Aggregator

Opnieuw verkeert een grote papierfabriek in Eerbeek in zwaar weer

1 hour 37 minutes ago

Papierfabriek Folding Boxboard Eerbeek heeft uitstel van betaling aangevraagd. Daarmee komt voor de derde keer in een paar jaar tijd een belangrijke speler in het Gelderse papierdorp Eerbeek in de problemen.

In mei werd papierfabriek Coldenhove in Eerbeek al failliet verklaard. En drie jaar geleden sloot na meer dan drie eeuwen een andere Eerbeekse papierfabriek: De Hoop, in handen van het Finse Stora Enso. Nu is dus ook de toekomst van Folding Boxboard onzeker, meldt Omroep Gelderland.

Tot maandag doorwerken

Folding Boxboard valt onder vouwkartonproducent FOLBB. Het Duitse zusterbedrijf Baiersbronn Frischfaserkarton heeft al faillissement aangevraagd bij een rechtbank in Zuidwest-Duitsland. Bij de Eerbeekse fabriek waar ongeveer 220 mensen werken is op dit moment alleen sprake van uitstel van betaling.

Oud-medewerkers bevestigen aan Omroep Gelderland dat er in ieder geval nog tot en met maandag wordt gewerkt. Wat daarna gebeurt, is volgens hen onduidelijk. Werknemers werden gistermiddag geïnformeerd over de situatie.

De directie van de fabriek wil tegenover Omroep Gelderland niet inhoudelijk reageren op vragen over de financiële problemen. De directeur verwijst voor verdere informatie door naar de curator, dat is een advocaat die over het faillissement gaat.

Verslechterde concurrentiepositie

Volgens vakbond CNV kampen meerdere papier- en kartonfabrieken al langer met hoge energiekosten en een verslechterde concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland. Ook internationale handelsmaatregelen, zoals Amerikaanse importheffingen, hebben de sector geraakt.

In mei stelde Albert Jan Swart, sector-econoom bij ABN Amro nog dat de papiermarkt een moeilijke markt is. "Maar het product is nog altijd heel relevant. Behalve voor drukwerk wordt het ook gebruikt voor verpakkingen, het is goed te recyclen. Het zou mooi zijn als dat soort bedrijvigheid blijft behouden," aldus Swart.

Herstructurering of doorstart

Curatoren onderzoeken voor de twee fabrieken van FOLBB naar mogelijkheden voor een herstructurering of een doorstart. Bij dat laatste gaat een bedrijf door met enkel de winstgevende delen van het bedrijf.

Ondertussen wordt voor de in mei failliet verklaarde papierfabriek Coldenhove ook naar een doorstart gezocht. Curator Bavo König laat aan Omroep Gelderland weten dat er hiervoor momenteel twee serieuze kandidaten in beeld zijn.

Volgens de curator gaat het in beide gevallen om partijen die op de locatie in Eerbeek papier willen blijven produceren. Of een eventuele doorstart ook betekent dat voormalig personeel kan terugkeren, is nog onduidelijk.

Juichvertraging? Zo voorkom je dat je buren de WK-doelpunten eerder zien

1 hour 55 minutes ago

De buren die keihard beginnen te juichen nog voordat op jouw tv überhaupt de aanval is ingezet. Of andersom: de buren die pas beginnen te roepen als bij jou de bal alweer bijna op de stip ligt.

Nu mensen vaker via internetstreams kijken, wordt die "juichvertraging" bij sportwedstrijden steeds merkbaarder. Aanbieders doen hun best om de verschillen te verkleinen.

De tijdsverschillen ontstaan door de uiteenlopende manieren waarop een signaal bij een kijker kan terechtkomen. Simpel gezegd: wie op traditionele wijze tv kijkt, is wat de vertraging betreft het beste af.

Snelweg

Verschillen tussen traditionele tv van KPN en Ziggo zijn er wel, maar die zijn minimaal. "Voorheen was Ziggo sneller, maar nu loopt KPN een paar seconden voor", zegt Jarco Kriek, mediajournalist bij Totaal TV.

Die verschillen zijn nog relatief klein omdat de manier waarop het traditionele tv-signaal wordt verspreid, in grote lijnen hetzelfde is: het is een videosignaal dat in één keer naar alle klanten gaat. Als je verbinding een snelweg is, dan krijgt het "ouderwetse" tv-signaal er een speciale rijstrook die alleen dat verkeer mag gebruiken.

KPN en Ziggo doen daarbij hun best om er nog wat seconden vanaf te schaven. Naast de verbinding maakt ook de gebruikte apparatuur uit. "De nieuwste tv-ontvanger van KPN is weer een paar seconden sneller dan de vorige", zegt Kriek. "Het is een beetje een prestigeproject. Bij providers drinken ze champagne als je een paar seconden sneller bent dan de concurrent."

Chaotisch, onvoorspelbaar internet

De grootste vertraging ontstaat bij kijken via een internetstream. De speciale rijstrook die Ziggo en KPN voor hun eigen tv-signaal reserveren, is er niet voor reguliere internetstreams.

Als je video kijkt via een livestream of via een streamingapp, moeten alle duizenden internetpakketjes waaruit een videostream bestaat zelfstandig hun weg zien te vinden. Dat moet over het chaotische, onvoorspelbare internet, tussen allerlei ander verkeer.

Via welke route die pakketjes bij de ontvanger aankomen, is niet zeker. Welke pakketjes als eerst aankomen, en welke als laatst, is dus niet te voorspellen - als ze überhaupt al aankomen. Ze raken namelijk ook nog regelmatig zoek, waarna de pakketjes opnieuw moeten worden verzonden.

40 seconden buffertijd

Om die onzekerheid te corrigeren, bouwen streamingapps een soort reservetijd in: buffertijd. Als je een film of serie streamt, merk je dat alleen bij het starten van een stream. Pas tijdens een livestream wordt die reservetijd opeens relevant.

Die buffertijd kan flink oplopen. "Ik mat deze week bij NLZiet een vertraging van 40 seconden ten opzichte van livetelevisie", zegt Kriek. De KPN- en Ziggo-apps, die in tegenstelling tot de traditionele televisiekastjes ook over het reguliere internet gaan, deden het iets beter met 20 tot 25 seconden. Maar ook dat is nog steeds een merkbare vertraging.

Verkorten

NLZiet probeert die tijd wel te verkorten, net als veel andere streamers binnen en buiten Nederland. "We wilden het eigenlijk nog niet aan de grote klok hangen, want het zit nog in de testfase", benadrukt NLZiet-directeur Niels Baas. "Maar op nieuwere apparaten kun je in onze WK-omgeving kiezen voor een stream met minder vertraging."

Bij een test van de NOS-redactie dinsdagavond, tijdens de EK-wedstrijd tussen Portugal en Oezbekistan, liep de speciale stream zo'n 10 seconden achter op het Ziggo-signaal. Dat is een stuk minder dan de eerder gemeten 40 seconden.

Die kleinere buffertijd betekent wel sneller een haperend beeld bij een matige verbinding, waarschuwt NLZiet.

Uit de ether

Wie 10 seconden vertraging te veel vindt maar geen geld wil uitgeven aan een traditioneel tv-abonnement, kan het signaal gratis uit de lucht plukken. Internationale tv-zenders zenden het WK gratis uit op de satelliet. Binnen Nederland zijn ook de zenders van de NPO nog altijd gratis te ontvangen via de ether. Dat signaal loopt maar een paar seconden achter.

Wie echt op geen enkele manier met juichvertraging te maken wil krijgen, moet zich wenden tot analoge technologie. Omzetten naar digitale signalen kost namelijk tijd. En hoewel televisiesignalen inmiddels overal digitaal zijn, is er nog wel die aloude analoge rots in de branding: de FM-radio. Daarmee juich je gegarandeerd eerder dan je tv-kijkende buren.

Vijf mensen in isolatie na contact Franse arts met ebola

3 hours 13 minutes ago

Vijf mensen die in hetzelfde vliegtuig zaten als de Franse arts bij wie gisteren ebola is vastgesteld, zitten uit voorzorg in isolatie. Dat meldt de Franse minister van Gezondheid. De arts met ebola kwam net terug van een missie in de Democratische Republiek Congo (DRC), waar een grote uitbraak van de besmettelijke ziekte is.

De personen moeten 21 dagen in isolatie blijven. Hun nationaliteit is niet bekendgemaakt. Ze zaten in de buurt van de arts op een Air France-vliegtuig uit de Congolese hoofdstad Kinshasa dat dinsdag landde op het vliegveld Paris-Charles de Gaulle.

De Franse arts werkte in het oosten van Congo voor hulporganisatie Alima, dat noodhulp biedt bij grootschalige gezondheidscrises. De ngo laat weten te onderzoeken hoe de arts besmet is geraakt, omdat hulpverleners volgens het protocol na contact met besmette personen doorgaans drie weken in quarantaine moeten.

Tijdens de vlucht begon de Franse arts hoofdpijn te krijgen die erger werd, waarop hij de autoriteiten inschakelde. Hij is opgenomen in het ziekenhuis en zijn toestand is stabiel.

De Nederlandse arts Noor Rijnberg vertrok eerder als medisch teamleider naar Goma in Congo:

De directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Ghebreyesus, zei gisteren in een persconferentie dat er geen reden is voor paniek. In de afgelopen vijftig jaar zijn er minder dan dertig ebola-besmettingen buiten het Afrikaanse continent vastgesteld. Het risico voor andere Europese landen wordt als laag ingeschat.

Achter de feiten aanlopen

Het aantal vastgestelde ebola-gevallen in DRC is inmiddels gestegen naar 1118 en het virus heeft aan zeker 267 mensen het leven gekost. De werkelijke cijfers liggen waarschijnlijk nog hoger. Meer dan de helft van de mensen die de ziekte krijgen, gaat eraan dood. Volgens de WHO waren er niet eerder zoveel besmettingen in de eerste maand van een ebola-uitbraak.

De uitbraak werd relatief laat ontdekt, waardoor autoriteiten achter de feiten aanlopen en het einde van de uitbraak voorlopig nog niet in zicht is. De ebola-uitbrak begon ruim een maand geleden in een afgelegen gebied in het oosten van het land. Het gaat om ebola-variant met naam Bundibugyo, naar het stadje in Uganda waar het virus bijna twintig jaar geleden voor het eerst werd ontdekt.

Ghebreyesus benadrukte gisteren dat hulpverleners ter plaatse onder risicovolle omstandigheden werken, waarbij zij soms worden bedreigd. Er is veel wantrouwen onder Congolezen over het virus en afgelopen maand zijn ook ziekenhuizen bestormd waar ebolapatiënten verbleven. Infectiologen in het crisisgebied zijn hard bezig met een vaccin voor de zeldzame variant, maar het kan nog maanden duren voordat dat klaar is.

Wat is ebola?

Ebola is een besmettelijk virus dat het immuunsysteem aantast. Volgens de WHO kunnen drie virussen grote ebola-uitbraken veroorzaken: het Ebola-virus, het Sudan-virus en het Bundibugyo-virus. Het gemiddelde sterftepercentage ligt rond de 50 procent. Snelle, intensieve zorg kan de overlevingskansen vergroten.

Alleen voor het Ebola-virus bestaan goedgekeurde vaccins en behandelingen; voor de dodelijke Bundibugyo-variant nog niet.

Mensen raken besmet door contact met lichaamsvloeistoffen en bloed van een besmet persoon. Het virus blijft, ook nadat iemand is overleden, nog dagenlang actief in het lichaam. Lichaamsvloeistoffen zijn dan nog steeds extreem besmettelijk. Daarom worden de lichamen van overleden ebola-patiënten niet vrijgegeven.

Reddingsteams zoeken in puin Venezuela, internationale hulp komt op gang

3 hours 51 minutes ago

In Venezuela komt een massale reddingsoperatie op gang na de zware aardbevingen van vannacht. Tientallen gebouwen zijn ingestort en op beelden is te zien hoe reddingswerkers onder het puin op zoek zijn naar mensen.

Het officiële dodental staat momenteel op 32, maar de verwachting is dat dat verder zal oplopen. Meer dan 700 mensen raakten gewond. Op X en via een onofficiële website meldden mensen vermisten. Volgens de website is het aantal vermisten waar nog geen contact mee is gelegd inmiddels opgelopen tot 8336 mensen.

De Amerikaanse geologische dienst USGS schatte op basis van wiskundige modellen dat het aantal dodelijke slachtoffers kan uitkomen tussen de 10.000 tot 100.000. Daarbij wordt gekeken naar de kracht van de beving, ondergrond en de bevolking en bebouwing in het getroffen gebied.

De aardbevingen behoren met een kracht van 7,2 en 7,5, volgens persbureau AP tot de zwaarste bevingen in het land in een eeuw tijd.

In de video hieronder kan je zien hoe de kracht van grote aardbevingen wordt bepaald:

Hulpverleners van het Rode Kruis zijn al op locatie voor het ondersteunen van evacuaties en zoekacties. Een woordvoerder vertelt dat er nog veel onduidelijk is. De teams proberen nu "zicht te krijgen op welke hulpverlening er op welke schaal nodig is, en waar".

"De komende 48 uur zijn cruciaal voor de mensen die door de aardbevingen zijn getroffen", zegt Jojanneke Spoor, hoofd humanitaire hulp van CARE Nederland, een hulporganisatie die samenwerkt met lokale partners in Venezuela.

"In deze eerste uren gaat het om het redden van levens. Mensen liggen mogelijk nog onder het puin, gewonden hebben dringend medische zorg nodig en duizenden gezinnen kunnen van het ene op het andere moment zonder onderdak, voedsel of schoon water zitten."

Hieronder zie je beelden van de aardbeving:

De Venezolaanse regering heeft ook internationale hulp geaccepteerd en verwacht de komst van buitenlandse reddingsteams om de zoekacties te ondersteunen.

Zo laat onder meer de Amerikaanse buitenlandminister Marco Rubio op X weten dat er "onmiddellijk" zoekteams, medische hulpverlening en humanitaire hulp naar Venezuela worden gestuurd. Ook El Salvador stuurt driehonderd reddingswerkers en ambulancemedewerkers en hulpgoederen, schrijft president Nayib Bukele op X.

Het Nederlandse Urban Search and Rescue Team, dat in actie komt bij zware rampen in binnen- en buitenland om mensen onder het puin vandaan te halen, zegt nog geen verzoek te hebben gehad om naar Venezuela af te reizen. "We monitoren het wel, maar het ligt bij de [Nederlandse] regering om ons die kant op te sturen."

Geen aanwijzing Nederlandse slachtoffers

Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat er Nederlandse slachtoffers gevallen zijn, zegt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken. "We staan klaar om indien nodig consulaire bijstand te verlenen."

De Nederlandse ambassade in hoofdstad Caracas raadt Nederlanders aan een veilige plek te zoeken en uit de buurt te blijven van beschadigde gebouwen. "Zoek buiten open ruimte op", is het devies. Ook wordt aangeraden familie en vrienden op de hoogte te houden en gas en elektriciteit af te sluiten.

Op het kaartje hieronder kan je zien waar de aardbevingen plaatsvonden:

Trump bekvecht met weerbarstige partijgenoten in Senaat en krijgt zijn zin

4 hours 54 minutes ago

Een lunch van president Trump met Republikeinse partijgenoten is gisteren uitgelopen op een schreeuwpartij over de oorlog in Iran. Zowel de president als kritisch Senator Cassidy verhief daarbij zijn stem, zeggen ingewijden.

De Senaat bood deze week voor het eerst voorzichtig tegengas in een stemming over de Iran-oorlog. Het hogerhuis herinnerde de president er officieel aan dat toestemming van het Congres nodig is om oorlog te voeren: de president kan ten strijde trekken als hij oordeelt dat er een acuut gevaar is, maar het Congres moet daar binnen zestig dagen wel mee instemmen.

Resoluties waarin Trump aan die grondwettelijke verplichting werd herinnerd haalden het eerder niet, omdat de Republikeinen in beide huizen van het Congres in de meerderheid zijn. Deze week lukte het echter wel, doordat er niet alleen vier kritische Republikeinen meestemden met de Democraten, maar ook twee andere partijgenoten afwezig waren.

Onderhandelingen gefrustreerd

Hoewel de resolutie vooral een symbolische daad was en het Congres Trump er verder geen strobreed mee in de weg legt, reageerde Trump verbolgen op de terechtwijzing. Hij noemde zijn partijgenoten losers die hun oren lieten hangen naar de "Dumocrats". Interne kritiek speelt Iran alleen maar in de kaart tijdens de gevoelige onderhandelingen, redeneerde hij. "Deze Senatoren maken mijn werk moeilijker."

Tijdens de partijlunch op Capitol Hill, die eigenlijk in het teken van binnenlandse wetgeving had moeten staan, riep Trump zijn kritische partijgenoten op het matje. "Hij vroeg: 'Waarom zou iemand voor deze resolutie willen stemmen?'", vertelde Cassidy na afloop. "Toen vroeg ik: 'Bedoelt u dat retorisch of wilt u echt het antwoord weten?'"

Cassidy antwoordde dat Trump niet transparant genoeg was geweest naar het Congres en het Amerikaanse volk. Dat een oorlog die vier weken moest duren zich al vier maanden voortsleept en dat geen van de originele eisen is binnengehaald in de moeizame onderhandelingen met de Iraniërs.

'Hart gelucht'

"Hij vond mijn opmerkingen maar niks, verhief zijn stem", verwoordt Cassidy wat daarna gebeurde. "Ik reageerde op dezelfde toon en volume en zo ging het over en weer." Op een gegeven moment zou Trump hebben ingewreven dat Cassidy eerder dit jaar de Republikeinse voorverkiezing verloor en daarom binnenkort uit de Senaat vertrekt. Het was volgens Cassidy duidelijk vernederend bedoeld.

Collega-Senator Cruz noemde het achteraf een "levendige" discussie. "De president heeft zijn hart gelucht", typeerde partijgenoot Tommy Tuberville het.

De ruzie was volgens een bron van Fox News "een zeven op een schaal van tien". De aanwezige vergeleek het met een schoolpleinruzie: "Het waren net twee jongetjes die ruziën over een overtreding op het sportveld."

Trump zelf sprak van een "absolute prachtontmoeting" na afloop. "We zijn gek op iedereen die er was. Een paar niet, maar dat is ook goed. Je weet wel wie."

Ondertussen deed het Witte Huis er alles aan om de neuzen van de dissidenten weer dezelfde kant op te krijgen. Overhaast werd Cassidy uitgenodigd voor een uitleg door Iran-onderhandelaars vicepresident Vance en speciaal gezant Witkoff.

Cassidy stemde daarop later in de middag niet opnieuw tegen de oorlog bij een nieuwe resolutie. Hij bedankte daarentegen het Witte Huis voor de uitleg, "die veel van mijn bezwaren heeft weggenomen".

Ook de kritische Senator Rand Paul haalde voorlopig bakzeil: "De president vroeg me rekening te houden met zijn onderhandelingspositie en dat doe ik." Hij wees er bovendien op dat er inmiddels een eind is gekomen aan de strijd. In de nieuwe stemming stemde hij daarom niet voor of tegen maar 'aanwezig'.

Miljarden extra

Daarmee lijkt de storm in een glas water voorlopig te zijn gaan liggen. Volgende horde voor Trump in het Congres zal de rekening zijn die hij wil presenteren voor de Iran-oorlog: gisteren vroeg hij officieel 88 miljard dollar extra vrij te maken voor bijzondere uitgaven.

Daaronder valt naast 1,4 miljard voor ebolabestrijding en 11 miljard aan landbouwsubsidies, ook 21 miljard aan munitie, 17 miljard voor oorlogsvoering bij Iran en 12 miljard voor staatsgeheime operaties daar.

Het is nog niet bekend wanneer het Congres over deze miljarden zal stemmen, of hoe de stemverhoudingen onder de Republikeinen dan zullen uitpakken.

A More Convenient iButton Reader

6 hours 26 minutes ago
iButtons are microchips housed in small, round, metal containers, and are similar to coin cell batteries in appearance. Among other things, they’re used for logging data in industrial contexts, particularly …read more
Zoe Skyforest

Roep om meer aandacht voor rouw in de klas: 'Veel scholen worstelen ermee'

6 hours 26 minutes ago

Scholen zouden structureel aandacht moeten besteden aan rouw, niet alleen als zich sterfgevallen voordoen. Daarvoor pleiten psychologen, pedagogen, rouwonderzoekers en andere experts. Praten over verlies kan voorkomen dat kinderen na het verlies van een dierbare te lang blijven hangen in het verdriet en problemen krijgen.

Meer dan driekwart van de kinderen onder de 16 jaar heeft een dierbare verloren, bleek in eerder onderzoek. Het gaat dan bijvoorbeeld om iemand uit het eigen gezin, een opa of oma of een goede vriend.

Kinderen komen ook regelmatig met het onderwerp in aanraking door gebeurtenissen in het nieuws, zoals het dodelijke verkeersongeluk op een schoolkamp in Zeeland. Of door het overlijden van een bekend persoon, zoals presentatrice Dieuwertje Blok of de jonge influencer Jade Kops.

Niet verplicht

Rouw wordt niet expliciet genoemd in de kerndoelen van het basisonderwijs, de eisen voor het les- en toetsmateriaal. Op de meeste basisscholen wordt er geen les over gegeven, blijkt uit een rondgang van het NOS Jeugdjournaal. Ook op de pabo is rouw geen verplicht onderdeel. Daardoor krijgen niet alle leraren-in-wording les over hoe ze kinderen kunnen helpen.

Ondertussen komt de dood wel regelmatig de klas in. Bijvoorbeeld bij het overlijden van een leerkracht, leerling of een betrokken ouder. De meeste scholen hebben dan een rouwprotocol, maar volgens deskundigen zijn deze soms verouderd en wordt niet gekeken wat kinderen op dat moment nodig hebben.

Hoe basisscholen verder met het thema omgaan is zeer afhankelijk van de directie en de leerkrachten. Sommigen vinden het iets wat kinderen thuis moeten bespreken of willen kinderen er als het ware tegen beschermen.

Eenzame worsteling

En dat terwijl een op de tien kinderen vastloopt in het rouwproces. Zo kwam het 12-jarige broertje van Maaike Kok (21) vier jaar geleden om bij een verkeersongeluk. Kok praatte daar veel over met haar ouders, maar door anderen voelde ze zich soms buitengesloten.

"Veel volwassenen vroegen mij niet hoe het ging", zegt Kok. "Ik denk dat ze bang waren om mij nog verdrietiger te maken, maar daardoor kreeg ik het gevoel dat ik niet verdrietig mocht zijn." Daardoor liep ze vast en heeft het maanden geduurd voordat ze zich echt realiseerde dat haar broertje er niet meer was.

Tijdige hulp na een verlies had dat mogelijk kunnen voorkomen. "Voor een kind kan het enorm eenzaam zijn om te worstelen met verdriet", zegt bijzonder hoogleraar rouw na traumatisch verlies Lonneke Lenferink. "Als er op school vaker over wordt gepraat, voelt een kind zich ook meer gehoord en gezien."

Op en neer

Rouw bij kinderen kan ook enorm op en neer gaan. "Het ene moment zijn ze fijn aan het spelen en het andere moment zijn ze intens verdrietig of boos", zegt Lenferink. Daardoor is het lastig om kinderrouw te herkennen en kan het onterecht lijken alsof kinderen over een verlies heen zijn.

School is volgens orthopedagoog Mariken Spuij een van de plekken waar kinderen over hun emoties kunnen leren, bijvoorbeeld aan de hand van een lied of gedicht. "Grijp ook dagen uit culturen of geloven aan, zoals de Dag van de Doden in Mexico of Allerzielen uit het christendom. "Het hoeft geen zwaar gesprek te zijn", zegt ook Lenferink.

Het NOS Jeugdjournaal sprak verschillende leerkrachten die van school opdracht hadden gekregen om niet over rouw en verlies te praten, ook niet na een sterfgeval op school. Soms vanwege hun eigen ongemak om over de dood te praten, maar ook uit angst voor reacties van ouders, zegt rouwpedagoog Richard Hattink. Hij begeleidt kinderen en scholen na een verlies.

"Ik ben op een school geweest waar vlak voor de zomervakantie twee leerlingen waren overleden. Daar is toen niets mee gedaan", zegt Hattink. "Na de zomervakantie is toch hulp ingeschakeld omdat kinderen het moeilijk vonden dat twee leerlingen er ineens niet meer waren."

"Ik zie heel veel scholen daarmee worstelen", zegt Hattink. "Als ze al met dit thema bezig zijn voordat er iets aan de hand is, is het voor kinderen makkelijker om ermee om te gaan."

Reactie kabinet

Op sommige scholen wordt dat al gedaan. Zo zijn er scholen met een jaarlijks kringgesprek waarin kinderen kunnen vertellen wie ze missen en waarom.

Hoewel dat soort lessen niet tot de kerndoelen behoren, zijn scholen volgens staatssecretaris Tielen van Onderwijs wel verplicht om ruimte te bieden aan emoties. "Dat is opgenomen in een wet over veiligheid op school. Verlies en verdriet zijn dingen die alle kinderen een keertje overkomen. Het is belangrijk dat een kind dan op school leert hoe het daarmee kan omgaan."

Tielen is kritisch op scholen die geen aandacht hebben voor rouw. Volgens haar zou er op alle scholen iedere dag ruimte moeten zijn om te praten over emoties.

KNMI verwacht recordwarme nacht: 'Je lichaam kan niet goed herstellen'

6 hours 47 minutes ago

Je zult het zwetend in bed vast gemerkt hebben: niet alleen de dagen zijn heet, ook de nachten. Mogelijk wordt aankomende nacht zelfs de warmste die ooit is gemeten.

Het KNMI verwacht dat het kwik in het Limburgse Beek niet onder de 25 graden Celsius zakt. Nu staat het record nog op 24,4 graden, gemeten in Deelen in Gelderland op 27 juli 2018.

De combinatie van aanhoudende hitte overdag met nachten die beperkt afkoelen is extra zwaar, zeggen experts. Mensen raken vermoeid en kunnen zich ook overdag minder goed weren tegen de hitte.

Sinds het KNMI in 1901 begon te meten, zijn mensen steeds meer broeikasgassen gaan uitstoten door olie, steenkool en gas te verbranden. Vooral hierdoor stijgen wereldwijd de gemiddelde temperaturen. In Nederland tot dusver zo'n 2 graden.

Dit verandert ook de zomer. Er zijn volgens het KNMI nauwelijks nog koele zomerdagen en juist meer dagen waarop de temperatuur niet onder de 20 graden zakt. Toch blijven die zeldzaam: de vorige eeuw gebeurde dit in De Bilt twee keer. In de huidige eeuw waren er tot dusver acht van deze dagen.

In de praktijk is het in steden zelfs nog een stuk warmer doordat stenen gebouwen zoveel warmte vasthouden. Mensen krijgen daar hun huizen ook niet meer koel.

Warme nachten leiden ertoe dat mensen minder en slechter slapen. "Vanaf het moment dat de temperatuur boven de 18 graden komt, kun je dat al ervaren", zegt Boris Kingma, thermofysioloog bij TNO en de Universiteit van Kopenhagen. Ook de luchtvochtigheid bepaalt hoeveel last we hebben van de hitte.

Aanvankelijk kunnen mensen zich nog aanpassen door bijvoorbeeld met minder dekens te slapen, maar als de temperaturen verder stijgen werkt dat op een gegeven moment niet meer.

"Als je minder goed slaapt, zorgt dat ervoor dat je de volgende dag minder goed in staat bent om met de hitte om te gaan", zegt Kingma. En de slechte nachtrust leidt ook tot vermoeidheid. "Je gaat makkelijker fouten maken of hebt een korter lontje. Vaak kun je daardoor je werk minder goed doen."

Tien hartslagen extra

De combinatie van slechte nachten met warme dagen is extra belastend. Voor het lichaam is het omgaan met hitte al een extra inspanning. "Je hartslag is makkelijk tien slagen hoger en dat kan meer worden", zegt Kingma.

Daar moet je lichaam van bijkomen, en daar krijgt het niet altijd de kans voor. "Slaap is een van de belangrijkste rustmomenten. Met hitte verstoor je dat, zodat je lichaam niet goed kan herstellen."

Dit geldt in bijzonder voor kwetsbare groepen. Dus mensen met hart- en vaatziekten, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met diabetes. Voor hen is het extra belangrijk om zich te kunnen herstellen, met een goede nachtrust, of momenten waarbij mensen de kans krijgen koel te worden, bijvoorbeeld in een kamer met airconditioning.

"Voor kwetsbare mensen die door de hitte gezondheidsproblemen krijgen is een airco niet onderhandelbaar", zegt Hannah Pallubinsky, onderzoeker van de Maastricht Universiteit.

Jezelf iets uitdagen

Gezonde mensen adviseert ze om zichzelf "iets meer uit te dagen". Dus niet de hele dag in de airco maar ook af en toe de warmte in. En de airco ook niet veel kouder zetten dan buiten. "Anders kan het lichaam ook niet wennen aan de warmte, het krijgt geen training", zegt Pallubinsky. "En airco's zijn ook energievreters."

Onderzoek laat zien dat mensen zich na enige tijd aanpassen aan de hoge temperaturen. Maar of dat ook geldt voor het slapen is nooit goed wetenschappelijk onderzocht, zegt Pallubinsky. Ze wil dat de komende jaren gaan doen.

Zelf verwacht ze dat mensen uiteindelijk wennen. "In mediterrane landen heersen 's nachts temperaturen rond de 27 graden, of denk aan India. Daar raken mensen ook aan gewend, ze slapen ook."

Wekdienst 25/6: Snikhete dag • Kamerdebat over toekomst Moerdijk

6 hours 54 minutes ago

Goedemorgen! Opnieuw gelden allerlei maatregelen vanwege de hitte. Er is een Kamerdebat over de toekomst van Moerdijk en Oranje speelt komende nacht zijn laatste WK-poulewedstrijd tegen Tunesië.

Eerst het weer: het wordt een snikhete dag. Bij een matige noordoostelijke wind wordt het 29 graden in het noorden tot 36 graden in het zuiden.

Ga je vandaag op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier alles over de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten? Wat heb je gemist?

In Venezuela zijn kort achter elkaar twee aardbevingen geweest. In de hoofdstad Caracas zijn meerdere gebouwen ingestort. De Amerikaanse geologische dienst USGS zegt te vrezen voor veel slachtoffers. Interim-president Rodríguez heeft de noodtoestand uitgeroepen.

Het epicentrum van de eerste beving bevond zich in zee, 53 kilometer ten westen van Puerto Cabello in Venezuela. Die had een kracht van 7,2. Een minuut later was er even verderop al een volgende beving met een kracht van 7,5. Volgens persbureau AP behoren ze tot de zwaarste bevingen in het land in een eeuw tijd.

De Amerikaanse geologische dienst USGS zegt dat het waarschijnlijk is dat er zeker duizend doden zijn, en een dodental tot 10.000 wordt niet uigesloten.. "De ramp zal zich waarschijnlijk over een groot gebied verspreiden."

Ander nieuws uit de nacht En dan nog even dit:

Met deze enorm warme dagen is het ook topdrukte bij de ANWB. Auto's hebben vaker te maken met pech en gestrande reizigers moeten snel worden geholpen. De NOS ging een dagje op pad om te zien hoe het er op zo'n dag aan toe gaat.

Fijne dag!

NAVO-chef Rutte probeert op bezoek bij Trump plooien glad te strijken

7 hours 40 minutes ago

NAVO-chef Mark Rutte heeft bij een bezoek aan het Witte Huis geprobeerd de relatie met de Amerikaanse president Trump weer een beetje vlot te trekken. Rutte zei begrip te hebben voor de "irritaties" van Trump, maar benadrukte dat NAVO-landen hem wel degelijk hebben gesteund in zijn oorlog tegen Iran.

Rutte gebruikte zelfs een presentatie om Trump te loven voor zijn aanpak bij de NAVO:

Trump is al lange tijd kritisch op de NAVO en dat is verergerd sinds hij de oorlog met Iran begon. Zo gaf Spanje geen toestemming aan het Amerikaanse leger om Spaanse bases te gebruiken om Iran aan te vallen.

Ook defensieminister Hegseth uitte vorige week kritiek. Hij dreigde opnieuw dat de VS minder zal bijdragen aan de Europese veiligheid. Volgens Hegseth zijn er bondgenoten die "te veel praten en te weinig progressie maken". Eerder kondigde Amerika al aan in Europa gestationeerde troepen terug te halen.

"Ik ken uw irritaties", zei Rutte tegen Trump. "Maar kijk naar de getallen: vier- tot vijfduizend Amerikaanse toestellen zijn opgestegen vanaf Europese bases." Zo werd de luchthaven van de Roemeense hoofdstad Boekarest tijdelijk gesloten om Amerikaanse toestellen de ruimte te geven. Volgens Rutte zijn Europese bondgenoten er "in algemene zin" voor Trump geweest.

NAVO-top op komst

Trump leek niet volledig overtuigd van Ruttes woorden, al was hij wel positief over zijn leiderschap. "Je hebt goed werk verricht. Als iemand anders er had gezeten, hadden we elkaar vandaag niet gesproken, want we zijn in de steek gelaten", zei Trump.

Rutte liet na de ontmoeting opnieuw weten dat Trump volgens hem "toegewijd" is aan de NAVO. In juli staat er in de Turkse hoofdstad Ankara een nieuwe top van het bondgenootschap op het programma.

Twee zware aardbevingen in Venezuela, vrees voor duizenden slachtoffers

11 hours 6 minutes ago

In Venezuela zijn kort achter elkaar twee aardbevingen geweest. In de hoofdstad Caracas zijn meerdere gebouwen ingestort. De Amerikaanse geologische dienst USGS zegt te vrezen voor veel slachtoffers. Interim-president Rodríguez heeft de noodtoestand uitgeroepen.

Het epicentrum van de eerste beving, met een kracht van 7,2, bevond zich in zee, 53 kilometer ten westen van Puerto Cabello in Venezuela. Een minuut later was er even verderop al een volgende beving met een kracht van 7,5. Volgens persbureau AP behoren ze tot de zwaarste bevingen in het land in een eeuw tijd.

Op het vliegveld van de stad Maiquetia filmde iemand op het moment van de beving:

Rodríguez zegt dat er volgens de eerste berichten 32 mensen zijn omgekomen, de verwachting is dat dat dodental nog zal oplopen. Wel heeft Rodríguez haar condoleances overgebracht naar de nabestaanden van de dodelijke slachtoffers.

De Amerikaanse geologische dienst USGS zegt dat het waarschijnlijk is dat er veel slachtoffers zijn en dat de schade groot is. "De ramp zal zich waarschijnlijk over een groot gebied verspreiden." Op basis van eerdere bevingen houdt de dienst rekening met zeker duizend doden, maar een dodental tot de 10.000 valt ook niet uit te sluiten. De schade zal naar verwachting in de vele miljarden liggen, volgens deze inschatting.

Vliegveld gesloten

Duidelijk is al dat er in Caracas is schade ontstaan aan veel gebouwen. "Het schudde echt heen en weer", zegt een getuige tegen AP. "We liepen en werden heen en weer geslingerd. Alles viel op de grond. Gelukkig konden we op tijd weg komen."

Het vliegveld in de Venezolaanse hoofdstad is zo beschadigd geraakt, dat het voorlopig gesloten is. Op beelden is te zien dat er ook paniek ontstaat. Na een van de bevingen rennen reizigers in een van de terminals in paniek weg als er een grote stofwolk op ze af komt.

De twee aardbevingen met een kracht van 7,2 en 7,5 zijn de zwaarste aardbevingen in de recente geschiedenis van Venezuela. In 1967 was er een aardbeving van 6,6 waarbij destijds tweehonderd doden vielen en meer dan vijftienhonderd gewonden. Waarnemend president Delcy Rodríguez verklaarde in een spoeduitzending dat de hulpdiensten met man en macht bezig zijn met een grote reddingsoperatie.

De bevingen zijn ook gevoeld in buurland Colombia, het noorden van Brazilië en in Curaçao. Een getuige zegt tegen persbureau ANP dat in het CMC-ziekenhuis in Willemstad "alles trilde". De meteorologische dienst van het eiland zegt dat er geen kans op een tsunami is.

De bevingen waren rond 18.00 uur lokale tijd. Op dat moment waren veel mensen thuis. Het was gisteren een nationale feestdag in Venezuela, waarop veel mensen vrij zijn.

De Venezolaanse minister van Binnenlandse Zaken Cabello zei op de staatstelevisie dat er naast bedrijfsgebouwen ook huizen zijn ingestort. Hij raadt mensen aan buiten te blijven, omdat er de kans bestaat op naschokken.

De VS heeft aangekondigd reddingswerkers naar Venezuela te sturen,. De Amerikaanse president Trump noemde de aardbevingen in een eerste reactie "verwoestend", er is volgens hem "een overweldigende hoeveelheid doden gevallen". "Het ziet er niet goed uit."

Zware aardbevingen komen niet veel voor in Venezuela. Het land valt net buiten de zogeheten Ring of Fire, een uitgestrekt gebied in de Stille Oceaan waar veel seismische activiteit is.

Correspondent Latijns-Amerika Nina Jurna:

"De paniek in Venezuela is gigantisch. In steden als Caracas en Valencia stortten hele gebouwen en woontorens in, en de angst is dat er heel veel mensen onder het puin zijn terechtgekomen. Uren na de bevingen was officieel nog niets bekend over het aantal slachtoffers, maar uit de beelden via appgroeps en sociale media wordt het ergste gevreesd, ook vanwege de enorme ravage die daarop te zien is.

Ik sprak met verschillende bewoners in Caracas en Valencia die opgeschrikt werden door deze zware bevingen, schade aan hun huizen ondervonden en hun huis moesten ontvluchten en naar familieleden in veiligere wijken gingen."

17-jarige uit Hendrik-Ido-Ambacht verdacht van negen aanrandingen

12 hours 17 minutes ago

De politie heeft een jongen van 17 uit Hendrik-Ido-Ambacht opgepakt die wordt verdacht van negen aanrandingen. Hij zou vrouwen hebben betast in zijn woonplaats en het naastgelegen Zwijndrecht.

Zeven meldingen kwamen er de afgelopen weken binnen van vrouwelijke fietsers die betast zijn. Begin deze week werden er nog twee meldingen gedaan. De politie vermoedt "op basis van het signalement" dat het om dezelfde verdachte gaat.

Hij reed op een fatbike. De politie verdenkt hem in een van de gevallen ook van het maken van seksueel getinte opmerkingen naar het slachtoffer.

Tsjechische president mag van hoogste rechter toch naar NAVO-top

14 hours 16 minutes ago

De Tsjechische president Pavel mag afreizen naar de NAVO-top in Turkije volgende maand. Dat heeft het Constitutioneel Hof in Tsjechië bepaald. Pavel stapte naar het hof omdat de regering hem niet had opgenomen in de officiële delegatie voor de top.

De regering onder leiding van de rechts-populistische premier Babis, een rivaal van Pavel, maakte maandag bekend dat de onafhankelijke president niet zou meereizen naar de NAVO-top. Die vindt op 7 en 8 juli plaats in de Turkse hoofdstad Ankara. In plaats daarvan zou Babis met zijn ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken die kant op gaan.

Pavel noemde dat "een ongekende en betreurenswaardige stap". Hij vindt dat het leiden van de delegatie onder zijn bevoegdheid valt, net als vorig jaar. Ook in het verleden waren Tsjechische presidenten vrijwel altijd aanwezig bij de NAVO-top.

'Gebruikelijk'

Het Constitutioneel Hof oordeelt nu dat de regering de deelname van Pavel aan de top moet waarborgen. De regering mag zijn reis op geen enkele manier belemmeren, zeggen de rechters in een persverklaring.

Ook het gevolg van de president moet gewoon aan de top kunnen deelnemen. Het hof wijst erop dat aanwezigheid van de onafhankelijke president bij de NAVO-top gebruikelijk is.

Babis en Pavel hadden al maanden onenigheid over wie er naar de NAVO-top gaat. Pavel, voormalig stafchef van de Tsjechische strijdkrachten, is van mening dat het land meer moet uitgeven aan defensie. Babis en zijn regering willen liever in andere zaken investeren.

Musk nog steeds rijkste mens op aarde, maar na 12 dagen alweer biljonair af

14 hours 34 minutes ago

Nog geen twee weken nadat hij zich de eerste biljonair ooit mocht noemen, is Elon Musk die status weer kwijt. De beurswaarde van zijn bedrijf SpaceX is kort na de beursgang fors gedaald, waardoor zijn vermogen nu uitkomt op 957 miljard dollar, meldt het Amerikaanse financiële nieuwsmedium Bloomberg.

Volgens de Britse krant Financial Times kampte niet alleen SpaceX, maar de hele technologiesector maandag met verlies. De krant haalt aan dat de daling onder andere samenvalt met de verwachte renteverhoging door de Amerikaanse centrale bank, bedoeld om prijsstijgingen in het land te beperken.

Veranderlijke beurs

Volgens de Financial Times is het waardeverlies van 400 miljard dollar dat het SpaceX maandag leed, het "op één na grootste verlies in een dag dat een bedrijf ooit heeft geleden". Alleen de Amerikaanse chipfabrikant Nvidia verloor begin vorig jaar een groter bedrag binnen een dag.

Door de waardedaling is 240 miljard dollar van Musks vermogen verdampt, schrijft de BBC. De beurswaarde van een bedrijf kan echter heel snel veranderen, zeker bij SpaceX, waar relatief weinig aandelen van in omloop zijn. De vraag naar de aandelen wisselt nogal. Musk kan dus zomaar weer biljonair worden.

Beursgang

Musk verwierf zijn biljonairsstatus toen de aandelen van zijn bedrijf SpaceX half juni in de verkoop gingen. Het bedrijf haalde toen meer dan 75 miljard dollar aan investeringen op en steeg 19 procent in waarde.

Toen zijn bedrijf ineens zoveel meer waard was, steeg zijn vermogen tot boven het biljoen. Daarbij werd de geschatte waarde van al zijn bezittingen meegerekend, waaronder de aandelen in zijn eigen bedrijven, zoals SpaceX of Tesla. Hij werd hiermee de eerste biljonair ooit. Die status mag hij nu kwijt zijn, de rijkste mens ter wereld is hij nog altijd.

Man opgepakt voor mishandeling van fietsende vrouwen in Utrecht

15 hours 17 minutes ago

In Venlo heeft de politie een man aangehouden die verdacht wordt van het mishandelen van twee vrouwen in Utrecht. De politie had beelden van de man verspreid en ook in het televisieprogramma Opsporing Verzocht was aandacht voor de zaak.

De mishandelingen vonden vorige week plaats, in de nacht van donderdag op vrijdag. De twee vrouwen werden afzonderlijk van elkaar van hun fiets getrokken en fors mishandeld, onder andere met een nekklem.

Dat gebeurde rond 02.00 uur op de Potgieterstraat en rond 02.30 uur aan de Leidseveer, niet ver van Utrecht Centraal. De slachtoffers leken willekeurig gekozen.

Meerdere tips

De op vrijdag verspreide camerabeelden van de verdachte hebben volgens de politie meerdere tips opgeleverd. Wie nog informatie of camerabeelden heeft die van belang kunnen zijn, wordt opgeroepen contact op te nemen met de politie.

Over de identiteit van de verdachte is vanwege het onderzoek geen extra informatie vrijgegeven.