Aggregator

Tsjechische president stapt naar hoogste rechter om plek in delegatie NAVO-top

7 hours 3 minutes ago

De Tsjechische president Pavel is verbitterd dat de regering hem niet heeft opgenomen in de officiële delegatie van het land voor de NAVO-top begin volgende maand. Hij heeft beroep aangetekend bij het Constitutioneel Hof, dat wetten toetst aan de grondwet. Hij vindt dat de top onder zijn bevoegdheid valt.

De regering onder leiding van de rechts-populistische minister-president Babis, een rivaal van Pavel, maakte gisteren bekend dat de onafhankelijke president niet meereist naar de NAVO-top, op 7 en 8 juli in de Turkse hoofdstad Ankara. Babis gaat samen met zijn ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken naar de top.

"Ik beschouw het besluit om de president uit te sluiten van de delegatie als een ongekende en uiterst betreurenswaardige stap", schrijft Pavel in een verklaring. Voor zijn politieke carrière was Pavel een prominente militair. Hij diende van 2012 tot 2015 als de stafchef van de Tsjechische strijdkrachten. Vorig jaar leidde hij nog wel de Tsjechische delegatie op de NAVO.

In de clinch

Sinds Tsjechië in 1999 toetrad tot de NAVO, waren presidenten vrijwel altijd aanwezig bij de NAVO-top. Bij slechts één van de twintig toppen was de Tsjechische president niet aanwezig, vanwege gezondheidsproblemen.

Babis en Pavel liggen al maanden in de clinch over wie er naar de NAVO-top gaat. Tsjechië is een van de weinige landen binnen de NAVO die afgelopen jaar de oude NAVO-norm van 2 procent uitgaven aan defensie niet haalden. Pavel hamert op meer defensie-uitgaven, terwijl Babis in andere zaken wil investeren. In zijn verkiezingscampagne beloofde Babis onder meer te breken met de Europese klimaatplannen en minder steun aan Oekraïne.

De regering van premier Babis zegt dat het aan de regering is om haar standpunten te verdedigen, zoals de lage defensie-uitgaven. Volgens de Tsjechische grondwet heeft de president beperkte bevoegdheden en wordt het buitenlands beleid bepaald door de regering.

Het Constitutioneel Hof laat weten de klacht te hebben ontvangen en deze met voorrang te zullen behandelen. Het is onduidelijk of het op tijd een uitspraak zal doen zodat Pavel mogelijk nog aan de top kan deelnemen.

Europees arrestatiebevel in Qatargate tegen voormalig Griekse EU-commissaris

8 hours 14 minutes ago

Een Belgische onderzoeksrechter heeft een Europees arrestatiebevel uitgevaardigd tegen voormalig Grieks EU-commissaris Dimitris Avramopoulos. Dat bevestigt een woordvoerder van de Griekse regering aan persbureau Reuters.

Het arrestatiebevel houdt verband met een groot corruptieschandaal, beter bekend als Qatargate, dat in 2022 aan het licht kwam. Qatar en Marokko worden ervan verdacht Europese politici in Brussel te hebben omgekocht om zo besluiten van de Europese Unie te beïnvloeden. Beide landen zeggen niet betrokken te zijn bij de zaak.

Avramopoulos bestrijdt de beschuldigingen. "Er was geen enkele betrokkenheid van mij, direct of indirect, bij iets verwerpelijks", laat hij in een verklaring aan Griekse media weten. De Griekse politicus zegt geen gebruik te zullen maken van parlementaire immuniteit, "ook al is dit een absoluut ongefundeerde kwestie". Avramopoulos zegt de Griekse justitie te verzoeken de zaak volledig te onderzoeken.

Avramopoulos is een Grieks parlementslid en lid van de grootste politiek partij Nea Dimokratia, partij van de premier Kyriakos Mitsotakis. Avramopoulos was tot 2019 EU-commissaris voor Migratie en werd later lid van de Fight Impunity, een mensenrechtenorganisatie die in verband wordt gebracht met het omkopingsschandaal.

Corruptie

Qatargate wordt gezien als een van de grootste Europese schandalen ooit. Vier andere Europese parlementariërs worden verdacht van corruptie, witwassen en lidmaatschap van een criminele organisatie, onder wie de voormalige vicevoorzitter van het Europees Parlement, Eva Kaili.

Bij doorzoekingen in tientallen woningen is in totaal 1,5 miljoen euro contant in beslag genomen. In een Brusselse hotelkamer is verder een koffer met "honderdduizenden euro's" gevonden, en in een appartement van een Europarlementariër 150.000 euro.

Op zeker 20 online platforms delen Belgische mannen naaktfoto's van hun vrouw

8 hours 31 minutes ago

Belgische mannen delen op zeker twintig websites en in socialemediagroepen naaktfoto's van hun partner. Meestal zijn de foto's stiekem genomen en tegen de wil van hun vrouw of vriendin verspreid, blijkt uit onderzoek van de VRT.

Het gebeurt op 'gewone' sociale media, zoals in Facebookgroepen waar mannen afspreken om privé-foto's van hun vrouw of vriendin te delen, schrijft de VRT, maar ook op aparte websites en in Telegramchats met duizenden leden.

De foto's worden aangeprezen als 'unaware': slachtoffers zijn zich er niet van bewust dat ze gefotografeerd worden en poseren bijna nooit. Het gaat vaak om de blik van een gluurder, schrijven de onderzoekers, naar vrouwen in de douche, als ze zich aan het omkleden zijn of liggen te slapen. De mannen becommentariëren de foto's ook en doen dat vaak op een seksistische manier. Ze gebruiken woorden als 'slet' en 'hoer'.

Topje van de ijsberg

De Vlaamse omroep vond op minstens twintig platforms stiekem genomen intieme foto's van vrouwen van wie viel vast te stellen dat ze Belgisch waren. Ook ontdekte de omroep 32 accounts van Belgische mannen die foto's van hun partner delen. "Wij zijn er zeker van dat dit nog maar het topje van de ijsberg is", zegt VRT-journaliste Dorien Vanmeldert.

Volgens de VRT zijn er veel meer van dergelijke sites en accounts, maar is het lastig om te achterhalen wie op de beelden staat en wie ze gemaakt heeft. Hoe groot het fenomeen is, valt ook moeilijk te zeggen. Volgens de omroep verdwijnen er geregeld websites en groepen om meteen ergens anders weer op te duiken.

Volgens de Vlaamse journalisten zijn er van een slachtoffer meestal tientallen en vaak honderden foto's te vinden. Mannen kunnen soms ook een 'officieel' certificaat krijgen als ze aantonen dat het om hun partner gaat. Op andere fora worden scores bijgehouden van hoeveel foto's iemand heeft gedeeld.

Nooit gemerkt

Sommige Belgische mannen delen ook de volledige naam en woonplaats van hun partner. De VRT heeft het verhaal van een vrouw die vertelt dat haar echtgenoot haar naam en de plaats waar ze werkte deelde met mannen in online groepen, zodat ze haar "konden komen bekijken".

"Het ging om foto's waar ik van kop tot teen op sta, maar ook close-ups van mijn borsten en tussen mijn benen. Ik besefte onmiddellijk dat enkel mijn partner zulke foto's kan nemen zonder dat ik wist dat ze gemaakt en gedeeld werden", vertelt ze bij de VRT.

Het maken en verspreiden van zulke beelden zonder toestemming is in België strafbaar. De vrouw deed aangifte bij de politie. Bij het uitlezen van de computer van haar man vonden rechercheurs 1200 stiekem genomen naaktbeelden.

"Ik heb nooit gemerkt dat hij zulke beelden maakte, want hij was de persoon die ik het meeste vertrouwde", vertelt zijn slachtoffer. "We waren 20 jaar samen."

Niet serieus genomen

Slachtoffers voelen zich in België lang niet altijd serieus genomen door justitie en politie, schrijft de VRT, hoewel het zonder toestemming delen van de beelden strafbaar is, net als het verder verspreiden van de foto's.

Maar weinig aangiften leiden tot een veroordeling. Volgens Belgische deskundigen ontbreekt het aan kennis en middelen om de zaken snel en goed af te handelen. De vrouw die de VRT haar verhaal vertelde, diende vier jaar geleden al een klacht in tegen haar man, maar wacht nog steeds op een proces, terwijl haar beelden nog steeds op het internet rondgaan.

Het gebeurt overigens niet alleen in België. Daar kwam de zaak aan het rollen na berichten van vorig jaar over hetzelfde fenomeen in Italië. "We zien Belgen, maar ook Nederlanders, Italianen, Amerikanen", zegt VRT-journaliste Dorien Vanmeldert. "Soms zie je dat mensen van dezelfde nationaliteit in kleinere groepen doorpraten, maar het is een wereldwijd fenomeen."

Kwakkelend Heineken haalt Braziliaanse koffie-verkoper om tij te keren

8 hours 43 minutes ago

Voor het eerst krijgt biergigant Heineken een topman die van buiten het bedrijf komt. Het gaat om de Braziliaan Rafael Oliveira, roepnaam Rafa, die anderhalf jaar de baas was bij koffieconcern JDE Peet's, waar Douwe Egberts onder valt.

Daarmee breekt Heineken met de traditie dat de hoogste baas van het bedrijf intern is opgeleid. Dat was bij alle mannen die na Freddy Heineken de leiding kregen het geval. Bovendien waren het allemaal Nederlanders, op de Belg Jean-François van Boxmeer na.

Belangrijke aandeelhouders van Heineken hadden het concern gevraagd om iemand van buiten te nemen, die met een frisse blik naar het bedrijf kan kijken. In zakenkrant FT sprak een belegger de zorg uit dat het 'wel weer een Nederlander' zou worden. "We zijn gedoemd om iemand van gemiddelde kwaliteit te krijgen, dat is nu eenmaal de geschiedenis van het bedrijf."

Heineken ziet de bierverkoop wereldwijd dalen. Onder vertrekkend topman Dolf van den Brink werd al een reorganisatie aangekondigd waardoor 5000 tot 6000 arbeidsplaatsen wereldwijd verdwijnen.

Oliveira werkte voorheen bij voedingsgigant Kraft Heinz en krijgt de opdracht om de ingezette strategie te versnellen en ervoor te zorgen dat Heineken weer gaat groeien.

Hij krijgt de zegen van de Heineken-familie. "Mijn familie en ik zijn zeer tevreden met de zorgvuldige, wereldwijde selectieprocedure die leidde tot de benoeming van Rafa", zegt grootaandeelhouder Charlene de Carvalho-Heineken in het persbericht van het bedrijf.

Beloning

Beleggersvereniging VEB is positief en omschrijft Oliveira als iemand die "rücksichtslos focust op rendement en die iets minder met het oud-Hollandse merk Heineken heeft". VEB-directeur Gerben Everts verwacht dat Heineken onder de nieuwe topman merken gaat afstoten en lokale brouwerijen gaat sluiten. "Je moet als brouwerij met de veranderende biermarkt mee."

In de anderhalf jaar tijd die Oliveira bij JDE Peet's werkte, heeft hij een bezuinigingsoperatie opgezet die jaarlijks 500 miljoen euro moest besparen. Bij de koffiefabriek in Utrecht verdwenen daardoor banen.

Onder zijn leiding werd JDE Peet's overgenomen door het Amerikaanse drankenconcern Keurig Dr Pepper. Volgens beleggersvereniging VEB leverde die deal Oliveira een beloning op van tientallen miljoenen euro's.

Nu Oliveira overstapt naar Heineken loopt hij die beloning mis. Daarom krijgt hij van Heineken de komende jaren voor bijna 25 miljoen euro aan aandelen van de bierbrouwer. Als aandeelhouders met de benoeming instemmen dan begint Oliveira op 1 oktober. Het is nog niet bekend hoeveel hij verder bij Heineken gaat verdienen.

Geweld in Libanon lijkt wat te luwen, maar Netanyahu wil leger in Zuid-Libanon houden

8 hours 47 minutes ago

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft opnieuw gezegd dat Israëlische troepen in Zuid-Libanon zullen blijven. Volgens hem is de aanwezigheid noodzakelijk om het noorden van Israël te beschermen tegen dreiging van Hezbollah.

In een gezamenlijke verklaring met defensieminister Katz zegt hij dat het leger "geen enkele beperking heeft". De Israëlische premier en Katz gaan met deze uitspraken voorbij aan het basisakkoord dat Iran en de VS met elkaar hebben afgesproken. Daarin staat dat de militaire acties in Libanon stoppen, en dat de VS en Iran daarop toezien.

De uitspraken komen op een moment het geweld in Libanon wat lijkt te luwen en in Washington nieuwe gesprekken beginnen tussen Israëlische en Libanese delegaties over een regeling voor het grensgebied. Hezbollah neemt niet deel aan die onderhandelingen.

Op tafel ligt onder meer een voorstel voor een gefaseerde terugtrekking van Israëlische troepen uit Zuid-Libanon, waarbij het Libanese leger geleidelijk delen van het gebied zou overnemen onder internationale afspraken.

Correspondent Israël en de Palestijnse gebieden Lennard Swolfs:

"Netanyahu zegt dat de troepen in Libanon zullen blijven om de burgers in het grensgebied in het noorden van Israël te beschermen tegen Hezbollah. De militante beweging heeft zich vooralsnog niet ontwapend en daarom beroept Netanyahu zich op het vaak gebruikte argument van zelfverdediging.

Wat hier ook lijkt mee te spelen is de druk die de Israëlische premier voelt in eigen land. Er komen binnen enkele maanden verkiezingen aan en zijn extreemrechtse coalitiegenoten roepen op om het zuiden van Libanon langdurig te bezetten. En ook oppositieleiders waarschuwen voor de dreiging van Hezbollah en wijzen naar Netanyahu dat het hem niet lukt om die dreiging weg te nemen.

Tegelijkertijd staat premier Netanyahu ook onder internationale druk, vooral vanuit de Verenigde Staten. Die proberen samen met regionale partijen tot een akkoord te komen met Iran, waarbij ook een staakt-het-vuren in Libanon en een terugtrekking van Israëlische troepen op tafel ligt. Zeker dat laatste is iets waar Netanyahu zich duidelijk tegen verzet.

Wat in de onderhandelingen in Washington wordt besproken, is een gefaseerde regeling. Daarbij zou het Israëlische leger zich stap voor stap terugtrekken tot achter de Litani-rivier. In de vrijgekomen gebieden zou het Libanese leger de controle overnemen onder toezicht van de Verenigde Staten.

Netanyahu zal volgens verschillende analyses proberen de onderhandelingen tussen Amerika en Iran te dwarsbomen en zijn beste troefkaart op dit moment lijkt Libanon. Al zal hij uiteindelijk moeten luisteren naar president Trump, omdat Israël sterk afhankelijk is van de Amerikaanse steun."

Afgelopen weekend vielen aan beide kanten slachtoffers bij gevechten over en weer. Zo kwamen op vrijdag en zaterdag vijf Israëlische militairen om het leven bij gevechten in Zuid-Libanon. Volgens Libanese bronnen kwamen zaterdag 32 mensen om het leven door Israëlische aanvallen. Vanuit Libanon werden raketten afgevuurd op Israëlische posities in het zuiden.

Sinds die uitwisseling van geweld is het rustiger geworden langs de grens, al spreken betrokkenen van een kwetsbare situatie waarin de spanning snel weer kan oplopen. In eerdere fases van het conflict bleken vergelijkbare periodes van relatieve rust vaak van korte duur.

Het Israëlische leger opereert intussen onder aangepaste instructies, waarbij het vooral is gericht op het afslaan van directe dreigingen, meldt The New York Times op basis van bronnen binnen het Israëlische leger. Wat precies als "defensief handelen" geldt, blijft in de praktijk onderwerp van interpretatie, zeker in het grensgebied waar beide partijen elkaar blijven beschieten.

Binnen Israël wordt de aanwezigheid in Zuid-Libanon gezien als onderdeel van een bredere veiligheidsstrategie rond de noordgrens, terwijl diplomatieke pogingen zich richten op een geleidelijke overdracht aan het Libanese leger.

Iran wil terugtrekking Israël

Vooralsnog is onduidelijk wat de onderhandelingen in Washington gaan opleveren en in hoeverre een akkoord op korte termijn haalbaar is. Ook in Zwitserland wordt er onderhandeld door de VS en Iran over het beëindigen van de oorlog in het Midden-Oosten.

De Iraanse ambassadeur bij de Verenigde Naties in Genève stelde vandaag dat Libanon "een onmisbaar onderdeel" is van een beoogd akkoord tussen de betrokken partijen. Hij herhaalde dat een eventuele overeenkomst onder meer moeten leiden tot het beëindigen van aanvallen op Libanon én een terugtrekking van Israëlische troepen uit het land. Hij sprake daarbij van een rode lijn.

Digitaal tolsysteem in A24 moet duidelijker en toegankelijker, vindt ombudsman

10 hours 31 minutes ago

Het digitale tolsysteem voor de Blankenburgtunnel in de snelweg A24 bij Vlaardingen is voor weggebruikers niet begrijpelijk. En voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, is het ook niet toegankelijk, zegt de Nationale Ombudsman. Hij krijgt er veel klachten over.

De Blankenburgtunnel, officieel de Maasdeltatunnel, verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. De tunnel is de eerste in Nederland met een elektronisch e-tol systeem, zonder tolpoortjes dus.

Het e-tolsysteem op de A24 is een goed voorbeeld van hoe de gehele digitalisering door de overheid negatief kan uitwerken voor burgers, schrijft de Nationale ombudsman aan de minister.

De weg heeft camera's die de kentekens van alle voertuigen registreren. Weggebruikers kunnen de tolkosten automatisch laten afschrijven of ze moeten binnen 72 uur hun rit online betalen, maar veel mensen doen dat niet.

Dat komt onder meer doordat mensen niet beseffen dat ze op een tolweg rijden en achteraf zelf online moeten betalen. De informatie op de weg daarover is onduidelijk, oordeelt ombudsman Reinier van Zutphen, terwijl dat in de media al verschillende keren aan de orde is geweest.

Minder digitaal vaardig

Volgens Van Zutphen betalen mensen ook niet, omdat ze niet weten hoe dat moet, ze begrijpen het digitale systeem niet. Sinds december vorig jaar verstuurt de overheid een betalingsherinnering met 9 euro administratiekosten. Wie na twee weken nog niet heeft betaald, krijgt daar bovenop een boete.

"Digitalisering kan voordelen hebben, maar de overheid dient terughoudend te zijn met het uitsluitend digitaal aanbieden van haar diensten", schrijft Van Zutphen aan minister Karremans. "Zij moet namelijk toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor degenen die digitaal hun weg weten te vinden."

Ook hebben niet alle burgers toegang tot internetbankieren en ze mogen daartoe niet worden gedwongen, vindt de ombudsman. "Door het huidige systeem lopen mensen onterecht het risico op boetes en hoge kosten, waardoor zij in de problemen kunnen komen."

Volgens Van Zutphen moet er daarom ook een papieren alternatief beschikbaar zijn. "Gebeurt dat niet, dan sluit de overheid mensen uit en is zij onvoldoende toegankelijk", stelt hij.

Kosteloze betalingsherinnering

De ombudsman roept minister Karremans van Infrastructuur en Waterstaat op om het tolsysteem begrijpelijk en toegankelijk te maken voor alle burgers. Hij vindt dat daar ook een kosteloze betalingsherinnering bij hoort, om te voorkomen dat burgers worden afgerekend op onduidelijkheid of beperkte vaardigheden.

Camper die door vlonderpad zakte in natuurgebied, kan niet zomaar weg

11 hours 24 minutes ago

Een camper die vorige week door een vlonderpad zakte in het natuurgebied Grolloërveen in Drenthe, blijft daar voorlopig staan. Er is nog geen manier gevonden om het voertuig op een veilige manier weg te halen.

Het ging donderdagavond mis toen de bestuurder van de camper een verkeerde afslag nam en op het vlonderpad terechtkwam. De houten planken die bedoeld zijn voor wandelaars en fietsers, konden het gewicht van de camper niet dragen. Meerdere planken braken doormidden.

Volgens de boswachter waren de kampeerders enorm geschrokken. Ze hebben een boete gekregen omdat ze niet over het pad mochten rijden.

Zwaar materieel

De camper weghalen, blijkt een lastige operatie. "Het vlonderpad is flink beschadigd, maar bij de camper is de boel intact en dat willen we graag zo houden", legt Hans Alting van Staatsbosbeheer bij RTV Drenthe uit. Ook wil de beheerder voorkomen dat brandstof in de natuur lekt.

De locatie maakt het extra lastig. "We staan nu in contact met een bergingsbedrijf om te kijken hoe we de camper daar het beste weg kunnen krijgen. Dat zou nog wel deze hele week kunnen duren. Want we willen ook niet zomaar met zwaar materieel het Grolloërveen in vanwege het kwetsbare veengebied", vertelt Alting.

Het vlonderpad is voorlopig dicht voor wandelaars en fietsers. De populaire wandelroute Sprokkelspoor van 12 kilometer is daardoor niet te bewandelen. "Mensen kunnen die tocht nu maar voor de helft lopen, alleen de korte route is mogelijk."

'Ontvoerders zeiden in brief dat Nancy Guthrie is overleden'

11 hours 39 minutes ago

De ontvoerders van Nancy Guthrie, de moeder van de Amerikaanse televisiepresentatrice Savannah Guthrie, hebben na haar verdwijning een brief gestuurd waarin staat dat de vrouw zou zijn overleden. Dat meldt CNN.

Bronnen binnen de opsporingsdiensten melden aan CNN dat de ontvoerders schreven dat ze Guthrie niet wilden doden, maar dat ze kort na de ontvoering stierf. Deze brief volgde op een eerdere losgeldbrief waarin miljoenen dollars werden geëist.

CNN en de lokale nieuwsafdeling van een televisiestation in Tucson, Arizona, ontvingen beide brieven, maar maakten ze niet openbaar. Op verzoek van de familie en de autoriteiten hielden ze de informatie achter, zodat eventuele toekomstige berichten van de ontvoerders konden worden gecontroleerd op echtheid.

Geen brief over dood

De 84-jarige Nancy Guthrie werd in de nacht van 31 januari op 1 februari uit haar huis ontvoerd in de buurt van Tucson in de staat Arizona. Op 5 februari vroeg Savannah Guthrie in een video gericht aan de ontvoerders om een teken van leven. Een dag later maakten lokale en nationale media bekend dat de losgeldbrieven bij hen waren binnengekomen.

Op 8 februari richtte Savannah Guthrie zich opnieuw tot de ontvoerders. "We hebben jullie bericht ontvangen en we begrijpen het. We smeken jullie nu om onze moeder aan ons terug te geven, zodat we met haar kunnen samenzijn", zei ze toen.

De zaak kwam opnieuw in de belangstelling nadat Harvey Levin, oprichter van entertainmentwebsite TMZ, reageerde op berichten over een brief die aan zijn redactie zou zijn gestuurd. Levin zei dat hij geen brief had ontvangen waarin stond dat Nancy Guthrie dood zou zijn.

Wel zei hij dat TMZ meerdere e-mails had gekregen van iemand die beweerde informatie te hebben over de ontvoerders en de verblijfplaats van Guthrie. Voor die informatie zou één bitcoin zijn gevraagd. Volgens Levin is daarop niet ingegaan.

1 miljoen voor tip

Ruim twintig weken na de verdwijning van Guthrie is nog altijd onduidelijk wat er met haar is gebeurd. De autoriteiten hebben weinig details vrijgegeven over het onderzoek. De sheriff van Pima County heeft gisteren laten weten dat het onderzoek nog loopt.

De familie van Nancy Guthrie heeft een bedrag van 1 miljoen dollar (omgerekend bijna 850.000 euro) uitgeloofd voor de tip die leidt tot de vondst van de vrouw.

Na bemoeienis Trump lijkt ook Colombia een bondgenoot als president te krijgen

12 hours 52 minutes ago

De Amerikaanse president Trump heeft Abelardo de la Espriella gefeliciteerd, de nationalistische advocaat die volgens een eerste snelle telling is gekozen tot president van Colombia. Ook uit andere landen, met vooral rechtse leiders, kreeg De la Espriella gelukwensen.

Het duurt waarschijnlijk nog een paar dagen voordat de officiële uitslag wordt vastgesteld, maar Trump heeft al gezegd dat hij ernaar uitkijkt om samen een sterke relatie tussen de VS en Colombia op te bouwen.

Tot voor kort kenden de Colombianen Abelardo de la Espriella (47) vooral als flamboyante miljonair en zakenman. En als een bekend strafrechtadvocaat met omstreden cliënten, zoals de vorig jaar veroordeelde oud-president Alvaro Uribe die banden had met gewelddadige paramilitairen in de jaren 90.

In korte tijd is 'El Tigre' (de Tijger), zoals hij zichzelf graag noemt, doorgedrongen tot het centrum van de politieke macht in Colombia. Dit weekend lukte het hem de meeste stemmen binnen te slepen bij de beslissende ronde van de presidentverkiezingen in Colombia.

Met een piepkleine marge van een procentpunt en zonder dat de uitslag officieel geldig is verklaard en bekrachtigd, vierde de ultrarechtse De la Espriella volop feest met zijn aanhangers.

Steeds meer geweld

De la Espriella profileert zich als een radicaal-rechtse leider en als iemand die buiten de gevestigde politiek staat. Als een buitenstaander die met populistische en extreme ideeën tijdens zijn verkiezingscampagne beloofde om een rigoureuze oplossing te bieden voor de geweldsspiraal waar Colombia al zo lang in zit.

Na het vredesakkoord van 2016 tussen de guerrillabeweging FARC en de Colombiaanse regering kwam er na vijf decennia een einde aan de slepende en bloedige burgeroorlog in Colombia. Maar de afgelopen jaren bleek het geweld zich desondanks weer te verspreiden en ontstonden er allerlei nieuwe gewapende bewegingen van guerrillastrijders die bij het vredesakkoord hadden geweigerd hun wapens in te leveren.

Ook produceerde Colombia de afgelopen jaren een recordhoeveelheid aan cocaïne. De vraag naar cocaïne vanuit Europa en Amerika blijft stijgen en daarmee ook het drugsgeweld. Vorig jaar werden bijna 15.000 moorden geregistreerd in Colombia. De gewapende groepen in het land hebben meer dan 25.000 actieve leden.

Megagevangenissen

De belofte van de linkse president Petro om met alle gewapende groepen een 'Paz Total' (totale vrede) te sluiten, is mislukt; De la Espriella wil juist een keiharde aanpak.

Zo wil hij minstens tien megagevangenissen in de jungle bouwen om daar guerrillastrijders en drugscriminelen in op te sluiten, naar het voorbeeld van zijn grote idool, president Bukele van El Salvador.

Latijns-Amerikaanse landen kijken met belangstelling naar de harde aanpak van de autoritaire Bukele:

Ook wil hij hogere gevangenisstraffen opleggen en zogeheten 'narcokampen' ontmantelen door ze te bombarderen, zo beloofde hij in zijn campagne. Daarnaast wil hij net als zijn andere politieke voorbeeld, de ultrarechtse president Milei van Argentinië, het omvangrijke overheidsapparaat van Colombia kortwieken en honderdduizenden ambtenaren ontslaan.

Kortom, hij staat voor beleid dat haaks staat op het sociale beleid dat de huidige president, oud-guerrillastrijder Petro, de afgelopen vier jaar voerde.

Veel Trump-gezinden

De la Espriella zoekt ook de samenwerking met de Verenigde Staten. Hij wil op het gebied van drugsbestrijding nauw samenwerken met Trump, zoals dat voor het vredesakkoord van tien jaar geleden ook gebeurde. De la Espriella steunt dan ook de acties van de VS om vermeende drugsboten in de Caribische zee aan te vallen.

Voor Trump zou de verkiezing van De la Espriella grote extra steun in de regio betekenen. Nu er ook in Colombia waarschijnlijk een ultrarechtse president aan de macht komt, zijn er steeds meer rechtse en Trump-gezinde leiders in Latijns-Amerika.

Dat past precies in het plaatje van hoe Trump zijn invloed in Latijns-Amerika wil uitbreiden en de groeiende macht van China in de regio wil breken.

Later dit jaar zijn er verkiezingen in het grootste land van Latijns-Amerika, Brazilië. De linkse president Lula da Silva neemt het dan op tegen Flavio Bolsonaro, de zoon van de rechtse oud-president Jair Bolsonaro die een gevangenisstraf van ruim twintig jaar uitzit.

De kans is groot dat Trump zich ook dan, net zoals hij deed bij de verkiezingen in Colombia, Argentinië en Honduras, zal bemoeien met de verkiezingen en zijn favoriete kandidaat zal steunen.

In Colombia heeft de linkse kandidaat Iván Cepeda overigens aangekondigd de tellingen van tientallen stembureaus te willen aanvechten. De verwachting is dat nog deze week de officiële en bindende uitslag bekend wordt gemaakt. Op 7 augustus staat de inauguratie van de nieuwe president gepland.

Rickrolling the World Cup

13 hours 9 minutes ago
Sometimes, hacking requires a certain amount of restraint, especially when you find a system woefully unsecured. It would be so easy to play some pranks, but [bobdahacker] chose not to …read more
Navarre Bartz

Tieme Heeringa (20) is de jongste wethouder van Nederland

13 hours 13 minutes ago

Terwijl veel twintigers zich afvragen of ze vanavond naar de kroeg gaan, of misschien naar de sportschool, neemt de 20-jarige Tieme Heeringa vandaag plaats in het college van het Friese Dantumadiel. Hij is dan voor zover bekend de jongste wethouder ooit in Nederland.

"De mensen reageren verrast op deze nieuwe stap", vertelt Heeringa. Hij studeert rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen en woont nog thuis. Hij krijgt onderwijs, cultuur en jongeren in zijn portefeuille.

Jonge wethouders zijn zeldzaam: van de bijna duizend wethouders van wie de leeftijd bekend is, is minder dan twee procent jonger dan 30 jaar. Bij de Wethoudersvereniging zijn ze blij met Heeringa. "Jonge bestuurders brengen een ander perspectief mee", zegt directeur Hatte van der Woude.

Petitie

Dat Heeringa op zijn twintigste wethouder wordt, had hij zelf een paar jaar geleden ook niet verwacht. Zijn politieke carrière begon in 2022, toen hij als vierdeklasser samen met een klasgenoot een petitie startte voor nieuwbouw van het Dockinga College in Dokkum.

Zo kwam hij in contact met de Fryske Nasjonale Partij. Hij werd lid omdat die partij zich inzet voor de Friese identiteit en lokale ondernemers. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2025 stond hij op plek 20 van de kandidatenlijst en voerde hij campagne door het hele land.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen in Dantumadiel werd hij op zijn negentiende al lijsttrekker. Wethouder worden was toen nog niet aan de orde. "Dat we in de coalitie zouden komen, verraste ons."

Jong zijn als voordeel

Heeringa komt straks terecht in een college met bestuurders die tientallen jaren ouder zijn dan hijzelf. Spannend vindt hij dat niet. "Ik heb met ervaren wethouders heel veel contact. We vullen elkaar aan. Zo weet ik meer wat er onder jongeren speelt en op sociale media."

Volgens hem kan zijn leeftijd juist een voordeel zijn. Hij wil jongeren meer betrekken bij de lokale politiek en ervoor zorgen dat zij zich gehoord voelen. "Een wethouder beslist veel voor jongeren en zij moeten begrijpen wat dit inhoudt."

Van der Woude herkent dat. Doordat jonge bestuurders zelf de problemen van jongeren begrijpen, kunnen zij die groep volgens haar beter vertegenwoordigen.

Omgaan met kritiek

Tegelijkertijd wordt er veel gevraagd van wethouders, ongeacht hun leeftijd. "Ben je bereid om vijftig of zestig uur per week te werken? Je bent veel van huis en veel avonden weg. Je moet heel stevig in je schoenen staan en niet omvallen van kritiek."

Met kritiek denkt Heeringa wel te kunnen omgaan: "Toen ik op mijn negentiende lijsttrekker werd, vonden mensen daar ook wat van. Uiteindelijk heb ik het tegendeel bewezen en ben ik de eerste FNP-wethouder in meer dan tien jaar geworden. Mensen zeggen van alles op Facebook, maar daar kijk ik niet naar."

Volgens Van der Woude is begeleiding belangrijk, zeker voor beginnende wethouders. De Wethoudersvereniging biedt die ondersteuning, maar leeftijd is daarbij niet de belangrijkste factor. "Veel oudere mensen hebben, net als jonge mensen, geen bestuurlijke ervaring. Dat is niet leeftijdsgebonden." Dat beaamt Heeringa: "Er staat geen 20-jarige wethouder, er staat gewoon een wethouder."

Een ander studentenleven

Voor Heeringa zal het wethouderschap ook betekenen dat zijn leven anders wordt dan dat van leeftijdsgenoten. "Mijn vrienden van de universiteit feesten veel en hebben echt een studentenleven."

Dat zijn leven er anders uitziet dan dat van zijn leeftijdsgenoten is hij al langer gewend. ''Voorheen combineerde ik mijn studie met het lijsttrekkerschap en mijn werk als buschauffeur. Nu is mijn team zo leuk dat het vaak niet als werk voelt."

Juist omdat hij de problemen van zijn generatie begrijpt, denkt hij iets toe te kunnen voegen aan het lokale bestuur. Voor Heeringa is dat ook precies de reden dat hij wethouder wilde worden: "Ik wil dat mensen mij makkelijk kunnen bereiken en me kunnen bellen. Ik zal veel op pad zijn. Zoals op de fiets, zodat je mensen tegenkomt."