhandelingen in Washington wordt besproken, is een gefaseerde regeling. Daarbij zou het Israëlische leger zich stap voor stap terugtrekken tot achter de Litani-rivier. In de vrijgekomen gebieden zou het Libanese leger de controle overnemen onder toezicht van de Verenigde Staten.

Netanyahu zal volgens verschillende analyses proberen de onderhandelingen tussen Amerika en Iran te dwarsbomen en zijn beste troefkaart op dit moment lijkt Libanon. Al zal hij uiteindelijk moeten luisteren naar president Trump, omdat Israël sterk afhankelijk is van de Amerikaanse steun."

Afgelopen weekend vielen aan beide kanten slachtoffers bij gevechten over en weer. Zo kwamen op vrijdag en zaterdag vijf Israëlische militairen om het leven bij gevechten in Zuid-Libanon. Volgens Libanese bronnen kwamen zaterdag 32 mensen om het leven door Israëlische aanvallen. Vanuit Libanon werden raketten afgevuurd op Israëlische posities in het zuiden.

Sinds die uitwisseling van geweld is het rustiger geworden langs de grens, al spreken betrokkenen van een kwetsbare situatie waarin de spanning snel weer kan oplopen. In eerdere fases van het conflict bleken vergelijkbare periodes van relatieve rust vaak van korte duur.

Het Israëlische leger opereert intussen onder aangepaste instructies, waarbij het vooral is gericht op het afslaan van directe dreigingen, meldt The New York Times op basis van bronnen binnen het Israëlische leger. Wat precies als "defensief handelen" geldt, blijft in de praktijk onderwerp van interpretatie, zeker in het grensgebied waar beide partijen elkaar blijven beschieten.

Binnen Israël wordt de aanwezigheid in Zuid-Libanon gezien als onderdeel van een bredere veiligheidsstrategie rond de noordgrens, terwijl diplomatieke pogingen zich richten op een geleidelijke overdracht aan het Libanese leger.

Iran wil terugtrekking Israël

Vooralsnog is onduidelijk wat de onderhandelingen in Washington gaan opleveren en in hoeverre een akkoord op korte termijn haalbaar is. Ook in Zwitserland wordt er onderhandeld door de VS en Iran over het beëindigen van de oorlog in het Midden-Oosten.

De Iraanse ambassadeur bij de Verenigde Naties in Genève stelde vandaag dat Libanon "een onmisbaar onderdeel" is van een beoogd akkoord tussen de betrokken partijen. Hij herhaalde dat een eventuele overeenkomst onder meer moeten leiden tot het beëindigen van aanvallen op Libanon én een terugtrekking van Israëlische troepen uit het land. Hij sprake daarbij van een rode lijn.

Digitaal tolsysteem in A24 moet duidelijker en toegankelijker, vindt ombudsman

7 hours 51 minutes ago

Het digitale tolsysteem voor de Blankenburgtunnel in de snelweg A24 bij Vlaardingen is voor weggebruikers niet begrijpelijk. En voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, is het ook niet toegankelijk, zegt de Nationale Ombudsman. Hij krijgt er veel klachten over.

De Blankenburgtunnel, officieel de Maasdeltatunnel, verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. De tunnel is de eerste in Nederland met een elektronisch e-tol systeem, zonder tolpoortjes dus.

Het e-tolsysteem op de A24 is een goed voorbeeld van hoe de gehele digitalisering door de overheid negatief kan uitwerken voor burgers, schrijft de Nationale ombudsman aan de minister.

De weg heeft camera's die de kentekens van alle voertuigen registreren. Weggebruikers kunnen de tolkosten automatisch laten afschrijven of ze moeten binnen 72 uur hun rit online betalen, maar veel mensen doen dat niet.

Dat komt onder meer doordat mensen niet beseffen dat ze op een tolweg rijden en achteraf zelf online moeten betalen. De informatie op de weg daarover is onduidelijk, oordeelt ombudsman Reinier van Zutphen, terwijl dat in de media al verschillende keren aan de orde is geweest.

Minder digitaal vaardig

Volgens Van Zutphen betalen mensen ook niet, omdat ze niet weten hoe dat moet, ze begrijpen het digitale systeem niet. Sinds december vorig jaar verstuurt de overheid een betalingsherinnering met 9 euro administratiekosten. Wie na twee weken nog niet heeft betaald, krijgt daar bovenop een boete.

"Digitalisering kan voordelen hebben, maar de overheid dient terughoudend te zijn met het uitsluitend digitaal aanbieden van haar diensten", schrijft Van Zutphen aan minister Karremans. "Zij moet namelijk toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor degenen die digitaal hun weg weten te vinden."

Ook hebben niet alle burgers toegang tot internetbankieren en ze mogen daartoe niet worden gedwongen, vindt de ombudsman. "Door het huidige systeem lopen mensen onterecht het risico op boetes en hoge kosten, waardoor zij in de problemen kunnen komen."

Volgens Van Zutphen moet er daarom ook een papieren alternatief beschikbaar zijn. "Gebeurt dat niet, dan sluit de overheid mensen uit en is zij onvoldoende toegankelijk", stelt hij.

Kosteloze betalingsherinnering

De ombudsman roept minister Karremans van Infrastructuur en Waterstaat op om het tolsysteem begrijpelijk en toegankelijk te maken voor alle burgers. Hij vindt dat daar ook een kosteloze betalingsherinnering bij hoort, om te voorkomen dat burgers worden afgerekend op onduidelijkheid of beperkte vaardigheden.

Camper die door vlonderpad zakte in natuurgebied, kan niet zomaar weg

8 hours 44 minutes ago

Een camper die vorige week door een vlonderpad zakte in het natuurgebied Grolloërveen in Drenthe, blijft daar voorlopig staan. Er is nog geen manier gevonden om het voertuig op een veilige manier weg te halen.

Het ging donderdagavond mis toen de bestuurder van de camper een verkeerde afslag nam en op het vlonderpad terechtkwam. De houten planken die bedoeld zijn voor wandelaars en fietsers, konden het gewicht van de camper niet dragen. Meerdere planken braken doormidden.

Volgens de boswachter waren de kampeerders enorm geschrokken. Ze hebben een boete gekregen omdat ze niet over het pad mochten rijden.

Zwaar materieel

De camper weghalen, blijkt een lastige operatie. "Het vlonderpad is flink beschadigd, maar bij de camper is de boel intact en dat willen we graag zo houden", legt Hans Alting van Staatsbosbeheer bij RTV Drenthe uit. Ook wil de beheerder voorkomen dat brandstof in de natuur lekt.

De locatie maakt het extra lastig. "We staan nu in contact met een bergingsbedrijf om te kijken hoe we de camper daar het beste weg kunnen krijgen. Dat zou nog wel deze hele week kunnen duren. Want we willen ook niet zomaar met zwaar materieel het Grolloërveen in vanwege het kwetsbare veengebied", vertelt Alting.

Het vlonderpad is voorlopig dicht voor wandelaars en fietsers. De populaire wandelroute Sprokkelspoor van 12 kilometer is daardoor niet te bewandelen. "Mensen kunnen die tocht nu maar voor de helft lopen, alleen de korte route is mogelijk."