Aggregator
Rechtse Fujimori stevent af op winst bij presidentsverkiezingen in Peru
Bij de verkiezingen in Peru lijkt de rechtse presidentskandidaat Fujimori voldoende voorsprong te hebben behaald op haar tegenstander Roberto Sánchez. Daarmee lijkt ze zeker te zijn van een overwinning.
Het is de vierde keer dat Fujimori meedoet aan de presidentsverkiezingen. Volgens Peruaanse media zijn na de stembusgang van ruim twee weken geleden meer dan 99 procent van alle stemmen geteld, en is het verschil in de tweede ronde zo'n 43.300 stemmen tussen beide kandidaten.
Er moeten nog ongeveer 40.000 stemmen worden geteld. Daarmee kan Sánchez zijn tegenstander niet meer inhalen. Fujimori staat op 50,1 procent, Sánchez op 49,9 procent.
De Peruaanse kiescommissie roept pas halverwege juli de winnaar uit.
Nek-aan-nekraceDe presidentsverkiezingen waren al op 7 juni maar het duurde lang voordat de honderdduizenden stemmen uit het buitenland binnen waren en geteld. De afgelopen weken liep de strijd uit op een nek-aan-nekrace.
De linkse Sánchez heeft aangegeven de regering van de conservatieve Fujimori niet te zullen erkennen en beschuldigt de Peruaanse autoriteiten van fraude bij het tellen van de stemmen uit het buitenland. Hij wil dat de stemmen ongeldig worden verklaard, maar de kiescommissie weigert dat en ontkent dat er fraude is gepleegd. Sánchez heeft zijn aanhangers opgeroepen om komend weekend de straat op te gaan.
Ruk naar rechtsFujimori is de dochter van de overleden oud-president Alberto Fujimori, die van 1990 tot 2000 Peru regeerde. Haar vader zat een celstraf uit van 25 jaar voor zijn betrokkenheid bij de moord op 25 Peruanen in de jaren 90. In 2023 kwam hij vervroegd vrij wegens gezondheidsklachten.
Met de overwinning van Fujimori schuift Latijns-Amerika verder op naar rechts. De recente presidentsverkiezingen in Colombia lijken ook gewonnen te zijn door een rechtse kandidaat. De ultrarechtse Abelardo de la Espriella haalde in de beslissende ronde met een kleine voorsprong meer stemmen dan zijn linkse tegenkandidaat.
De 47-jarige De la Espriella wordt gesteund door de Amerikaanse president Trump. Vorig jaar december won in Chili de conservatieve José Antonio Kast de presidentsverkiezingen. Ook Argentinië (Milei) en El Salvador (Bukele) hebben rechtse en Trump-gezinde leiders.
Podcast De Dag: Hittegolf-consult van dr. Peter Kuipers Munneke
Nederland gaat gebukt onder hitte. Het KNMI heeft code oranje afgegeven en op veel plekken loopt de temperatuur op tot ver boven de 30 graden. Maar wanneer zijn hete dagen eigenlijk een hittegolf? En wat gebeurt er dan met ons land?
In deze podcast vertelt NOS-weerman en klimaatwetenschapper doctor Peter Kuipers Munneke hoe hij een hittegolf ziet aankomen in de weermodellen. Wanneer stelt hij de diagnose hittegolf? En dat het gevaar van de hittegolf niet alleen overdag als de zon schijnt op de loer ligt, maar juist de warme nachten heel belastend zijn voor de maatschappij. "Het betekent dat een arbeidsongeluk sneller op de loer ligt. Dat zijn goed gedocumenteerde gevolgen van langdurige hitte en slechte slaap. Zaak is om rustig aan te doen", aldus Kuipers Munneke.
Luisteren?Deze aflevering van De Dag kun je beluisteren via NPO Luister en alle andere podcastkanalen. Bevalt het? Vergeet je dan niet te abonneren!
Volgens doctor Peter Kuipers Munneke is er geen medicijn voor de hittegolf, maar moeten we het vooral gaan zien als een chronische ziekte. "We moeten alles op alles zetten om het niet structureel erger te maken".
Reageren? Mail dedag@nos.nl
Presentatie en montage: Bart Tuinman
Redactie: Lisa Konings
Eindredactie: Rosanne Sies
Leidenaar krijgt 21 jaar cel voor wurgen ex-partner met metalen ketting
Een man van 39 uit Leiden is veroordeeld voor het wurgen van zijn 30-jarige ex-partner met een metalen ketting. Hij kreeg een celstraf opgelegd van 21 jaar. De twee waren na veertien jaar uit elkaar gegaan en hadden twee kinderen.
Ze woonden nog in het ouderlijk huis van de man, waar hij haar op 29 januari 2024 om het leven bracht. Volgens de man ging het om zelfdoding, maar de rechtbank kwam tot de conclusie dat hij een vooropgezet plan had om de moord op zelfdoding te laten lijken.
Leven stond stilHet slachtoffer maakte in 2023 een einde aan de relatie, na jaren van incidenten. Bij het afhandelen van de scheiding ontstonden veel conflicten. Zo appte de man de vrouw tot wel 600 keer per dag als ze op haar werk was. Ook was hij jaloers en hij was afhankelijk van haar als er dingen geregeld moesten worden.
De man had volgens de rechtbank duidelijk moeite met de breuk en het idee dat hij alleen verder moest. Hij zei tegen haar dat hij zich dood voelde vanbinnen en dat zijn leven stilstond. Hij stond op het punt in een huurwoning te trekken. Hij vond het onverteerbaar dat zijn gezin uit elkaar viel en dat hij weg moest uit zijn ouderlijk huis.
Ketting en hondenriemOp de dag van de moord belde hij de hulpdiensten en zei dat zijn partner een zelfmoordpoging had gedaan. Agenten vonden haar met een ketting om haar nek waaraan een stuk van een hondenriem zat. Een ander stuk zat om een hoge verwarmingsbuis geknoopt. De vrouw werd naar het ziekenhuis gebracht, waar ze de volgende dag overleed.
Onderzoek leidde tot de conclusie dat zelfdoding onwaarschijnlijk was. De man had op zijn telefoon gezocht naar het knopen van een strop en naar rechterlijke uitspraken over zelfdoding. Ook schafte hij via een webwinkel een hondenriem aan.
Leed voor kinderenHet Openbaar Ministerie kwam tot het oordeel dat sprake was van doodslag, maar de rechter acht moord bewezen, mede omdat de voorbereidingen over een langere tijd plaatsvonden en de man goed had kunnen nadenken over zijn daad en de gevolgen ervan. Daarnaast heeft hij de kinderen onherstelbaar leed aangedaan door een einde te maken aan het leven van hun moeder.
Volgens de rechtbank zijn uitlatingen die de man in de zaak over zijn ex-partner heeft gedaan bewezen onjuist en beschadigend voor de kinderen en familie van de vrouw. De rechtbank wijst ook op de maatschappelijke aandacht voor femicide.
Bijna helft Nederlanders heeft geen vertrouwen in besteding defensie-uitgaven
De komende jaren gaat er meer overheidsgeld naar defensie. Bijna de helft van de Nederlanders heeft er geen vertrouwen in dat de overheid dat geld goed zal besteden. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van Instituut Clingendael, dat zich onder andere bezighoudt met internationale betrekkingen en defensie.
"Voor hogere uitgaven aan defensie is veel draagvlak, mensen zien echt de noodzaak", zegt hoofdonderzoeker Bart van den Berg. "Maar mensen vragen zich wel af of het Defensie lukt dat goed uit te geven." Volgens Van den Berg zijn twijfels over of het geld doelmatig wordt besteed legitiem. "Er gaat gewoon heel veel geld heen, dan is het dus een gezonde en reële vraag."
Dit onderzoek is nieuw, maar volgens de onderzoeker komen de resultaten niet helemaal uit de lucht vallen. "Ik vind dat percentage best logisch, het past bijvoorbeeld ook bij wat de Rekenkamer hier recent over schreef."
In mei publiceerde de Rekenkamer een rapport waaruit onder meer bleek dat Defensie de aanbestedingsregels niet altijd goed volgt, het gaat dan om grote bedragen.
UitdagingVolgens Van den Berg is het belangrijk dat de politiek met een goed antwoord komt op de vragen over de besteding. "Het is een gesprek over schaarste, het geld moet namelijk ergens anders vandaan komen. Ik denk dat duidelijk communiceren over de uitgaven de grote uitdaging gaat zijn, wil je draagvlak houden. Hier zit een duidelijk signaal in." Hij heeft wel de indruk dat Defensie dat serieus neemt.
Dat de defensie-uitgaven de komende jaren verder zullen stijgen, heeft onder andere te maken met de bestedingsnorm die NAVO-landen vorig jaar met elkaar afspraken tijdens de NAVO-top in Den Haag.
Daar werd besloten dat landen 3,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) moeten besteden aan defensie. Daar komt nog eens 1,5 procent bij voor andere uitgaven waar defensie van profiteert, zoals cyberveiligheid en de verbetering van wegen en bruggen. Samen komt dat dus uit op 5 procent van het bbp.
'Precies goed'"Mensen vragen zich daarbij af waarom dat percentage niet hoger of lager is", zegt Van den Berg. Uit zijn onderzoek blijkt dat bijna een derde van de Nederlanders de 5 procent te hoog vindt. "Dat is een significante minderheid, vooral aan de flanken van het politieke spectrum. Ook met die mensen moet je in verbinding blijven", zegt hij. "Dat is niet hetzelfde als er naar handelen."
Een klein deel van de Nederlanders vindt de 5 procent juist te laag. "Dat is een redelijk uitzonderlijke positie, het is al erg veel geld." Ruim 40 procent van de Nederlanders vindt de NAVO-bestedingsnorm 'precies goed'.
GevechtsbereidheidVolgens de onderzoeker zorgen de investeringen ook niet direct voor een efficiëntere krijgsmacht. "Defensie is een stoomschip, geen sportwagen. Het kost tijd om die industrie nu weer op te bouwen. Hoe harder je gaat opbouwen, hoe meer inefficiëntie je gaat tegenkomen." Toch ziet hij in het totaalbeeld dus duidelijk wel meer draagvlak voor de verhoogde investeringen.
En niet alleen investeringen kunnen op draagvlak rekenen. Een deel van de Nederlanders is bereid zelf te vechten voor de verdediging van ons land. Onder 35- tot 64-jarigen gaat het om de helft. En onder jongeren, van 18 tot 35 jaar, is dat 48 procent. "Het idee dat Nederlanders niet staan voor hun belangen is dus niet waar", zegt Van den Berg. "Hoe dichter het bij huis komt, hoe meer mensen dat gaan voelen."
Toch zijn de Nederlandse percentages nog niet zo hoog als in bijvoorbeeld Finland, waar meer dan 70 procent van de 18- tot 25-jarigen bereid is voor het eigen land te vechten.
Eurofiber forecasts higher revenues, lower capex in 2026
Nederlanders willen label voor AI-muziek: 'Je moet weten waar je naar luistert'
Een groeiend aantal Nederlanders wil dat muziek gegenereerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) op streamingplatforms een label krijgt. Waar twee jaar geleden nog 59 procent verlangde naar een AI-label, wil tegenwoordig ruim driekwart van de Nederlanders dat.
Dat blijkt uit de Muziekmonitor van NVPI, de brancheorganisatie van de film- en muziekindustrie die jaarlijks onderzoek doet naar het muziekgebruik van Nederlanders.
De 2000 respondenten die meededen aan het representatieve onderzoek, vinden het ook steeds belangrijker dat muziek door een echt persoon wordt gemaakt. Dat percentage steeg in twee jaar van 68 naar 78 procent.
Hoe het komt dat men dat belangrijk vindt, is niet onderzocht. Maar op basis van andere onderzoeksresultaten blijkt de behoefte aan authenticiteit sterk aanwezig, zegt Eva de Vroome, woordvoerder van NVPI. "En dat heeft mogelijk weer te maken met de stortvloed van AI-nummers op streamingplatforms."
Recht op eerlijke informatieHet aantal AI-nummers op muziekstreamingdiensten groeit ieder jaar. Volgens Deezer worden er dagelijks ongeveer 75.000 volledig door AI gegenereerde nummers geüpload naar het Franse streamingplatform. Dat is bijna de helft van alle dagelijkse uploads.
Van Spotify is niet bekend welk percentage van de bibliotheek uit AI-nummers bestaat. Wel heeft de streamingdienst recent een groen vinkje geïntroduceerd om geverifieerde menselijke artiesten beter te onderscheiden van AI-artiesten.
Michiel Laan is commercieel directeur van BumaStemra, de organisatie die de auteursrechten van componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers beheert. Laan noemt de behoefte aan het labelen van AI-muziek een goede ontwikkeling. "Transparantie is belangrijk. Mensen moeten weten waar ze naar luisteren en hebben recht op eerlijke informatie."
Hoe werkt AI?Met kunstmatige intelligentie (vaak afgekort tot AI van artificial intelligence) 'leert' een computerprogramma om iets te doen of te maken aan de hand van voorbeelden. AI-bedrijven geven het programma voorbeelden, zodat het die kan herkennen. Dit heet het 'trainen' van kunstmatige intelligentie. Zodra dat is gelukt, kan je het AI-programma de opdracht geven om iets te maken dat lijkt op die voorbeelden. In de muziekwereld wordt de AI-app Suno veel gebruikt.
BumaStemra heeft contracten met streamingplatforms die elke twee jaar worden vernieuwd, zodat nieuwe ontwikkelingen worden meegenomen in de afspraken. "Kunstmatige intelligentie is daarin momenteel het belangrijkste thema. Ook in die gesprekken brengen we nadrukkelijk de wens naar voren dat AI-muziek gelabeld moet worden."
Sommige platforms zijn bereid hierin mee te bewegen, terwijl andere terughoudender zijn. Er zijn ook platforms zoals Deezer die AI-muziek al labelen en dit als een belangrijk speerpunt zien. Volgens Laan zou wetgeving kunnen helpen om de positie van echte muziekmakers te verbeteren.
"Europese wetgeving moet zorgen voor transparantie richting consumenten, maar ook richting ons", zegt hij. Volgens hem zouden streamingdiensten en AI-bedrijven verplicht moeten worden om aan te geven waarop hun modellen zijn getraind, zodat er een eerlijk speelveld ontstaat. "Daar bestaat nu nog veel onduidelijkheid over."
Wel ziet Laan ook vooruitgang, vooral Frankrijk loopt binnen Europa voorop als het gaat om maatregelen. Zo werkt BumaStemra samen met het Franse Deezer, waarbij muziekaanmeldingen worden onderzocht om te kijken of er volledig door AI gegenereerde muziek tussen zit. "Wat we terugkrijgen is dat een nummer bijvoorbeeld is gemaakt door Suno, waarna we gesprekken aangaan met degene die het heeft aangemeld."
Verschillen in genresIn de Muziekmonitor van NVPI valt verder op dat er in alle leeftijdsgroepen weerstand bestaat tegen AI-muziek. "Onder jongeren van 13 tot 17 jaar is die weerstand iets minder groot, maar vanaf 18 jaar zijn de verschillen tussen leeftijdsgroepen vrijwel verdwenen", zegt De Vroome van brancheorganisatie NVPI. In alle groepen blijft een meerderheid de voorkeur geven aan menselijke makers.
Er zijn wel verschillen tussen genres. Bij hiphop, R&B, dance en elektronische muziek is het gebruik van computers in de (post)productie het meest gangbaar, waardoor luisteraars er iets minder problemen mee hebben. De grootste weerstand tegen AI ziet NVPI bij luisteraars van jazz en klassieke muziek.
'Iets echt ervaren'Ook de populariteit van vinyl is opnieuw zichtbaar in de Muziekmonitor. Mensen kopen vooral muziek die ze al kennen, in plaats van recent uitgebrachte muziek, om die opnieuw te beleven. Ongeveer 25 procent van de vinylverkoop verloopt online, maar het grootste deel wordt nog altijd in fysieke winkels gekocht.
Volgens De Vroome wijst deze ontwikkeling opnieuw op de waardering voor echtheid en authenticiteit. Mensen willen zelf kiezen waar ze naar luisteren, in plaats van dat streamingdiensten dit voor hen bepalen, blijkt uit het onderzoek.
"Hoe meer we online leven en AI opkomt, hoe meer we iets echts willen ervaren. Dat is ook positief nieuws voor artiesten. Hoe meer fans ze hebben, hoe meer ze verdienen, in plaats van dat 'nepartiesten' die inkomsten overnemen."
Zorgen over ontsnapte aap uit Beekse Bergen: warmte geen probleem, eten vinden wel
De aap die ontsnapte uit zijn verblijf in Safaripark Beekse Bergen kan goed tegen de hoge buitentemperaturen, maar toch zal het dier buiten het park niet lang overleven, vreest Stijn Berger, bioloog bij het park. "We maken ons wel zorgen."
Het is voor het eerst dat een van de kuifmangabeys is ontsnapt, zegt de bioloog tegen Omroep Brabant. "De aapjes zitten daar samen met gorilla's. Ze zitten er al jaren en dat ging altijd goed. Maar als ze echt een keer springen en ze zwemmen de gracht over, dan zijn ze los. Ze zwemmen niet graag, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze het niet kunnen."
De aap is inmiddels gezien in Esbeek, een paar kilometer van het dierenpark:
Waarom de aap ervandoor ging, is niet te achterhalen. "Zo'n aapje kan ergens van schrikken, of er kan onrust zijn in de groep, of hij denkt gewoon: ik ga ervoor. Dat kunnen we niet weten."
De kuifmangabeys zitten in een verblijf met een gracht eromheen. "Zonder gracht wordt het al snel een soort kooi. Deze dieren wil je niet in kleine hokjes opsluiten. Dan liever zo", zegt Berger.
De aapjes zijn ongevaarlijk. Bij een ontsnapt dier zoals een hyena had het safaripark heel anders gehandeld, zegt de bioloog van het park. "Dan had het nooit zo lang geduurd natuurlijk. Dit is een aap die niks of niemand kwaad doet."
De aap zat eerst dagenlang in hoge bomen in het park. Het was daardoor moeilijk om het dier te verdoven met een verdovingspistool, zegt de bioloog. Afgelopen weekend besloot de mannelijke kuifmangabey zich buiten het park te wagen.
Voorkomen"Natuurlijk wil je dat voorkomen, maar ze zijn zo snel en handig. Als zo'n aap via de bomen gaat, is hij makkelijker het park uit dan wij." Het park is sindsdien op zoek naar het dier, maar zonder succes.
De kans dat de aap zelf weer terugkeert naar het park, is klein. "Dat zou wel toevallig zijn. Hij houdt van blaadjes in bomen, dus wat dat betreft heeft dit aapje ons niet nodig nu. Het is ook wel lekker weer voor hem. Hij komt immers uit tropisch Afrika."
Toch kan hij in de gewone bewoonde wereld niet overleven en niet genoeg voedingsstoffen vinden. "Dat gaat dit dier op de lange termijn niet volhouden, dus we maken ons wel zorgen."
Telefonica completes nationwide rollout of 17 edge nodes in Spain
Palestijnen uit Gaza na maanden toch met Nederlandse hulp geland op Schiphol
Op Schiphol zijn vandaag 42 Palestijnen uit Gaza aangekomen. Zij hadden al maanden geleden een werk- of studievisum voor Nederland gekregen, maar kregen lange tijd geen hulp van de Nederlandse overheid om de reis uit Gaza mogelijk te maken.
Het gaat om drie mensen met een werkvisum, 21 studenten en 18 meereizende gezinsleden. NOS-verslaggever Sander van Hoorn zag dat sommige Palestijnen op Schiphol werden opgewacht door familieleden die eerder uit Gaza waren vertrokken. Hij spreekt van een "emotioneel weerzien", maar velen vonden het ook moeilijk om hun familieleden in Gaza achter te laten.
Begin deze maand werd bekend dat Nederland de groep actief zou helpen bij het verlaten van Gaza. Voor het organiseren en coördineren van de reis naar Jordanië, waar de reizigers hun papieren persoonlijk moesten ophalen, voelde Nederland zich aanvankelijk niet verantwoordelijk. Het kabinet stelde dat het niet verder hoefde te gaan dan het aanvragen van toestemming bij de Israëlische autoriteiten.
KoerswijzigingDe koerswijziging volgde na weken van discussie. Onder meer universiteiten die de studenten zouden ontvangen, drongen aan op hulp. Ook liepen er juridische procedures over de vraag welke verantwoordelijkheid de Nederlandse overheid heeft bij het vertrek van de Palestijnen uit Gaza.
Het ministerie van Buitenlandse Zaken concludeerde dat het niet ging om een volledige evacuatie, maar om diplomatieke ondersteuning die nodig was om de reis uit Gaza mogelijk te maken. Daarbij is samengewerkt met onder meer andere landen en hulporganisaties.
De reis verliep via Israël en Jordanië. Vanuit Gaza werden de Palestijnen eerst naar de grens met Israël gebracht. Vervolgens reisden zij via Jordanië naar Nederland.
Raspberry Pi Locator Website to Shut Down in July
Belgische presentator Ben Crabbé vertrekt na 33 jaar bij quizprogramma Blokken
De Belgische presentator Ben Crabbé (63) begint in augustus aan zijn laatste seizoen van het bekende Vlaamse televisieprogramma Blokken, heeft omroep VRT bekendgemaakt. Crabbé presenteert Blokken sinds 1994 en zal na meer dan 7000 afleveringen in juni 2027 stoppen bij het dagelijkse quizprogramma.
"We zijn ontzettend dankbaar dat Ben zich al die jaren zo ingezet heeft voor de VRT", vertelt Olivier Goris, hoofd video bij de VRT. "Blokken is uitgegroeid tot een iconisch televisieprogramma dat elke avond een trouw publiek aan zich weet te binden."
Blokken is met 32 jaar het langstlopende dagelijkse quizprogramma op de Belgische televisie. Het spelprogramma wordt elke werkdag uitgezonden in de periode van september tot en met juni.
In het programma spelen twee kandidaten tegen elkaar. Ze beantwoorden vragen en vullen een blokkenbord in, dat is gebaseerd op het computerspel Tetris, om zoveel mogelijk punten te verzamelen.
240.000 quizvragenIn september 1994 opende Crabbé de eerste aflevering met: "Een goeienavond en welkom in een gloednieuw spelprogramma". Inmiddels heeft de presentator al 6840 afleveringen gepresenteerd, 8900 kandidaten ontvangen en 240.000 quizvragen gesteld.
Blokken blijft gewoon bestaan. Crabbé wordt opgevolgd door de 46-jarige Sven de Leijer. Crabbé heeft nog niet gedeeld wat hij na het programma gaat doen.
Politie pakt zes mensen op in onderzoek naar stemfraude in Gorinchem
De politie heeft gisteren zes mensen aangehouden in het onderzoek naar stemfraude tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem, meldt het Openbaar Ministerie (OM).
De zes worden verdacht van valsheid in geschrifte en medeplegen van het ronselen van stemmen. Volgens het OM komen alle verdachten uit Gorinchem en zijn ze tussen de 20 tot 65 jaar.
Afgelopen maart deed de burgemeester van Gorinchem aangifte bij de politie, omdat ze signalen van mogelijke stemfraude had ontvangen.
Zo zouden mensen in de aanloop naar de verkiezingen thuis of via de telefoon onder druk zijn gezet om een volmacht af te geven. Daarmee geeft een stemgerechtigde een ander de bevoegdheid om in zijn naam te stemmen.
Het is strafbaar om iemand daarvoor onder druk te zetten. "U mag dus niet aan andere kiezers aanbieden om voor hen te stemmen. De kiezer moet het zelf aan u vragen", staat in de wet.
De gemeenteraad van Gorinchem koos ervoor om in april nieuwe verkiezingen te houden. Daarbij waren weinig verschillen ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen van maart. Opnieuw kwam Democraten Gorinchem er als winnaar uit.
Onderzoek nog in volle gangBurgemeester Melissant laat weten dat ze zich realiseert "dat het bericht van het OM impact heeft op betrokkenen, op gemeenschappen, op onze stad en op onze organisatie". "Tegelijkertijd is het goed dat de feiten nu door het OM beoordeeld worden. Die rechtsgang verdient ruimte en rust."
Het OM schrijft dat nieuwe aanhoudingen niet worden uitgesloten. "Het onderzoek van OM en politie is nog in volle gang. Daarom worden er geen verdere mededelingen gedaan."
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld bij uit Congo teruggekeerde arts
In Frankrijk is een eerste ebola-besmetting vastgesteld. Het gaat om een arts die recent is teruggekeerd uit de Democratische Republiek Congo (DRC), melden de Franse autoriteiten. In dat land is een grote uitbraak van de ziekte gaande.
Het Franse ministerie van Volksgezondheid zegt dat het gaat om "het eerste positieve geval van ebola op het nationale grondgebied". Het kantoor van de Franse premier meldt dat de situatie "nauwlettend wordt gevolgd".
Volgens het ministerie wordt de patiënt in isolatie behandeld en is er een contactonderzoek gestart om na te gaan met wie hij sinds zijn terugkeer in aanraking is geweest. Het risico voor de Europese bevolking wordt door de autoriteiten als laag ingeschat.
De ebola-uitbraak in de DRC heeft volgens de Wereldgezondheidsorganisatie inmiddels meer dan duizend besmettingen en honderden doden veroorzaakt.
Wat is ebola?Ebola is een besmettelijk virus dat het immuunsysteem aantast. Volgens de WHO kunnen drie virussen grote ebola-uitbraken veroorzaken: het Ebola-virus, het Sudan-virus en het Bundibugyo-virus. Het gemiddelde sterftepercentage ligt rond de 50 procent. Snelle, intensieve zorg kan de overlevingskansen vergroten.
Alleen voor het Ebola-virus bestaan goedgekeurde vaccins en behandelingen; voor de dodelijke Bundibugyo-variant nog niet.
Mensen raken besmet door contact met lichaamsvloeistoffen en bloed van een besmet persoon. Het virus blijft, ook nadat iemand is overleden, nog dagenlang actief in het lichaam. Lichaamsvloeistoffen zijn dan nog steeds extreem besmettelijk. Daarom worden de lichamen van overleden ebola-patiënten niet vrijgegeven.
Nigeria tightens telecom ownership rules with new pre-approval mandate
Staatsfonds uit Abu Dhabi wil moederbedrijf van Center Parcs overnemen
Het Franse moederbedrijf van vakantieparkketen Center Parcs komt mogelijk in handen van een staatsinvesteringsfonds uit de Verenigde Arabische Emiraten. Mubadala Capital heeft een bindend bod gedaan van bijna een miljard euro op Pierre & Vacances-Center Parcs (PVCP).
Een jaar geleden kondigde het Franse bedrijf al aan dat het de "strategische opties" aan het bekijken was. Daarbij wilde PVCP overgaan tot een volledige of gedeeltelijke verkoop van het bedrijf.
De groep heeft meer dan 300 parken in Europa. Center Parcs heeft zo'n dertig vakantieparken in vijf Europese landen, waaronder negen in Nederland.
Onder de groep vallen ook merken als het online reisbureau Maeva en hotelketen Adagio. PVCP had vorig jaar een omzet van zo'n 1,95 miljard euro.
De groep zegt dat de drie grootste aandeelhouders, die bijna 60 procent van de aandelen in handen hebben, het bod steunen. Om de overname te laten doorgaan, wil het staatsfonds uit Abu Dhabi in juli de steun van minstens 80 procent van de aandeelhouders hebben.
Duitsland stapt uit miljardendeal met scheepsbouwer Damen
De Duitse minister van Defensie stopt met het grootste marineproject in de Duitse geschiedenis. Dat bevestigt het ministerie na berichtgeving van Der Spiegel en het Handelsblatt.
De opdracht voor zes fregatten voor de Duitse marine was oorspronkelijk gegeven aan de Nederlandse scheepsbouwer Damen, maar daar komt nu een definitief einde aan. Damen laat aan de NOS weten het nieuws via de media te hebben vernomen. Het bedrijf zegt zich te "oriënteren".
De regering in Duitsland heeft het besluit naar eigen zeggen genomen vanwege "aanzienlijke vertragingen, enorme kostenstijgingen en onmeetbare risico's". In plaats van de zes F126-fregatten worden er nu tot acht fregatten van de F128, een ander type, besteld bij een andere bouwer. De prijs daarvan zou uitkomen op zo'n 11,6 miljard euro.
"Deze prijs staat in schril contrast met de geschatte kosten van 18 miljard euro die de aanschaf van zes F126-fregatten met zich mee zou hebben gebracht", schrijft het ministerie in een felle reactie. Die nieuwe deal wil het ministerie zo snel mogelijk ter goedkeuring voorleggen aan de Bondsdag.
Aandeel Rheinmetall onderuitVorig jaar besloot Duitsland al dat Damen niet langer de hoofdaannemer van het project kon zijn. Die opdracht zou worden gegeven aan de Duitse scheepsbouwer NVL, onderdeel van het grote Rheinmetall. Damen bleef toen nog wel betrokken bij het project.
In mei werd bekend dat Rheinmetall ruim 12,8 miljard euro zou willen hebben om het project van Damen over te nemen. Nu bekend is geworden dat het Duitse ministerie het megaproject stopzet, is het aandeel van Rheinmetall op de beurs onderuit gegaan: het werd meteen 14 procent minder waard.
Ook defensiebedrijf Thales is betrokken bij deze deal. Het bedrijf met een vestiging in Hengelo zou onder andere radarsystemen leveren voor de F126-schepen. In een reactie laat het bedrijf weten kennis te hebben genomen van het Duitse besluit. "Thales blijft zich inzetten voor het Duitse ministerie van Defensie."
Deadlines niet gehaaldHet project kende verschillende tegenslagen. Zo haalde Damen door softwareproblemen tussentijdse deadlines niet. De Duitse regering wilde Damen Naval daarom een tijdlang niet betalen.
Vorig jaar belandde het bedrijf hierdoor in acute geldproblemen. Het Nederlandse kabinet ging akkoord met een lening van 270 miljoen euro, maar Damen zag daar later vanaf, omdat Duitsland de betalingen toch weer hervatte.
Het Nederlandse ministerie van Defensie zegt kennis te hebben genomen van het Duitse besluit. "We gaan nu onderzoeken wat de mogelijke consequenties zijn voor Nederland. Damen is en blijft een belangrijke leverancier voor de Koninklijke Marine en speelt een centrale rol bij de vervanging van de vloot."
Economie-verslaggever Aïda Brands:"Voor Damen breekt een spannende tijd aan. Dat er problemen waren met het Duitse ministerie van Defensie was duidelijk. De grote vraag die nu boven de markt hangt: gaat de Duitse overheid schade verhalen bij de scheepsbouwer.
Dat Duitsland nu de stekker uit het project trekt, straalt niet alleen slecht af op het land en Damen. Het is namelijk niet het eerste Europese project dat in de soep loopt. Onlangs maakten Frankrijk en Duitsland bekend dat een gezamenlijk straaljagerproject zou worden gestopt.
Heel vervelend omdat zowel op Europees als NAVO-niveau was afgesproken dat landen veel nauwer zouden gaan samenwerken. Ook is het de bedoeling dat de Europese defensie-industrie weer uit de grond wordt gestampt. Dit soort mislukkingen helpen de zaak niet."
A T9 Keyboard For Your Smartphone
Ochtendshow van Mattie en Marieke bij Qmusic stopt na acht jaar
Na acht seizoenen komt er een einde aan de populaire ochtendshow Mattie & Marieke op radiozender Qmusic. Presentatoren Mattie Valk en Marieke Elsinga hebben dat aangekondigd in een podcast. De twee blijven wel betrokken bij de zender.
Vanaf september gaat Elsinga (39) een eigen lunchprogramma op de vrijdagmiddag maken. Valk (41) gaat door met in de ochtend presenteren, ditmaal zonder vaste co-host, in plaats daarvan zullen verschillende mensen aanschuiven.
Het is de tweede grote verschuiving in de radiowereld deze week. Maandag werd bekend dat dj's Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte de overstap maken van NPO Radio 2 naar Radio 10.
Meerdere prijzenHet duo Valk-Elsinga presenteerde de ochtendshow elke werkdag van 06.00 tot 10.00 uur, en daarmee wonnen zij verschillende prijzen. Zo kregen ze in 2022 een Gouden Radioring en werd het gesprek tussen Valk en de terminaal zieke Eva Hermans-Kroot, vlak voor haar dood, gekozen tot Radiomoment van het jaar 2024.
In 2022 stopte Elsinga tijdelijk met de ochtendshow om het rustiger aan te doen.
Juiste momentVolgens Elsinga was het een moeilijke beslissing om te stoppen, waar ze lang over heeft nagedacht, "juist omdat omdat ik zoveel plezier met Mattie heb. Toch voelt het nu als het juiste moment om te doen, omdat ik gewoon zin heb in een nieuw avontuur", zegt de 39-jarige presentatrice.
Valk zegt dat hij er altijd rekening mee heeft gehouden dat zijn partner er waarschijnlijk eerder mee zou stoppen. "Ik ken jou zo goed en jouw karakter dus ook, dat ik weet dat je eens in de zoveel tijd een nieuwe prikkel nodig hebt", zegt hij in de podcast tegen Elsinga. "Ik ben ongelofelijk dankbaar voor de afgelopen acht jaar."
De allerlaatste gezamenlijke uitzending zal te horen zijn op donderdag 3 september. Dat is precies acht jaar na de allereerste show in 2018.
NRC: onrust bij OM houdt aan, personeel stopt met meedenken over oplossingen
De interne onrust bij het Openbaar Ministerie blijft aanhouden. Een speciale actiegroep die zou helpen met het aanpakken van problemen binnen het OM heeft zichzelf opgeheven, schrijft NRC.
De krant heeft een mail in handen die een actiegroep heeft verspreid onder alle 6000 OM-medewerkers. De groep schrijft dat het door hoge werkdruk niet meer lukt om zich in te zetten voor verbeteringen in de organisatie.
De initiatiefnemers zijn onder meer ontevreden over het handelen van de baas van het OM, procureur-generaal Rinus Otte. Ze zeggen dat ze de indruk hebben "dat het belang van de medewerker van het OM geen prioriteit heeft bij de voorzitter van het College". Het College van procureurs-generaal geeft leiding aan het OM.
Gebrekkige ICT-systemenAfgelopen november schreven zo'n 3000 medewerkers al een brandbrief aan de leiding waarin zij hun zorgen uitten over de gebrekkige ICT-systemen. Ook werd er gewezen op de hoge werkdruk en de nieuwe bezuinigingen.
De actievoerders riepen de leiding van het OM op om de geplande bezuinigingen terug te draaien en extra geld van het ministerie van Justitie en Veiligheid te vragen voor de ICT-infrastructuur.
Het OM had toen al een brief ontvangen van de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak. Ook die luidde de noodklok over de ICT-problemen en de hoge werkdruk binnen het OM.
De medewerkers schrijven in de mail van gisteren dat er de afgelopen maanden "enige verbetering" in de ICT-voorzieningen is gekomen, maar ze benadrukken dat er nog steeds dagelijks wordt gewerkt met "ineffectieve systemen en storingen".
Ook is er nog steeds sprake van een hoge werkdruk, omdat vacatures niet worden opgevuld. De actievoerders schrijven dat er sprake is van onrust en een hoog ziekteverzuim.
Afstandelijke leidingDaarnaast wordt de houding van de baas van het OM, Rinus Otte, benoemd. Hij zou in april van dit jaar hebben geweigerd deel te nemen aan een gesprek met de actievoerders en wilde ook op een ander moment niet praten met ontevreden personeel.
In de brief vragen de medewerkers aan de leiding van het OM om een minder afstandelijke houding aan te nemen ten aanzien van het eigen personeel. "Wees als collegeleden aanspreekbaar. Loop door de gangen op de parketten en neem een werkplek naast medewerkers om te horen wat er onder medewerkers leeft."
De leiding van het OM schrijft in een reactie aan NRC dat het op de hoogte is van de mail en "zich zeer bewust [is] van de opgave die er is op het gebied van met name de ICT." Ook schrijft het College dat er intensieve gesprekken worden gevoerd over structurele oplossingen. Op vragen van de NOS wil het OM niet ingaan.