Aggregator

Starmers vermoedelijke opvolger hakt knopen liefst door in de pub

2 hours 11 minutes ago

De Britse politiek is genadeloos: twee jaar nadat Keir Starmer de verkiezingen voor Labour won met een grote meerderheid, wordt hij afgezet door zijn eigen partij. Hij moet plaatsmaken voor een betere kandidaat. Waarschijnlijk is dat Andy Burnham (56), de charismatische politicus uit het Noorden die na Starmers bekendmaking weinig tijd nodig had zich officieel kandidaat te stellen.

Starmer heeft gekozen voor een 'waardig' vertrek en heeft een tijdspad geschetst voor de overdracht van de macht. Een pijnlijk moment voor Starmer: hij beloofde kiezers juist dat zijn partij na alle chaos bij de Conservatieven niet weer van leider zou wisselen.

Tientallen missers

Starmer zou een stabiele, zij het wat saaie, regering leiden. Hij zou de problemen van het land oplossen, ook als daarvoor onpopulaire keuzes nodig waren. En Starmer kan zeker op successen wijzen: de wachtlijsten in de zorg zijn afgenomen, de illegale migratie over het Kanaal daalt en er zijn tekenen van een aantrekkende economie.

Maar die boodschap is niet aangekomen. Wat wel aan hem bleef kleven zijn tientallen missers en U-turns: beleid dat weer moest worden teruggedraaid. Belastingverhogende begrotingen. Het schrappen van een subsidie voor armere ouderen. Zijn beslissing om Peter Mandelson aan te stellen, die diepe banden met Epstein bleek te hebben. En daar kwam nog een zware nederlaag bij de gemeenteraadsverkiezingen in mei bovenop.

Starmer werd steeds meer gezien als iemand zonder visie, zonder politiek instinct, een slechte communicator en geen winnaar die de partij naar de volgende verkiezingen kon leiden.

Wie is Andy Burnham?

Vanaf afgelopen vrijdag werden de argumenten voor een leiderschapswissel binnen Labour nog overtuigender. Andy Burnham won de kiesregio Makerfield en overtuigend ook van de rechtse anti-immigratiepartij van Nigel Farage. Als er een ding is waar Labourleden 's nachts wakker van liggen, dan is het: hoe stoppen we de opmars van die radicaal-rechtse populistische partij van Farage? En dat is precies wat Burnham nu wél lijkt te lukken.

Hij lijkt een antwoord te kunnen bieden. Daarom groeit binnen Labour het idee: Burnham is een winnaar, hij is populair. Hij kan Reform verslaan. Hij zou de Labour partij weer omhoog kunnen trekken in de peilingen.

Maar wie is Andy Burnham, de noorderling die zeer binnenkort premier van het Verenigd Koninkrijk kan worden? Mind you: de vijfde in zeven jaar tijd.

Andy, zoals hij liefkozend wordt genoemd, is een man van het volk. In plaats van in een maatpak loopt hij rond in bomberjacks, shirts en sneakers. Hij is 'down to earth', benaderbaar en hij heeft charisma. Hij houdt van voetbal en neemt belangrijke beslissingen in zijn leven het liefst in de pub.

Hoe verloopt nu de procedure?

Starmer heeft gezegd aan te blijven totdat Labour een nieuwe leider kiest. Kandidaten kunnen zich daarvoor melden bij de partij. Starmer zei dat er voor het einde van de zomer een opvolger moet zijn. Labour kan zich ook scharen achter Burnham, die zich kort na Starmers bekendmaking kandidaat stelde. Als er geen verkiezingsstrijd komt, kan Burnham al sneller worden aangewezen als de nieuwe Labour-leider en premier.

King of the North

Burnham zit al lang in de politiek. Hij begon zijn carrière onder Tony Blair en maakte deel uit van de New Labour-generatie. Daarna vertrok hij, gedesillusioneerd door de politiek in Westminster, terug naar het Noorden waar hij vandaan komt. Daar werd hij burgemeester van de stad Manchester - zijn succes leverde hem de bijnaam King of the North op. Hij werd drie keer herkozen en maakte van Manchester een snelgroeiende economische motor.

Burnham is een voorstander van een sterke rol van de overheid en hij is kritisch op de privatisering van publieke diensten. Hij wil zich hard maken voor sterke publieke voorzieningen en voor een politiek die dichter bij 'gewone mensen' staat.

En Burnham belooft verandering voor de partij en voor het land. Maar tegelijkertijd kan hij niet te veel afwijken van de beleidsplannen waarmee Labour twee jaar geleden door het land werd gekozen - anders zouden eigenlijk opnieuw landelijke verkiezingen moeten worden gehouden. Bovendien zit Burnham ook vast aan de huidige staatsfinanciën. Die zijn niet ruim; ook hij heeft niet ineens een magische geldboom in zijn achtertuin.

Laag vertrouwen in de politiek

En de kiezer zal hem weinig tijd geven. Al langer heerst teleurstelling en frustratie in het land: er wordt steeds opnieuw verandering beloofd, die niet wordt waargemaakt.

Het resultaat is dat vertrouwen in de politiek steeds verder afneemt - en nog nooit zo laag is geweest. Het zal niet makkelijk zijn voor 'Andy' om dat te herstellen.

Gokbedrijven slepen Meta voor rechter vanwege advertenties illegale goksites

2 hours 17 minutes ago

Legale gokbedrijven in Nederland stappen naar de rechter in een poging om Meta te dwingen illegale goksites harder aan te pakken. Ook dienen ze een klacht in bij de Europese Commissie. Die zou te weinig doen om de regels te handhaven die gelden voor online gokken.

De Telegraaf meldt dat vanochtend. Illegale goksites vormen een geduchte concurrent van gokbedrijven met een vergunning. Volgens de branchevereniging van die vergunde gokbedrijven VNLOK waren in het laatste kwartaal van 2025 ruim 70.000 gokadvertenties te zien op Meta-platforms, zoals Facebook en Instagram. Meer dan 95 procent van die advertenties zou afkomstig zijn van illegale aanbieders.

Meta haalt alleen advertenties van illegale goksites offline als die advertenties zijn gemeld. Dat is dus achteraf. De VNLOK noemt dat "dweilen met de kraan open".

Vluchtige tegenstander

De Kansspelautoriteit (KSA) houdt in Nederland toezicht op de gokmarkt. "We zien maandelijks duizenden advertenties van illegale goksites bij Meta, en maken daar ook melding van", zegt een woordvoerder. "Die advertenties zijn gemiddeld zo'n anderhalve dag zichtbaar. Nadat ze zijn verwijderd, komen ze terug, met een iets andere naam of een iets ander internetadres. We hebben te maken met een vluchtige tegenstander."

Legale gokbedrijven willen dat Meta meer doet om advertenties van de illegale concurrentie te weren. Meta zou daartoe verplicht zijn volgens de Digital Service Act (DSA), de EU-wetgeving die geldt voor alle onlinebedrijven die actief zijn in de Europese Unie.

Voetballers

Illegale goksites gebruiken nu tijdens het WK in hun advertenties afbeeldingen van populaire voetballers, zoals Cristiano Ronaldo en Virgil van Dijk.

Legale gokbedrijven wijzen erop dat de illegale concurrenten zich niet houden aan beperkingen om gokverslaving tegen te gaan. "Kwetsbare spelers, onder wie jongeren, worden blootgesteld aan grote risico's", zegt VNLOK-voorzitter Björn Fuchs in een persbericht.

De NOS heeft Meta om een reactie gevraagd.

Aantal ebola-besmettingen Congo boven de 1000, bron nog steeds niet gevonden

3 hours 8 minutes ago

Het aantal gevallen van ebola in Oost-Congo is gestegen tot meer dan duizend. Het gaat om bevestigde besmettingen. Het aantal staat nu op 1003, meldt de regering in Kinshasa, inclusief 254 sterfgevallen.

Zo'n honderd mensen zijn genezen sinds het begin van de uitbraak in de provincie Ituri half mei. Nog 365 mensen liggen volgens het ministerie van Gezondheid in het ziekenhuis of zitten in quarantaine.

Niet eerder waren er zoveel besmettingen in de eerste maand van een ebola-uitbraak. Voor de ziekte, veroorzaakt door de Bundibugyo-variant van het virus, bestaat geen vaccin of medicijn.

Grote zorgen

Het aantal besmettingen ligt mogelijk nog veel hoger, zeggen de gezondheidsautoriteiten in de Democratische Republiek Congo, en de piek is nog niet bereikt. Ze maken zich grote zorgen over de uitbraak. Vorige week werd een toename van het aantal besmettingen met 38 procent vastgesteld.

Het is lastig om mensen op te sporen die in contact zijn geweest met patiënten. Volgens het ministerie wordt slechts iets meer dan de helft van hen bereikt. Voor een goede aanpak is een percentage van 90 nodig, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Nog zeker 35.000 mensen die sinds vorige week contact hebben gehad met iemand met het virus zijn nog niet opgespoord. Ook is nog niet vastgesteld wie het virus als eerste heeft opgelopen. Dat is belangrijk om de verspreiding te kunnen monitoren en de werkelijke omvang te kunnen vaststellen.

Mensen verdreven

Dat het zo moeilijk is om grip op de ebola-uitbraak te krijgen, heeft ook te maken met de gevechten met rebellen in Oost-Congo. De ADF-opstandelingen, die door IS worden gesteund, hebben de toegang tot een groot aantal dorpen afgesneden en bewoners gedwongen te vertrekken.

Ook hebben ze mensen verdreven uit vluchtelingenkampen. Het opsporen van contacten en het isoleren van het virus wordt bemoeilijkt door de vluchtelingenstromen.

Daarnaast is de infrastructuur slecht en zijn mensen in afgelegen gemeenschappen moeilijk te bereiken.

In buurland Uganda is het virus ook aangetroffen, het is bij negentien mensen vastgesteld, van wie er twee zouden zijn overleden. Deze gevallen zijn het gevolg van contact met patiënten in Congo.

Zes doden bij nieuwe reeks van Amerikaanse luchtaanvallen op 'drugsboten'

3 hours 14 minutes ago

De Amerikaanse krijgsmacht heeft een nieuwe reeks van aanvallen uitgevoerd op boten die drugs zouden smokkelen in het oostelijke deel van de Stille Oceaan. Gisteren werden daarbij twee mensen gedood, zes anderen overleefden de aanval. Bewijs voor de claim dat zij drugs smokkelden, leveren de Amerikanen niet.

De VS beroept zich, zoals het land vaker doet bij dit soort aanvallen, op inlichtingen en zegt dat de boot voer op een bekende drugssmokkelroute. Vorige week vielen de Amerikanen ook al bootjes aan. Donderdag kwamen daarbij drie mensen om het leven, dinsdag werd één man gedood. Twee anderen overleefden deze aanval.

Het Central Command van de Amerikanen heeft beelden van de meest recente luchtaanvallen gedeeld op sociale media. Daarop is te zien dat de bootjes onder vuur worden genomen en exploderen. Wat het lot is van de overlevenden, is onbekend.

Beelden van aanvallen gedeeld

De regering-Trump begon in september met het aanvallen van boten in de Caribische Zee en op de Stille Oceaan. Volgens persbureau AP zijn er tot dusver zestig aanvallen op vermoedelijke drugstransporten geweest. Hierbij kwamen meer dan 210 mensen om het leven.

Sinds het begin van de aanvallen hebben mensenrechtenorganisaties zoals Human Rights Watch en Amnesty International kritiek op de acties van de Amerikanen. Door het gebrek aan bewijs zijn deze volgens hen in strijd met het internationaal recht. Ze wijzen er bij herhaling op dat de Amerikaanse overheid de identiteit van de slachtoffers niet bekendmaakt en ook niet aantoont op basis waarvan het dodelijk geweld gerechtvaardigd zou zijn.

De mensenrechtenorganisaties spreken over buitengerechtelijke executies.

'Gewapend conflict met drugskartels'

President Trump pareert deze kritiek steevast door te stellen dat Amerika in een "gewapend conflict" is verwikkeld met drugskartels in Latijns-Amerika. Onlangs meldde hij nog dat de Verenigde Staten de leider van een grote Venezolaanse drugsbende had gedood. Ook over waar of wanneer deze Niño Guerrero werd gedood, leverden de Amerikanen geen details.

Wel deelde Trump beelden op zijn socialemediaplatform Truth Social waarop te zien was dat een gebouw in Venezuela wordt opgeblazen. "Deze actie werd nauw gecoördineerd met onze vrienden in Venezuela, met wie we zeer goed samenwerken", schreef Trump daarbij. De Venezolaanse regering verklaarde later dat de aanval werd uitgevoerd na een "gezamenlijke operatie" in het zuidoosten van de staat Bolívar.

Tot de dodelijke aanval was de verblijfplaats van Guerrero onbekend. Hij was voortvluchtig nadat hij in 2023 was ontsnapt uit een gevangenis.

De val van Mr Rules: hoe het premierschap van Starmer nooit van de grond kwam

3 hours 48 minutes ago

De Britse premier Keir Starmer stopt ermee, zo kondigde hij vanmorgen aan. Daarmee komt een einde aan zijn premierschap, dat een kleine twee jaar duurde.

Hij is altijd een atypische politicus geweest. Hij maakte pas op relatief late leeftijd zijn intrede in de Britse politiek. Hij was 52 jaar toen hij in 2015 een zetel in het Lagerhuis veroverde. Hij had toen al een lange carrière als mensenrechtenadvocaat en openbaar aanklager achter de rug.

Hoewel zijn opkomst stormachtig was, zou hij altijd een outsider blijven binnen zijn eigen partij. Een uitgebreid netwerk van politieke vrienden had hij niet. Het verklaart waarom hij vaak de stemming bij Labour niet goed aanvoelde. Dat gebrek aan politieke voelsprieten zou een belangrijke rol spelen bij zijn uiteindelijke val.

Starmer was Mr Rules. Een politicus die grote waarde hechtte aan regels en procesvorming. Een tikkie stijf en bureaucratisch. Een imago waar hij handig gebruik van maakte tijdens de verkiezingscampagne van 2024. Na de jaren van bestuurlijke chaos onder de Conservatieven wilde Starmer de Britse kiezer duidelijk maken dat hij misschien ietwat saai was, maar wel een serieuze leider met een langetermijnvisie.

Maar wat die visie was, werd nooit geheel duidelijk. "Er is niet zoiets als starmerisme", zou hij zelf toegeven. Hij was bovenal een blanco canvas. Na het uitgesproken linkse leiderschap van Jeremy Corbyn had hij een vage notie om Labour terug te duwen naar het politieke midden. Hij liet zich liever niet vastpinnen op inhoudelijke beleidsvoorstellen. Zijn verkiezingsslogan leek vooral te zijn: wij zijn niet de Conservatieven.

Klinkend verkiezingssucces

Dat was genoeg om in 2024 een klinkende verkiezingsoverwinning te behalen. Starmer won 411 van de 650 Lagerhuiszetels. Het was de op een na grootste verkiezingsoverwinning die Labour ooit had behaald. Wat ontbrak, was een bouwtekening voor de dag erna.

In die grote zege zat meteen ook de zwakte van Labour besloten. Starmer had bijna twee derde (63 procent) van de Lagerhuiszetels gewonnen, met slechts een derde (34 procent) van de stemmen. Hij had het geluk dat rechts verdeeld was door de opkomst van anti-immigratiepartij Reform UK. Ook het Britse kiesstelsel werkte in Labours voordeel. Nooit eerder haalde een partij zoveel zetels met zo weinig stemmen.

Starmer had daarmee een stevig mandaat, maar het was zeker geen warme omhelzing van het electoraat. Dat was af te lezen aan zijn populariteitscijfers. Hij werd al snel de minst populaire premier van de afgelopen honderd jaar. Zijn positie was van meet af aan wankel.

De grote meerderheid in zetels bleek bovendien eerder een vloek dan een zege. In theorie maakt zo'n meerderheid het eenvoudiger om wetsvoorstellen door het parlement te krijgen. Maar de noodzaak tot partijdiscipline ontbrak en het duurde niet lang voordat de verschillende facties binnen Labour zich begonnen te roeren en in opstand kwamen.

"Als je geen gezag meer hebt, ben je fucked", zei een regeringsofficial tegen tijdschrift The Spectator. "Het is net als maagdelijkheid: als je die eenmaal verliest, ben je het kwijt."

Koning van de U-bocht

Starmer lanceerde een hele reeks beleidsvoorstellen die vaak ondoordacht bleken. Hij schafte de energiesubsidie af voor miljoenen ouderen. Hij bezuinigde op uitkeringen voor gehandicapten. Hij scherpte de erfbelasting aan voor boeren. Hij was van plan de inkomstenbelasting te verhogen. Hij wilde een digitale identificatieplicht invoeren.

Steeds weer volgde hetzelfde patroon: opstand in de fractie, verontwaardiging in het land, terugtrekkende bewegingen vanuit Downing Street. Plannen werden afgezwakt of volledig ingetrokken. Starmer werd de kampioen van de U-bocht. Zijn premierschap leek op een auto die voortdurend schakelde, maar zelden vooruitkwam.

Alleen met zijn buitenlandbeleid boekte hij tastbare resultaten. Hij bouwde aanvankelijk een werkbare relatie op met de Amerikaanse president Trump. Hij slaagde erin een relatief gunstige handelsdeal te sluiten met de Amerikanen. Hij haalde de banden met de Europese Unie aan. Hij nam het initiatief voor de coalition of the willing om Oekraïne te steunen.

Mandelson-affaire werd hem fataal

Ironisch genoeg was het zijn buitenlandbeleid dat hem uiteindelijk de kop kostte. Starmer hield zich intens bezig met de vraag hoe om te gaan met de wispelturige Trump. Bij Downing Street groeide de overtuiging dat deze ongebruikelijke president een onorthodoxe benadering vereiste.

Zo kwam Peter Mandelson in beeld voor de hoogste diplomatieke post in de Verenigde Staten. Mandelson had een reputatie als briljant strateeg en meedogenloze fixer, maar ook als een bestuurder die geregeld in schandalen verzeild raakte en lak had aan regels. Mr Rules benoemde Mr No Rules als ambassadeur in Washington.

Maar Mandelson was een tikkende tijdbom. Onthullingen uit het Epstein-dossier maakten duidelijk hoe innig de banden waren tussen Mandelson en de veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein.

De Mandelson-affaire groeide uit tot het grootste politieke schandaal uit de recente Britse geschiedenis. Wat aanvankelijk werd bestempeld als een diplomatieke meesterzet, zou Starmer fataal worden. De daaropvolgende verpletterende nederlaag bij de lokale verkiezingen op 7 mei gaven het laatste zetje.

Zo eindigde zijn premierschap in een paradox. Zijn regering beschikte over een overweldigende meerderheid, maar miste richting en draagvlak. Macht had hij genoeg. Alleen geen vaste grond onder de voeten.

Keir Starmer stapt na toenemende druk op als premier van Verenigd Koninkrijk

4 hours 13 minutes ago

De Britse premier Keir Starmer treedt af, heeft hij bekendgemaakt voor zijn ambtswoning 10 Downing Street. De beslissing komt niet geheel onverwacht: de Britse krant The Observer meldde zaterdag al dat hij tot de conclusie was gekomen dat zijn positie onhoudbaar is.

Starmer heeft vanochtend telefonisch zijn ontslag bij koning Charles ingediend. In een korte toespraak zei Starmer dat hij premier en de leider van de Labour-partij blijft totdat er een opvolger is gekozen. Kandidaten kunnen zich vanaf 9 juli melden. Starmer heeft beloofd dat het VK in september een nieuwe premier heeft.

"Ik ben niet de persoon om de partij naar de volgende overwinning te leiden", zei Starmer, nadat partijgenoten hadden gevraagd of hij de beste persoon is om de volgende algemene verkiezingen in te gaan. Hij zegt dat hij het antwoord van zijn partij op die vraag heeft gehoord en daarom aftreedt. "Omdat ik het land waar ik van houd, op de eerste plek zet."

Zo kondigde Starmer zijn vertrek aan:

De 63-jarige premier zegt zich nu te gaan richten op "de belangrijkste baan" die hij altijd al had: zijn rol als echtgenoot en vader. Geëmotioneerd omhelsde hij zijn vrouw voordat hij terugkeerde naar 10 Downing Street.

Starmer stond al langer onder druk om af te treden na een zware nederlaag bij de regionale en lokale verkiezingen vorige maand. Ook in de peilingen onder het publiek bereikte hij historisch lage waarderingscijfers. Lange tijd wilde hij echter niet van wijken weten, tot vandaag. Als zesde premier van het VK in tien jaar tijd laat Starmer een rumoerig politiek landschap achter.

Chaos

Starmer was een kleine twee jaar premier. Hij won in 2024 de verkiezingen voor Labour met een grote meerderheid, nadat de Britse Conservatieve Partij 14 jaar aan de macht was geweest in het VK. Hij heeft gekozen voor een "waardig" vertrek en heeft een tijdspad geschetst voor de overdracht van de macht.

Als premier raakte Starmer verwikkeld in het schandaal rond de door hem aangewezen ambassadeur Peter Mandelson, die hechte banden bleek te hebben gehad met zedenmisdadiger Epstein. Er dreigden al leiderschapsverkiezingen binnen Labour, nadat de populaire Andy Burnham vorige week in het parlement werd verkozen. Hij heeft te kennen gegeven dat hij Starmer wil opvolgen.

King of the North

Burnham is binnen Labour populair. De charismatische politicus is sinds 2017 burgemeester van Greater Manchester. Vanwege zijn politieke succes wordt hij ook wel 'King of the North' genoemd. Hij bekleedde eerder verschillende posten in de kabinetten van premier Tony Blair en Gordon Brown. Burnham won afgelopen week de kiesregio Makerfield en overtuigend ook van de rechtse anti-immigratiepartij van Nigel Farage.

Jio confirms filing for IPO

5 hours ago
(Telecompaper) Jio Platforms has filed its Draft Red Herring Prospectus (DRHP) for the sale of up to 270 million new equity shares, targeting what is anticipated to be India's largest-ever public offering...

Ombudsman waarschuwt Kamer: 'Gedupeerden gaswinning blijven vastlopen'

5 hours 31 minutes ago

De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt bij de hersteloperatie in het bevingsgebied, als gevolg van gaswinning in Groningen en Noord-Drenthe. Dat schrijft de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brandbrief aan de Tweede Kamer.

De ombudsman deed onderzoek naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) omgaan met klachten van bewoners. Sinds 2022 zochten meer dan 400 Groningers contact met Van Zutphen met klachten over de hersteloperatie.

Het IMG handelt aardbevingsschade af en de NCG voert de versterking van gebouwen uit. In totaal gaat het om ongeveer 28.000 adressen in het bevingsgebied die worden onderzocht op schade.

'Gedupeerden blijven vastlopen'

Volgens de ombudsman was het IMG zonder verklaarbare uitleg enige tijd 329 dossiers van inwoners van het aardbevingsgebied kwijt. Het zoekraken van deze dossiers noemt Van Zutphen typerend voor de huidige gang van zaken, schrijft RTV Noord.

"Gedupeerden blijven vastlopen in dezelfde problemen en zij ervaren nog steeds de gevolgen van een tekortschietende overheid", schrijft hij in de brandbrief aan de Kamerleden.

De ombudsman constateert dat gedupeerde bewoners te lang in onzekerheid leven. "Duidelijkheid en perspectief ontbreken. Beloftes worden niet nagekomen. De informatievoorziening is gebrekkig, bewoners staan jaren in de wacht en weten niet waar ze aan toe zijn."

Debat uitgesteld

In de brief doet Van Zutphen een dringend beroep op de Tweede Kamer om het heft in handen te nemen. "Dit kan niet langer zo doorgaan. Mensen zijn teleurgesteld. Het huidige hersteltraject leidt onvoldoende tot concrete oplossingen voor bewoners die daar al jarenlang op wachten."

Eerder deze maand werd duidelijk dat duizenden versterkingsrapporten van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) onbetrouwbaar zijn. Tot die conclusie komt het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) na het bestuderen van honderden veiligheidsrapporten.

De vaste Kamercommissie van binnenlandse zaken zou deze woensdag debatteren over de fouten die zijn gemaakt door de NCG in de versterkingsrapporten, maar dat debat is uitgesteld. De ombudsman dringt er bij de commissie op aan zijn recente bevindingen in het later te voeren debat aan de orde te laten komen.

Tientallen jaren gaswinning

In de provincie Groningen en Drenthe is tientallen jaren gas uit de grond gewonnen. Om de sociale en economische ontwikkeling in de regio te stimuleren, heeft het Rijk via het programma Nij Begun miljarden euro's uitgetrokken voor de komende jaren. De pot met overheidsgeld is in het leven geroepen als compensatie voor de aardbevingsschade.

In 2023 is de gaswinning uit de grote velden stopgezet.

Australische politie vindt grootste partij cocaïne ooit

5 hours 35 minutes ago

De politie in Australië heeft 2700 kilo cocaïne gevonden. Het gaat volgens de autoriteiten om de grootste cokevangst ooit in het land.

De drugs werden vrijdag ontdekt in Londonderry, een voorstad van Sydney. De cocaïne zat verstopt in plastic bakken in ondergrondse containers.

Volgens de Australische politie had de lading een straatwaarde van zo'n 816 miljoen Australische dollar, omgerekend bijna een half miljard euro.

Twee mannen van 21 en 25 jaar werden op het terrein aangehouden toen zij probeerden te vluchten. Ook zijn in de zaak nog zes andere verdachten opgepakt.

Olieprijs daalt, nog wel zorgen over veiligheid Straat van Hormuz

6 hours 10 minutes ago

De olieprijzen gaan vanochtend wat omlaag. Dat lijkt een reactie op tekenen van vooruitgang in de gesprekken tussen Iran en de Verenigde Staten om een eind te maken aan de oorlog tussen beide landen.

Een vat Brentolie daalde 2 procent in prijs en kostte in de vroege ochtend 79,01 dollar. Vorige week was er ook een flinke daling, na het ondertekenen van een voorlopig akkoord tussen de twee landen.

Vannacht meldden bemiddelaars Pakistan en Qatar dat de eerste ronde gesprekken was afgerond. De partijen zijn een stappenplan overeengekomen om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen.

De onderhandelingen verliepen aanvankelijk stroef, na berichten dat de Iraanse delegatie de gesprekslocatie had verlaten vanwege het dreigement van Trump dat hij het land opnieuw wilde aanvallen.

Miljoenen vaten

Dit weekend werden er miljoenen vaten olie door de Straat van Hormuz vervoerd, meldt persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens. Dat gebeurde ook nadat Iran had geclaimd de waterweg opnieuw te hebben afgesloten.

Drie zwaarbeladen olietankers, met een gezamenlijke transportcapaciteit van 6 miljoen vaten, stuurden zaterdag signalen uit terwijl ze door de Straat van Hormuz voeren via een route langs de kust van Oman, volgens Bloomberg. Een van die schepen hervatte gisterochtend het uitzenden van automatische signalen nadat de Golf van Oman was bereikt.

Verschillende versies

De Verenigde Staten en Iran presenteren verschillende versies over de status van de belangrijke zeestraat. De Iraanse strijdkrachten hadden zaterdag aangekondigd dat de zeestraat weer dichtgaat vanwege aanvallen op Libanon. De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei juist dat er geen aanwijzingen zijn dat Iran de zeestraat weer afsluit.

Maritieme organisaties waarschuwden deze week voor de veiligheid van een passage door de vaarweg. Zo zijn er zorgen over de aanwezigheid van zeemijnen en drukte in de smalle zeestraat, waar voor de oorlog uitbrak zo'n 120 schepen per dag doorheen gingen. Veel rederijen wachten nog op meer details en veiligheidsgaranties voor ze weer gebruik gaan maken van de Straat van Hormuz.

Drie doden en zeven gewonden bij aanslag op middelbare school in Filipijnen

7 hours 28 minutes ago

Bij een aanslag op een middelbare school in de Filipijnen zijn drie scholieren gedood, zeven anderen raakten gewond. Er zijn twee verdachten aangehouden, meldt de politie. Zij zijn 14 en 15 jaar en zijn beiden leerling op de school. De slachtoffers zijn voornamelijk meisjes, zegt de regionale politiechef.

Beide verdachten waren bewapend met een pistool en drongen rond 09.00 uur twee klaslokalen van de San Jose National High School in Tacloban City binnen, waar ze lukraak het vuur openden. Op beelden op sociale media is te zien dat leerlingen in een ander lokaal onder de tafels duiken en de toegangsdeur barricaderen. Er is een hoop geschreeuw en gehuil te horen, vooral wanneer de schoten worden gelost.

Verdachte hield zich schuil

Kort na de aanslag werd een van de verdachten in de school aangehouden, de tweede verdachte hield zich schuil in een huis in de omgeving van de school. Hij werd ontdekt door buurtbewoners, zij alarmeerden de politie waarna ook deze verdachte kon worden aangehouden. Van beide arrestaties gaan beelden rond op sociale media.

Volgens de politiechef zijn de verdachten bevriend met elkaar en hebben zij tijdens een eerste verhoor verklaard dat zij op school werden gepest. Daar voegt de politiechef nog aan toe dat de verdachten geen strafblad hebben. Hoe zij aan de vuurwapens konden komen, wordt nog onderzocht.

De gewonden zijn overgebracht naar het ziekenhuis. Over de identiteit van de slachtoffers is niets bekendgemaakt, eerst wordt de familie ingelicht, zo zegt de politie. De politie roept de inwoners van Tacloban City op om kalm te blijven.

De president van de Filipijnen, Ferdinand Marcos jr., heeft een grondig onderzoek aangekondigd. Ook zegt hij dat de beveiliging op alle scholen moet worden opgeschroefd.

Tientallen gewonden en vermisten bij explosie aardgasterminal Qatar

7 hours 34 minutes ago

Bij een explosie en brand in een aardgasterminal in Qatar zijn zeker 54 mensen gewond geraakt. Ook zijn 18 mensen vermist, melden de Qatarese autoriteiten.

Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken van Qatar ontstond de explosie door een technisch probleem. Die explosie veroorzaakte een brand, meldt persbureau AP. Het complex is verwoest.

De explosie vond zondagavond plaats in de Barzan-fabriek op het industrieterrein Ras Laffan toen werknemers bezig waren om de werkzaamheden in de terminal te hervatten. Het complex raakte in maart flink beschadigd bij een luchtaanval door Iran. Daarvoor was het werk al stilgelegd vanwege aanvallen.

Na de explosie spraken de autoriteiten aanvankelijk over enkele gewonden. Uren later maakte het Qatarese ministerie veel hogere aantallen slachtoffers bekend.

In de Barzan-fabriek produceert Qatar dagelijks bijna 40 miljoen kubieke meter gas. Het grootste deel van de fabriek is in bezit van Qatar, ExxonMobil heeft ook een klein aandeel.

Huisdieren, oude bruggen en vintage kleding leveren banen op, AI risico

7 hours 49 minutes ago

Er zijn nog altijd meer banen dan mensen die een baan zoeken in Nederland, constateert uitkeringsinstantie UWV. Elk jaar brengt die organisatie in kaart welke beroepen goede kansen op een baan bieden. Nieuw op die lijst zijn dit jaar vintage-verkoper, metselaar en schuldhulpverlener.

"Na de coronapandemie werd de arbeidsmarkt heel krap. In 2023 waren er echt ongekende tekorten", zegt Stef Molleman, arbeidsmarktadviseur bij het UWV. "Dat is afgelopen jaren wel iets afgenomen, maar per saldo is er nog steeds krapte."

Wel zijn de verschillen tussen baankansen groot. Op basis van de vacatures van afgelopen maanden maakt het UWV lijst met banen waar veel vraag naar is en banen waar dat veel minder het geval is.

AI vervangt

Kunstmatige intelligentie leidt tot afnemende baankansen bij veel beroepen. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld al het geval bij grafisch vormgevers, vertalers en tekstschrijvers. Nu zijn ook de kansen voor mensen in de reclamewereld afgenomen, net als bij de klantenservice, waar chatbots mensen vervangen.

"We raden nu af om dit soort beroepen je heil te zoeken", zegt Molleman. "Voor in de toekomst zijn daar door de verdere ontwikkeling van AI echt slechte baankansen."

Oproep

Verandert jouw werk door kunstmatige intelligentie? Of wil jij werken in een sector waar AI een grote rol speelt? Stuur een e-mail naar oproep@nos.nl om je ervaring te delen.

Huisdieren en oude bruggen

Andere maatschappelijke veranderingen zorgen juist voor extra banen. "Door de aantrekkende nieuwbouw, het uitbreiden van het elektriciteitsnet en het noodzakelijk onderhoud van bruggen en wegen zijn beroepen als metselaar, wegenbouwmachinist en hulpkracht in de bouw kansrijk geworden", zegt Molleman.

Doordat tijdens corona veel mensen een huisdier namen, hebben dierenartsen en dierenwinkels het nu druk, stelt het UWV. "Dat betekent ook goede baankansen voor dierenartsenassistenten." Door de toename van problematische schulden is er ook een tekort aan schuldhulpverleners.

Een ander opvallend beroep op de kansenlijst is verkoper in een vintagewinkel. "Het tweedehands segment is erg populair geworden", zegt Molleman. "Overal poppen 'vintage stores' op. Daardoor zijn er goede kansen voor verkoopmedewerkers van tweedehandsartikelen."

Blijvertjes

Veel beroepen zijn al jarenlang kansrijk. Molleman: "De verwachting is dat veel van deze beroepen dat ook nog blijven. Het gaat bijvoorbeeld vaak om beroepen in de bouw, het transport, de zorg en de horeca."

Wekdienst 22/6: Coronaverhoren over onderwijs en jongeren • Argentinië in actie op WK voetbal

8 hours 42 minutes ago

Goedemorgen! De parlementaire enquêtecommissie Corona ondervraagt voormalig OMT-lid en kinderarts Károly Illy en oud-onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. Op het WK voetbal treft regerend wereldkampioen Argentinië Oostenrijk.

Eerst het weer: het is zonnig en droog, met maxima tussen 24 graden in het noorden en ruim 31 graden in het zuiden. De komende dagen wordt het heet, met iedere dag temperaturen van meer dan 30 graden.

Ga je vandaag op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier alles over de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten? Wat heb je gemist?

De eerste ronde van de onderhandelingen in Zwitserland tussen de VS en Iran zit erop. Bemiddelaars Pakistan en Qatar melden dat er een stappenplan is gemaakt om binnen zestig dagen tot een definitief akkoord te komen.

Ook is afgesproken dat er een directe communicatielijn komt om incidenten en miscommunicatie rond scheepvaart in de Straat van Hormuz te voorkomen. De gesprekken in Zwitserland gaan nu op een lager niveau verder.

Libanon, waar wordt gevochten tussen Israël en Iran-bondgenoot Hezbollah, was bij de gesprekken in Zwitserland een heet hangijzer. Volgens het basisakkoord dat vorige week werd gesloten moet de strijd ook daar stoppen. Dat dat niet meteen gebeurde, leidde tot woede bij Iran. De VS en Iran willen nu samen met Libanon gaan zorgen dat gevechten worden beëindigd. Israël is er niet bij betrokken. De Iraanse minister Araghchi zegt dat in de kwestie-Libanon "grote vooruitgang" is geboekt.

Ander nieuws uit de nacht:

En dan nog even dit:

Kaapverdië heeft opnieuw van zich doen spreken op het WK voetbal. De debutant speelde vannacht gelijk tegen Uruguay (2-2) en is daarmee nog steeds ongeslagen. De eerste wedstrijd tegen Europees kampioen Spanje eindigde in 0-0; een stunt voor het kleine Kaapverdië.

In de samenvatting zie je de goals:

De wedstrijd werd door de Kaapverdische gemeenschap in Rotterdam op de voet gevolgd. Het Kaapverdische team heeft zes spelers die in Nederland zijn geboren. Na afloop ging natuurlijk het dak eraf:

Fijne dag!

Webshops beter toegankelijk voor slechtzienden, maar nog veel werk nodig

8 hours 49 minutes ago

Het is voor mensen met een visuele beperking nog steeds ingewikkeld om online te winkelen. Het gaat wel beter, zegt onderzoeksbureau Level Level, maar niet genoeg. Een jaar na de invoering van een Europese wet slechts twee grote online winkels hun site en app volledig op orde voor slechtziende klanten. Toezichthouder ACM waarschuwt dat binnenkort maatregelen kunnen volgen.

De ACM deed in de winter zelf onderzoek naar de toegankelijkheid voor mensen met een beperking bij honderd webwinkels. Daaruit bleek al dat deze groep klanten bij meer dan de helft van de webshops vastloopt.

Level Level kijkt ieder jaar naar de 300 grootste webwinkels. Uit dat onderzoek blijkt dat weliswaar veel is verbeterd, maar dat consumenten met een beperking vaak nog steeds niet zelfstandig de weg kunnen vinden. Zo zijn veel sites niet goed te gebruiken met een schermlezer, die voorleest wat er op een site te zien is.

Geen keuze, maar plicht

Haast om de webwinkel op orde te krijgen is wel geboden, zegt ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos. "Het is een wettelijke verplichting om een commerciële webwinkel toegankelijk te maken."

De ACM is bij tien grote webwinkels met de grootste toegankelijkheidsproblemen langsgegaan om uit te leggen wat er verbeterd moet worden. Over drie maanden doet de toezichthouder een nieuwe test. Wie dan nog niet voldoet, riskeert een boete.

'Groot doolhof'

Martine Baadenhuijsen was erbij toen de ACM bij de slecht aangepaste webshops op bezoek ging. Meer dan licht en donker ziet zij niet. "Maar ook ik wil online kunnen zien hoe laat de zwemles van mijn kinderen is, welke cijfers zij op school halen en mijn bankzaken doen", vertelt zij over het belang van toegankelijke websites.

Baadenhuijsen gebruikt een spraak-assistent; een technisch hulpmiddel dat alles op de website voorleest. Er zijn ook mensen met een beperking die alleen op een site kunnen manoeuvreren met een toetsenbord, of die last hebben van knipperende beelden, zegt Ridderbos van de ACM.

Voor Baadenhuijsen begint online winkelen vaak met meldingen over cookies: "Die kan ik soms niet eens wegklikken. Daarna moet ik proberen een overzicht van de homepagina te krijgen. Wat staat waar?"

Hiervoor is vooral een duidelijke structuur van de website of app belangrijk, zegt Baadenhuijsen. "Ik moet bij een website door een groot doolhof. Dat kost meer tijd, dat weet ik. Maar een webshop kan zorgen dat ik door dat doolhof heen kan komen, of dat ik steeds ergens op vastloop."

Waar klik je op?

Wat volgens haar helpt om de weg te kunnen vinden in een webwinkel is een goede indeling met koppen, subkoppen en gewone tekst. En goed aangeven waar je komt als je ergens op klikt. "Vaak staat er bij een product 'Lees meer' als link aangemerkt. Via de spraakassistent hoor ik wel 'Lees meer', maar niet waar je dan terechtkomt."

Baadenhuijsen noemt ook foto's waar je op kunt klikken. Vaak hebben die geen duidelijke beschrijving. Zo zei haar spraakassistent recent 'hard' of 'hart' bij een afbeelding. "De afbeelding was een hartje waarmee je een product in je favorietenlijst kon zetten. Als er stond: 'Zet product in favorietenlijst' was het duidelijk geweest."

Praktijktest

Toezichthouder ACM merkt dat webwinkels hun sites en apps wel toegankelijk willen maken, maar dat ze de noodzakelijke verbeteringen op de verkeerde manier aanpakken. "Het zijn technici die er naar kijken, in plaats van gebruikers", zegt bestuurslid Ridderbos.

"Voor een techneut is het goed als er van de tien belemmeringen zeven zijn opgelost. Maar als je de andere drie niet oplost, dan blijft er in de praktijk nog steeds een grote blokkade voor mensen met een beperking om een bestelling af te ronden."

De ACM roept webwinkels daarom op om hun shop in de praktijk te testen: "Iemand zonder beperking beseft niet hoe ingewikkeld het is om online een bestelling te doen op een website die niet voldoet aan de toegankelijkheidsregels. Kijk daarom of wat je technisch hebt gemaakt ook bruikbaar is."

A27 tussen Gorinchem en Everdingen vier weken dicht

9 hours 49 minutes ago

De snelweg A27 is de komende weken dicht tussen de knooppunten Gorinchem en Everdingen, net onder Utrecht. De weg wordt verbreed.

Sinds 05.00 uur wordt het verkeer van Gorinchem richting Utrecht omgeleid. Volgende week gaat de weg ook in de tegenrichting dicht.

File-top-10

De A27 is een belangrijke noord-zuidverbinding. De snelweg, van 2x2 rijstroken, kan de toegenomen verkeersdrukte al lang niet meer aan. Het traject waar nu wordt gewerkt staat sinds 2022 bovenaan de file-top-10.

De komende weken gaat Rijkswaterstaat de verbreding van de snelweg voorbereiden. Er worden onder meer nieuwe onderdoorgangen gebouwd, een nieuwe op- en afrit aangelegd en een fietsbrug verplaatst.

De afsluiting van de route Gorinchem-Everdingen duurt tot 17 juli. De andere kant op duurt de afsluiting van 29 juni tot 3 augustus. Verkeer wordt omgeleid via de A2 en de A15.