Aggregator
Spanning rond inhuldiging Moluks monument: gaat Jetten excuses aanbieden?
Komen er excuses van premier Jetten of niet? Dat is vandaag de grote vraag bij de inhuldiging van het Nationaal Moluks Monument in Rotterdam.
Jetten kondigde maandag aan dat hij een toespraak zal houden bij het nieuwe monument. Het is goed mogelijk dat hij excuses gaat aanbieden voor de behandeling van de eerste generatie Molukkers, die 75 jaar geleden naar Nederland werden gehaald.
Inhuldiging monument live bij NOSDe NOS zendt de ceremonie ter gelegenheid van de inhuldiging van het monument live uit vanaf 13.15 uur op NPO 1 en op NOS.nl. De uitzending wordt gepresenteerd door Mark Visser. Ook de inhuldiging van het monument rond 15.30 uur is live te volgen op NOS.nl en in de app.
Veel Molukse beroepsmilitairen vochten tijdens de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië van 1945 tot 1949 mee aan Nederlandse kant. Na deze oorlog mochten zij van de Indonesische regering niet meer terug naar hun geboortegrond, de eilandengroep Molukken.
Nederland haalde de Molukse mannen en hun families in 1951 naar Nederland. Eenmaal hier werden de Molukkers ontslagen uit militaire dienst en onder erbarmelijke omstandigheden gehuisvest, onder meer in de voormalige Duitse concentratiekampen Westerbork en Vught.
"Het was een schande", zegt programmamaker Rocky Tuhuteru, die de inhuldiging van het monument presenteert. "Dat Jetten er vandaag bij is, is een belangrijk signaal: eindelijk erkenning. Ik ben benieuwd wat hij gaat zeggen."
Werken in meelfabriekHet monument komt aan de Lloydkade, een van de plekken waar Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen aankwamen. Ook de opa's en oma's van Nina Nussy (29) gingen hier van boord. "Ze werden met bussen naar Kamp Amersfoort gebracht voor een medische check", zegt ze. Van daaruit ging de familie van haar vader naar kamp Vught, de familie van haar moeder naar kamp Almere.
Nussy zit in de organisatie die zich heeft ingezet voor de komst van het monument. Ze vindt het belangrijk om de eerste generatie te eren, want hen is veel leed aangedaan, vertelt ze.
Het was de bedoeling dat de 12.500 Molukkers een half jaar zouden blijven. Zij verwachtten dat Nederland hen zou helpen bij hun terugkeer, maar dat gebeurde niet. De opa van Nussy ging werken in een meelfabriek. "Terwijl hij daarvoor eersteklas soldaat was. Dat doet wat met je eigenwaarde."
Bovendien moest de opa van Nussy tijdelijk 60 procent van zijn inkomen afstaan aan de Nederlandse staat voor huisvesting en volledige verzorging. "Dat voelt alsof je er zelf voor hebt gekozen om geschoffeerd te worden", zegt Nussy.
Alles terugbetalenDe grootouders van Tuhuteru (67) maakten hetzelfde mee. "Ze kregen een voorschot voor meubels, maar moesten alles tot op de laatste cent terugbetalen. Dat was vernederend." Het voelt ook scheef, zegt hij. "Je hebt een heel land leeggehaald als het gaat om kruidnagels en nootmuskaat, maar als het gaat om een vloerkleedje, moet alles worden terugbetaald."
Zijn moeder, die als tiener in Nederland kwam, bleef daardoor altijd wantrouwend tegenover de Nederlandse overheid. "Ze zei vaak in het Moluks: 'Geloof een Nederlander nooit. Je krijgt stront voor je goedheid.'"
Nussy wil dat vandaag in het teken staat van de Molukse gemeenschap en hun geschiedenis. "Het monument is echt voor en door de gemeenschap gerealiseerd." Daarom voelt de komst van de premier voor haar dubbel. "Ik snap op zich dat Jetten zo'n moment aangrijpt, maar het gaat nu niet meer over wat wij als gemeenschap hebben neergezet, maar of er mogelijk excuses komen."
Te laatEn zelf hoeft ze geen excuses. "Dan zou het gaan over mijn opa's en oma's, maar die liggen al een aantal jaar onder de grond, plat gezegd." Om diezelfde reden vindt ze het een lastige vraag of er herstelbetalingen moeten komen. "Aan wie ga je dan geld uitkeren? Ook van de tweede generatie zijn er steeds minder mensen."
Eerherstel vindt ze wel belangrijk. "Daarvoor moet je met de gemeenschap in gesprek."
NOS Stories volgde Molukse jongeren in hun Molukse wijk in Vught:
Ook Tuhuteru vindt het te laat voor excuses en herstelbetalingen. Hij vindt het wel belangrijk dat er een onderzoek komt naar de vraag waarom de Molukkers nooit teruggingen, zoals zij wel hadden verwacht. "We kunnen daar nu alleen over speculeren. Wat is de rol van de Nederlandse overheid geweest en die van Indonesië? Heeft de VS daar de hand in gehad?"
Tuhuteru vindt het moedig dat Jetten nu naar voren stapt. "Ik hoop dat hij zegt: 'Mijn voorgangers hebben fouten gemaakt, ten koste van u.' Als hij woorden van die strekking kiest, dan werk je aan herstel."
Topoverleg tussen VS en Iran in Zwitserland van start, Libanon hoog op de agenda
Vertegenwoordigers van de VS en Iran ontmoeten elkaar vanmiddag voor onderhandelingen over het beëindigen van de oorlog in het Midden-Oosten op neutraal terrein in het Zwitsers Bürgenstock, een bergresort vlak bij de stad Luzern.
Een team onder leiding van de Amerikaanse vicepresident Vance, met daarin Trumps schoonzoon Kushner en speciaal gezant Witkoff, zal daar spreken met Iraanse onderhandelaars onder leiding van parlementsvoorzitter Ghalibaf en minister van Buitenlandse Zaken Araghchi.
Er zijn ook Pakistaanse en Qatarese bemiddelaars aanwezig voor de besprekingen op technisch niveau. De Pakistaanse premier Sharif heeft gedurende de hele oorlog als bemiddelaar opgetreden en was gastheer van eerdere onderhandelingen tussen Iran en de VS.
Spoedsessie over LibanonVolgens Vance is het doel van de besprekingen om "de feitelijke onderhandelingsstructuur op poten te zetten", maar volgens een bron van de Amerikaanse nieuwszender CBS News is er eerst een spoedsessie op de agenda gezet over de situatie in Libanon.
Volgens Iran is dit aanhoudende conflict tussen Israël en Hezbollah in Libanon het hoofdonderwerp van het overleg met de VS. Iran is boos dat Israël nog aanvallen uitvoert, ondanks het eerdere tussentijdse akkoord dat Iran en de VS ondertekenden.
Daarin was vastgelegd dat ook de bondgenoten van de landen hun strijd in Libanon moeten staken, terwijl Iran en de VS verder onderhandelen over punten als het Iraanse nucleaire programma.
HoopvolVanochtend kwam de Amerikaanse vicepresident aan in Zwitserland. De Iraanse delegatie was al aanwezig.
Voor vertrek zei Vance dat hij "een dag of twee" in Zwitserland zal blijven. Ook was hij hoopvol over de voortgang van de gesprekken over het Iraanse nucleaire programma en "de kwestie van het staakt-het-vuren in Libanon".
In aanloop naar de gesprekken meldde Iran gisteren dat het de Straat van Hormuz weer heeft afgesloten voor scheepvaart, omdat Israël het bestand met Hezbollah dat sinds vrijdag geldt heeft geschonden. Het dodental van die Israëlische aanvallen in het zuiden van Libanon is inmiddels opgelopen naar 32, meldt nieuwszender Al Jazeera.
Vance: spanning neemt afHet Israëlische leger zegt dat tientallen locaties van Hezbollah zijn aangevallen na schendingen van het bestand door de sjiitische militie. Het leger stelt dat het defensief opereert in Libanon.
Hezbollah, dat door Iran wordt gesteund, zegt dat er werd gereageerd op de Israëlische strijdkrachten die oprukten richting de zuidelijke plaats Nabatiye. Hezbollah zegt het bestand te respecteren, maar stelt wel dat het recht heeft zich te verzetten tegen Israëlische pogingen om Libanees grondgebied in te nemen.
De Amerikaanse vicepresident zei voor vertrek dat het "ondanks de krantenkoppen" in Libanon beter gaat en "de spanning iets afneemt".
Vance zei verder dat niets erop wijst dat de zeestraat wordt afgesloten door Iran. President Trump reageerde op de Iraanse mededeling over de waterweg met het dreigement om tol in te voeren in de smalle zeestraat als er niet binnen 60 dagen een definitieve overeenkomst is met Iran.
Voorlopige overeenkomstDe gesprekken tussen de VS en Iran onder begeleiding van Pakistan en Qatar zouden eigenlijk vrijdag beginnen. Toen zeiden de Iraniërs af vanwege de oplaaiende gevechten in Libanon.
Afgelopen week ondertekenden Trump en de Iraanse president Pezeshkian een voorlopige overeenkomst waarin onder meer werd afgesproken dat de Straat van Hormuz per direct weer zou worden geopend. De termijn van 60 dagen die staat voor de onderhandelingen, kan worden verlengd.
Autopsy of a Freshly Cooked 10Gbit SFP+ Network Adapter
KNMI waarschuwt opnieuw voor onweer en hagel in Limburg
Het KNMI heeft opnieuw gewaarschuwd voor zwaar onweer met hagel en harde windstoten in Limburg. Voor die provincie werd enkele uren code oranje afgegeven.
Volgens het weerinstituut kunnen hagel, veel regen in korte tijd en zware windstoten in het zuiden en zuidoosten van het land plaatselijk tot overlast leiden.
In het hele land, met uitzondering van Friesland en Groningen, geldt code geel wegens de de hitte overdag. Het kan zondag 32 graden worden.
Uitzonderlijk veel ontladingenVrijdagavond en -nacht ging het in grote delen van het land flink tekeer. Zo waaiden in de provincie Groningen meer dan 350 bomen om. Bij Emmen kwam een vrouw om het leven toen een boom op haar auto viel.
In het Twentse dorp Mander trad door de vele regen een beek buiten zijn oevers, waardoor een restaurant onder water liep waar op dat moment een bruiloftsfeest werd gehouden.
Het KNMI mat tijdens het onweer van vrijdag op zaterdag meer dan 188.000 ontladingen van bliksem in de lucht. Dat was uitzonderlijk veel.
Franse politie doet inval om drugs en vindt werk van Picasso
De Franse politie heeft bij een huiszoeking vanwege drugscriminaliteit per toeval een gestolen schilderij van de Spaanse schilder Pablo Picasso gevonden.
Agenten deden maandag een inval in een voorstad van Parijs. Ze verwachtten in het huis van een familielid van een verdachte drugshandelaar drugs te vinden en dat klopte. Er werden 20 kilo cannabis en duizenden euro's aan contanten in beslag genomen.
Maar in het huis vonden ze ook een schilderij van Picasso. Bronnen melden aan de krant Le Parisien dat het schilderij eerder is gestolen uit een opslag in Parijs. Wanneer is onduidelijk.
MuzeVolgens de krant gaat het om een portret van Marie-Thérèse Walter. Zij was een muze van de kunstenaar en voor hem een inspiratie voor vele schilderijen en sculpturen. De waarde van het kunstwerk wordt geschat op miljoenen euro's.
Het Franse Openbaar Ministerie heeft naar aanleiding van de toevallige vondst een onderzoek ingesteld naar de diefstal. Vier mensen zijn gearresteerd.
Defeat Blood-Sucking Mosquitoes by Becoming the Bug Zapper
Weer doden in Gaza bij Israëlische aanvallen, onder wie kinderen en journalist
Israël heeft opnieuw luchtaanvallen uitgevoerd op meerdere plekken in de Gazastrook. Minstens negen mensen zijn daarbij gedood, onder wie twee kinderen en een journalist van Al Jazeera.
De eerste aanval was afgelopen nacht. Een appartementengebouw in Gaza-Stad werd gebombardeerd, een waarschuwing om te evacueren bleef uit. Twee kinderen kwamen daarbij om, zusjes van 4 en 14 jaar. Ook twee anderen zijn gedood, meldt persbureau Reuters.
"Ik zat thuis. De raket kwam zonder waarschuwing", zegt de neef van de zusjes tegen persbureau AP. Hij en zijn vrouw raakten gewond bij de aanval. "Dit staakt-het-vuren waar de bezetter en de onderhandelaars het over hebben... is het wel echt een staakt-het-vuren? We zijn burgers. Ik heb nog nooit een wapen vastgehouden", zei de man.
Weer een journalist gedoodLater op de dag vuurde Israël een raket af op het vluchtelingenkamp Bureij in centraal Gaza. Drie mensen werden daar gedood, onder wie een journalist van Al Jazeera. De nieuwszender bevestigt zijn dood. De man, Ahmed Wishah, werkte als cameraman voor de zender. Zijn broer Mohamed werkte ook voor Al Jazeera en werd in april gedood bij een Israëlische aanval.
De aanval "weerspiegelt een voortdurend systematisch beleid om journalisten als doelwit te nemen en de waarheid het zwijgen op te leggen", schrijft Al Jazeera in een verklaring. Inmiddels zijn twaalf journalisten van de zender gedood bij Israëlische aanvallen.
Een andere aanval was gericht op een groep mensen in het tentenkamp al-Mawasi, meldt AP. Waarom zij doelwit waren, is niet bekendgemaakt. Eén persoon werd gedood, acht anderen raakten gewond. Slachtoffers zijn naar het Nasser-ziekenhuis gebracht.
Het Israëlische leger voerde later op de dag nog een aanval uit op een groep mensen in Gaza-Stad. Vier mensen raakten daar gewond. Bij een ander incident zou een vrouw zijn doodgeschoten door Israëlische troepen, in de stad Beit Lahiya, schrijft de Israëlische krant The Times of Israël.
'Wapenstilstand'Het is de zoveelste reeks aanvallen door Israël sinds het ingaan van een broos staakt-het-vuren. Deze week werd duidelijk dat ruim duizend Palestijnen zijn gedood in de afgelopen maanden. Het bestand ging vorig jaar oktober in, maar nog altijd zijn er beschietingen en bombardementen in de Gazastrook.
In dezelfde periode werden volgens het Israëlische leger vijf militairen gedood. Datzelfde leger beweert steevast alleen militanten van de terreurbeweging Hamas te doden of mensen die militaire zones betreden. Toch worden met regelmaat ongewapende burgers gedood. Israël zegt in sommige gevallen onderzoek te doen, maar vaak loopt dat op niets uit.
Het Israëlische leger bevestigt de aanval waarbij cameraman Wishah werd gedood. Het leger beweert dat hij een "Hamas-terrorist" was. Dat is een terugkerend fenomeen: wanneer Palestijnse journalisten in Gaza worden gedood door het Israëlische leger volgt meestal de beschuldiging dat ze voor Hamas vechten. Bewijs daarvoor blijft vaak uit. Zeker 260 Palestijnse journalisten zijn gedood sinds het begin van de oorlog in oktober 2023.
Seeing the World in Radio Waves with the QuadRF
Noodverordening van kracht in Zandvoort vanwege provocerende jongeren
In Zandvoort is de komende dagen een noodverordening van kracht. De gemeente heeft daartoe besloten om voorbereid te zijn op drukte en mogelijke ongeregeldheden, zoals met Pinksteren. Ook vrijdagavond was het onrustig.
Volgens de gemeente zijn er aanwijzingen dat groepen dit weekend de confrontatie willen zoeken met elkaar of de politie. Er is vrees voor gewonden en schade aan gebouwen, staat in de officiële bekendmaking van de noodverordening.
Gisteren zag de politie in Zandvoort groepen jongeren "die niet aanspreekbaar waren op hun gedrag" en die zich "in hoge mate provocerend en intimiderend" gedroegen.
Geen gezichtsbedekkende kledingTot maandagavond laat hebben politie en handhaving extra bevoegdheden op het strand, de boulevard en rond het station. Groepen die overlast geven, kunnen worden weggestuurd of uit elkaar worden gehaald. Het is verboden om rond te lopen met dingen waarmee gestoken zou kunnen worden, zoals glaswerk, parasols en stokken. Ook mag niemand gezichtsbedekkende kleding dragen.
Rond Pinksteren, toen het ook warm en druk was in Zandvoort, waren er op en rond het strand veel incidenten. Vanwege opstootjes en een dreigende sfeer besloten sommige strandtenten eerder te sluiten. Kort erna werden het strand en de boulevard aangewezen als veiligheidsrisicogebied. Later werd een noodverordening ingezet.
Spaanse premiersvrouw wordt vervolgd en moet paspoort inleveren
De vrouw van de Spaanse premier Sánchez wordt strafrechtelijk vervolgd. Ze moet terechtstaan voor onder meer corruptie en machtsmisbruik. Begoña Gómez moet zich twee keer per maand bij de rechtbank melden en ze moet haar paspoort inleveren.
Justitie in Spanje doet al twee jaar onderzoek naar Gómez. Aanleiding was een klacht van een vakbond die banden heeft met extreemrechts, politieke tegenstanders van Sánchez. Gómez zou haar positie als vrouw van de minister-president hebben gebruikt om haar carrière aan een universiteit in Madrid te bevorderen en lucratieve deals voor de universiteit binnen te halen. Ook wordt ze verdacht van het lobbyen voor overheidssteun voor bedrijven waar ze zakelijke belangen in had.
Een onderzoeksrechter heeft nu bepaald dat er een rechtszaak komt en dat Gómez het land niet uit mag. De krant El País schrijft op basis van bronnen uit Gómez' omgeving dat de premiersvrouw beroep gaat aantekenen tegen het besluit.
'Politieke vervolging'Het besluit leidt tot woede bij de socialistische partij van Pedro Sánchez. Die zegt dat Gómez onschuldig is en om politieke redenen wordt vervolgd. Op X deelt de partij berichten van bestuurders en politici die kritiek uiten op het besluit van de rechter. Veel van die posts hebben de hashtag YoConBegoña (ik sta achter Begoña).
Aan de andere kant probeert de conservatieve oppositie een slaatje te slaan uit de naderende rechtszaak. De Partido Popular wil dat de regering-Sánchez aftreedt en dat er vervroegde verkiezingen komen. De volgende parlementsverkiezingen staan in principe gepland voor volgend jaar.
Meer schandalenDe socialistische partij van Sánchez kampt met meer beschuldigingen van corruptie. Vorige maand nog werd het partijkantoor doorzocht en een van Sánchez' voorgangers, oud-premier Zapatero, aangeklaagd voor corruptie, witwassen, deelname aan een criminele organisatie en valsheid in geschrifte.
Ook een broer van Sánchez, een minister en minder bekende partijleden worden in verband gebracht met strafbare feiten. Overigens zijn er ook bij prominente politici van de oppositie verdenkingen van corruptie.
Gómez en Sánchez zeggen dat ze niets verkeerd hebben gedaan. Toen het onderzoek naar zijn vrouw in 2024 werd aangekondigd, overwoog Sánchez korte tijd om op te stappen. Hij hekelde de "ongekende aanval" op zijn vrouw en zei dat hij "hulpeloos moet toekijken hoe er dag in, dag uit met modder naar haar wordt gegooid".
Doden door Russische aanvallen op Zaporizja en Charkiv, ook Rusland meldt aanvallen
In de Oekraïense regio Zaporizja zijn zeker vijf mensen gedood bij Russische luchtaanvallen, meldt gouverneur Fedorov op Telegram. Ook zijn tien mensen gewond geraakt. Mogelijk liggen er nog mensen onder het puin, schrijft Fedorov.
Volgens de gouverneur heeft Rusland zeker negen raketaanvallen uitgevoerd op de hoofdstad van zijn regio. De dreiging is niet voorbij, waarschuwt hij. Het luchtalarm is in de afgelopen uren verschillende keren afgegaan.
Ook in de regio Charkiv zijn twee mensen gedood, schrijft The Kyiv Independent. Russische drones en bommen troffen daar vannacht meerdere flatgebouwen. Zeker dertien mensen raakten gewond, onder wie vier kinderen. President Zelensky heeft gewaarschuwd voor nieuwe grootschalige Russische aanvallen.
Ook Oekraïense aanvallenOekraïne voerde ook aanvallen uit, op olie- en gasinstallaties op de Krim, die door Rusland is bezet. Daar werden ook dertien Russische militaire doelwitten en een brug geraakt. Zelensky bevestigt die aanvallen.
Het Russische ministerie van Defensie zegt dat het afgelopen nacht 177 drones heeft neergehaald. Twee drones waren op koers naar Moskou, zegt de burgemeester van de Russische hoofdstad. Of er schade is, is niet bekendgemaakt.
Afrikaanse en Caribische leiders willen excuses van landen voor trans-Atlantische slavenhandel
Afrikaanse en Caribische leiders hebben landen die profiteerden van de trans-Atlantische slavenhandel opgeroepen om formele excuses aan te bieden en herstelbetalingen te doen. Ze deden dat op een conferentie in Ghana.
De oproep is het gevolg van een VN-resolutie waarin de trans-Atlantische slavenhandel werd bestempeld als "de ernstigste misdaad tegen de menselijkheid".
De VN-resolutie werd in maart met 123 stemmen aangenomen. Alle Afrikaanse en Caribische landen stemden voor. De Verenigde Staten, Israël en Argentinië stemden tegen en Nederland en 51 andere lidstaten onthielden zich van stemming. De resolutie riep landen op om in gesprek te gaan over herstelbetalingen voor nazaten en tot slaaf gemaakten.
Van erkenning naar maatregelenIn Accra, de hoofdstad van Ghana, het land dat het initiatief had genomen voor de resolutie, was de afgelopen dagen de Next Steps-conferentie. Die had tot doel om het debat te verschuiven van erkenning naar concrete maatregelen, waaronder stappen om compensatie op grond van het internationaal recht af te dwingen.
Trans-Atlantische slavenhandelDe Trans-Atlantische slavenhandel was de handel in slaven vanaf de 16e eeuw uit Afrika naar Amerika door Europeanen. In een periode van ruim 300 jaar werden naar schatting 12 miljoen Afrikanen gevangengenomen en onder erbarmelijke omstandigheden naar Amerika vervoerd.
Veel tot slaaf gemaakten overleefden de overtocht niet. De Europeanen, zoals Nederland met de West-Indische Compagnie (WIC), verkochten Afrikanen en verdienden daar geld mee.
De tot slaaf gemaakten werden veelal op plantages tewerkgesteld, waar ze zeer zwaar lichamelijk werk moesten doen. Ze konden om het minste of geringste lijfstraffen krijgen. De grootschalige slavenhandel eindigde in de tweede helft van de 19e eeuw.
"Niemand in deze zaal kan persoonlijk verantwoordelijk worden gehouden voor de gruweldaden van de trans-Atlantische slavenhandel", zei de Ghanese president Mahama tegen de afgevaardigden uit ruim tachtig landen op de conferentie.
Onder meer de presidenten van Senegal, Namibië, Liberia, Sao Tomé en Principe waren aanwezig, net als ministers uit tientallen andere landen. "De geschiedenis vraagt ons niet om schuld te erven, maar wel verantwoordelijkheid", zei Mahama.
De gevolgen van de slavenhandel blijven volgens de Ghanese president "doordachte, gecoördineerde en duurzame internationale samenwerkingen" vereisen. Ook zei hij dat de slavernij nog steeds voelbaar is in Afrika, het Caribisch gebied en in de Afrikaanse diaspora.
OntmenselijktDe oproep tot excuses is onderdeel van een negentienpuntenplan voor herstelbetalingen dat aan het eind van de conferentie werd goedgekeurd. Zo werd ook opgeroepen tot de oprichting van een wereldwijd herstelfonds en de teruggave van geroofde objecten.
Landen die profiteerden van de trans-Atlantische slavenhandel zouden "volwaardige, formele en onvoorwaardelijke excuses" moeten aanbieden "als een fundamentele stap op weg naar verzoening, het opbouwen van vertrouwen en herstelrecht". Welke landen excuses zouden moeten aanbieden, werd niet aangegeven.
Franse erkenningDe Franse president Macron was online bij de conferentie aanwezig. Hij zei dat tot slaaf gemaakte mensen "uit hun thuisland werden weggerukt, gedeporteerd, ontmenselijkt en als handelswaar werden behandeld".
Ook stelde Macron dat herstelbetalingen niet moeten worden gezien "als een eindpunt of als een cheque die wordt uitgeschreven om het verhaal af te sluiten". Vorige maand werd in Frankrijk een bijna 350 jaar oude slavernijwet afgeschaft.
Tricking a Bike Counter
Buitenaardse wezens of noodsituatie? Brazilianen opgeschrikt door vreemd bericht
In verschillende Braziliaanse regio's hebben mensen vannacht een vreemd bericht ontvangen op hun mobiele telefoon.
In het verzonden bericht, vergelijkbaar met een NL-Alert, stond het woord 'misantropie', dat haat tegen de mensheid betekent. Het woord was in sommige berichten geschreven met een cijfer erbij, als 'misantropi4'.
Vermoedelijk was het alarmeringssysteem van de overheid gehackt, melden de Braziliaanse autoriteiten. Het systeem is uit voorzorg offline gehaald.
Onder meer in de miljoenensteden São Paulo en Rio de Janeiro kwamen meldingen binnen van het incident. Ook in de hoofdstad Brasilia en in Curitiba, Belo Horizonte en Campo Grande kregen burgers het bericht.
Geen noodsituatieHet ging om een bericht van het hoogste waarschuwingsniveau, Alerta Extremo. Bij dat niveau geeft de telefoon ook een luid alarmsignaal af, ook als het apparaat op stil staat. Die berichten worden alleen verstuurd bij levensbedreigende weersverschijnselen, natuurrampen of noodsituaties.
Regionale autoriteiten lieten snel via sociale media weten dat het bericht niet door hen was verstuurd en dat er geen sprake was van een noodsituatie. "Er is geen noodweer voorspeld in deze stad", benadrukten autoriteiten van de deelstaat Paraná.
Het bericht zou verstuurd zijn door iemand die van buitenaf toegang had tot het systeem, meldt de landelijke overheidsdienst op X. Het systeem wordt zo snel mogelijk weer in gebruik genomen, "zodra de veiligheidssituatie dat toelaat."
Buitenaardse wezens?De meeste gebruikers kregen het bericht midden in de nacht, uren na de WK-zege van Brazilië op Haïti. Op sociale media laten veel mensen weten erdoor in verwarring te zijn geraakt. "Dit is het laatste waar je op zit te wachten als je dronken in je bed ligt", schrijft iemand.
"Ik dacht dat het het einde van de wereld was", schrijft een ander. "Wat betekent misantropi4?" vroegen gebruikers zich af.
Al snel werd het incident een grap op sociale media, schrijft de Braziliaanse nieuwssite GloboNews. Burgers deelden berichten over mogelijke buitenaardse wezens.
De autoriteiten hebben aangekondigd binnenkort meer bekend te maken over het incident en met mogelijke maatregelen te komen.
Noodweer legt meer dan 350 bomen plat in Groningen: 'Het was echt heel heftig'
Bij noodweer gisteravond en vannacht zijn in de provincie Groningen meer dan 350 bomen omgewaaid of zwaar beschadigd geraakt. Alleen al langs de N362 tussen Delfzijl en Scheemda raakten zo'n 200 bomen beschadigd. Op de provinciale weg bij Hoogezand vielen meer dan veertig bomen om.
"Een kaalslag", zegt Jan van der Meide van de provincie bij RTV Noord. "Ik heb mensen gesproken die zeiden dat ze nog nooit zoiets hadden meegemaakt. Zelfs vanochtend gingen er nog bomen om. Die waren vannacht instabiel geraakt; een zuchtje wind was voldoende."
In de provincie zijn al de hele dag meer dan 120 hoveniers en boomspecialisten in touw om de bomen en takken klein te zagen en weg te halen. "Dat gaat voorspoedig, hoor ik", aldus Van der Meide. Hij gaat ervan uit dat alle versperde wegen vanavond weer open zijn.
Zware windstotenDe grootste schade door het noodweer lijkt te zijn aangericht ten oosten van de stad Groningen. Bij zware windstoten gingen er vooral in Hoogezand, Veendam, Delfzijl en in de wijde omgeving van die plaatsen veel bomen plat.
Van der Meide schat dat uiteindelijk een procent van het totale bomenbestand dat de provincie in beheer heeft, is gesneuveld. De provincie Groningen heeft zo'n 35.000 bomen. "En dan heb ik het nog niet over de schade aan bomen van gemeenten."
"Ik heb net even een rondje gelopen bij mij in de buurt: het is ongelooflijk hoeveel schade je ziet. Het was echt heel heftig", vervolgt Van der Meide. "Er zijn huizen beschadigd, daken van woningen afgewaaid. En, tja, als er dan bomen in de weg staan, dan gaan ze."
WindvangersVolgens hem ging het om gezonde bomen die juist nu vol in het blad zitten. "Daarmee vormen ze een soort windvangers. Bovendien waren ze nat door de regen en daardoor extra zwaar."
Wat ook niet hielp is dat de bodem, zeker op enige diepte, juist weer heel droog is. "Daardoor heeft de wortel minder houvast dan normaal", aldus Van der Meide. "Dat is ook de reden dat er vanochtend nog bomen omgingen."
Vandaag gaat de aandacht vooral naar het opruimen van de omgewaaide bomen. Later, zo belooft Van der Meide, worden ze allemaal vervangen door nieuwe bomen.
Bushra uit Syrië wacht al jaren op asieloordeel: 'Onwetendheid maakt me zenuwachtig'
Met het nieuwe Europese migratiepact verandert er veel voor de tienduizenden asielzoekers in Nederland. Velen moeten nog langer wachten op een verblijfsvergunning. Dat geldt ook voor de 31-jarige Bushra Youssef. Ze is uit Syrië naar Nederland gekomen en wacht al bijna drie jaar. Wanneer ze hoort of ze hier mag blijven of niet is niet duidelijk.
"Het is onzeker en dat maakt me zenuwachtig", zegt Youssef in een gesprek met de NOS. "Ik weet niet hoe mijn toekomst eruitziet, want ik weet niet of ik terug moet naar Syrië. Ik weet niet of ik moet stoppen met Nederlands leren. De situatie hier is heel ingewikkeld."
In Nederland wachten ruim 54.000 mensen op antwoord in hun asielprocedure. Om vaart te krijgen in de Europese asielprocedures trad vorige week het Europese asiel- en migratiepact in werking. Wie zich aanmeldde vóór 12 juni valt nog onder de oude regels. Asielzoekers die na die datum een aanvraag doen, moeten binnen zes maanden antwoord krijgen.
Youssef noemt de nieuwe regels fijn voor de mensen die recent zijn aangekomen. "Maar het voelt oneerlijk. Zeker voor de mensen die al heel lang wachten." Het zou kunnen dat ze nog eens drie jaar op een besluit moet wachten, want het is de bedoeling dat de asielwachtlijst in Nederland in drie jaar wordt weggewerkt.
Alles op de fietsOm enigszins grip te krijgen op haar leven probeert Youssef bezig te blijven. De afgelopen jaren in Nederland was ze druk met het leren van de taal. Ze probeert aan opdrachten te komen bij een castingbureau. Ze wil werken, al mag dat in de meeste gevallen niet. Om de rest van haar tijd te vullen doet Youssef vrijwilligerswerk bij Vluchtelingenwerk Nederland. "Ik probeer er het beste van te maken."
Alles wat ze doet, doet ze op de fiets. "Ik hou ervan om iedere dag te fietsen, zeker toen ik hier net kwam", zegt ze. "Naar werk, naar de Nederlandse les... Het zorgt ervoor dat ik meer ontspannen ben en ik heb het gevoel dat ik toch sportief bezig ben. Het geeft wat rust op een drukke dag."
Toen Youssef in september 2023 asiel vroeg in Nederland schatte de IND de wachttijd rond de vijftien maanden. Inmiddels wacht ze 33 maanden en is er nog geen antwoord. Ze zegt bang te zijn dat ze niet in Nederland wordt geaccepteerd en terug moet naar Syrië. Volgens Youssef is er geen plan B en kan ze niet terug vanwege de veiligheid.
Dat is geen optie, zegt ze. Ze behoort tot een minderheid en is niet veilig in haar moederland. Ze gaat er liever niet dieper op in, omdat ze bang is dat ze haar familie in Syrië daarmee in gevaar brengt.
Samen toekomst bouwenSinds de val van het Assad-regime achtte het vorige kabinet Syrië weer veilig genoeg om mensen terug te sturen. Dat schreef toenmalig demissionair minister Van Weel in een brief aan de Tweede Kamer vorig jaar. Dat besluit kon op veel kritiek rekenen van vluchtelingenorganisaties.
De man van Youssef komt ook uit Syrië. Hij kwam een jaar eerder naar Nederland, heeft asiel gekregen en werkt als software-ingenieur. Het koppel is afgelopen april getrouwd en Youssef woont bij hem. "We hebben samen gebouwd aan onze toekomst. We hebben ons huis ingericht. Mijn leven is hier."
Ze zegt elke dag haar aanmelding bij de IND te checken. De onzekerheid zorgt ervoor dat ze haar vuur een beetje kwijtraakt. "Maar ik probeer sterk te zijn. Ik probeer mezelf verder te ontwikkelen en aan mijn carrière te denken. Als ik kan werken dan wil ik werken."
Tijd van personeelstekortenTwee weken geleden schreef minister Aartsen van Werk en Participatie in een brief aan de Tweede Kamer dat hij de komende jaren asielzoekers en statushouders aan werk wil helpen. Uit cijfers blijkt dat statushouders langzaam integreren. Het kabinet vindt het niet uit te leggen dat sommigen niet mogen of kunnen werken, in een tijd van grote personeelstekorten.
Er zit voor Youssef vooralsnog niets anders op dan te wachten. "Ik voel veel emoties en ik denk veel na, maar ik probeer gewoon afleiding te zoeken. Als ik antwoord krijg, dan kan ik echt beginnen met mijn leven hier in Nederland."
Houston, we have a fanwalk: duizenden lopen mars voor Nederland-Zweden
Duizenden Nederlanders en andere voetbalfans hebben in Houston meegelopen met de Oranjemars naar het stadion waar het Nederlands elftal zijn tweede WK-wedstrijd speelt. Oranje speelt in het NRG Stadium in de Texaanse stad tegen Zweden.
Fans hadden zich vroeg in de ochtend al verzameld bij een ander stadion. Daar begonnen ze om 08.45 uur (lokale tijd) aan hun tocht van zo'n vier kilometer.
De KNVB meldt op basis van lokale autoriteiten dat er zo'n 15.000 mensen meeliepen, ongeveer evenveel als bij het eerste WK-duel in Dallas. De tocht werd opnieuw aangevoerd door de bekende oranje dubbeldekker.
Het feest in Houston in beeld:
Aanhangers van het Zweedse elftal kwamen op een andere locatie bijeen en liepen ook gezamenlijk naar het stadion.
De KNVB had voor de tocht een hittewaarschuwing afgegeven. Rond 09.00 uur was het al zo'n 30 graden in Houston. Het stadion heeft overigens airco.
Bij de mars waren de oud-Oranje-spelers Edwin van der Sar en Wesley Sneijder aanwezig. Ook minister van Sport Mirjam Sterk (CDA) was erbij. In het stadion werd Nederland aangemoedigd door koning Willem-Alexander, koningin Máxima en prinses Ariane.
Sneijder genoot volop van het Oranjefeest in Houston:
Het is traditie dat Oranje-supporters voor wedstrijden op grote toernooien een fanwalk doen. Bij de eerste WK-wedstrijd van Oranje, vorige week in Dallas, liepen ook veel niet-Nederlanders mee.
Ook in Houston leek dat het geval te zijn. Voetbalclub Houston Dynamo FC, die uitkomt in de Major League Soccer, had de eigen fans opgeroepen zich aan te sluiten bij de fanwalk en daar hebben veel mensen gehoor aan gegeven.
De lokale zender Fox26 deed live verslag van de tocht en sprak voorafgaand met fans, die veelal 'gewoon' Amerikaans bleken te zijn. Een verslaggever van de zender stelde bij aanvang ook vast dat er ondanks het vroege tijdstip "drankjes voor volwassenen" werden gedronken.
Home Automation: Simple vs Easy
Iran zegt Straat van Hormuz weer te sluiten na Israëlische aanvallen in Libanon
Iran zegt dat het de Straat van Hormuz weer heeft afgesloten voor de scheepvaart, omdat Israël vannacht het bestand met Hezbollah heeft geschonden. Israël voerde aanvallen uit op het zuiden van Libanon, nadat Israëlische strijdkrachten naar eigen zeggen waren bestookt met vijftig projectielen van Hezbollah.
Het dodental van de Israëlische aanvallen is inmiddels opgelopen naar 32, meldt Al Jazeera. Het Israëlische leger zegt dat tientallen locaties van Hezbollah zijn aangevallen na schendingen van het bestand door de sjiitische militie.
Hezbollah, dat door Iran wordt gesteund, zegt dat er werd gereageerd op de Israëlische strijdkrachten die oprukten richting de zuidelijke plaats Nabatiye. Hezbollah zegt het bestand te respecteren, maar stelt dat de groep wel het recht heeft om zich te verzetten tegen Israëlische pogingen om Libanees grondgebied in te nemen.
VoorwaardeGistermiddag om 15.00 uur ging er een nieuw bestand in tussen Israël en Hezbollah, om een einde te maken aan de aanvallen in Libanon. Een einde aan de strijd daar is een belangrijke voorwaarde voor de intentieverklaring die de VS en Iran de afgelopen week ondertekenden.
"De VS is verplicht Israël te dwingen om te stoppen met de aanvallen op Libanon", zegt een woordvoerder van het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Iran stelt dat de sluiting van de Straat van Hormuz "de eerste stap is van de reactie op het schenden van vertrouwen door de vijand".
Geen duidelijkheidHet is niet duidelijk of de smalle zeestraat daadwerkelijk is afgesloten door de Iraniërs. De Iraanse Revolutionaire Garde waarschuwt dat als schepen erdoorheen proberen te varen hun veiligheid niet kan worden gegarandeerd.
De Amerikaanse vicepresident Vance zegt dat niets erop wijst dat de zeestraat wordt afgesloten door Iran. Het Amerikaanse leger in de Golfregio laat weten dat Iran de Straat van Hormuz niet controleert.
Volgens de Amerikanen is het scheepvaartverkeer in de zeestraat vandaag toegenomen, "terwijl Amerikaanse troepen in het gebied bleven opereren om de vrije scheepvaart te waarborgen".
JD Vance vertrekt binnen enkele dagen naar Zwitserland voor onderhandelingen met Iraanse vertegenwoordigers. Wanneer dat precies gebeurt, hangt af van "diplomatieke protocollen", zegt hij.