Aggregator

TU Delft mag studieplekken voor vrouwen reserveren

8 hours 12 minutes ago

De TU Delft mag van het College voor de Rechten van de Mens (CRM) studieplaatsen reserveren voor vrouwelijke studenten, meldt het College. Het voorkeursbeleid geldt voor de bachelorstudie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

De instroom van vrouwelijke studenten bij de studie is al jaren erg laag. Zo'n 20 procent van de studenten is vrouw, zegt de TU Delft.

Twee jaar geleden kondigde de faculteit het voorkeursbeleid aan waarmee 30 procent van de beschikbare studieplekken wordt gereserveerd voor vrouwen. Het gaat om 132 van de 440 plekken.

Strenge eisen

Een voorkeursbeleid is een uitzondering en moet aan strikte eisen voldoen, zegt het College. De universiteit had het College gevraagd om het beleid te toetsen aan de gelijkebehandelingswetgeving.

TU Delft heeft groen licht gekregen om het beleid uit te voeren. Volgens het CRM heeft het voorkeursbeleid een legitiem doel en is het aantoonbaar dat vrouwen al jaren ondervertegenwoordigd zijn op de opleiding, terwijl het potentiële aanbod hoger is.

De universiteit stelt dat de ondervertegenwoordiging "het studieklimaat onder druk zet en leidt tot genderstereotypering". Ook zorgt die scheve verhouding volgens de universiteit voor een onevenwichtige verdeling van mannen en vrouwen bij het wetenschappelijke personeel. Met het voorkeursbeleid wil de universiteit dat veranderen. Daar is het College het mee eens.

Beperkte gevolgen

Het CRM heeft ook gekeken naar de gevolgen voor mannelijke studenten. Die blijven beperkt omdat "het nadeel dat zij ondervinden naar oordeel van het college niet opweegt tegen het zwaarwegende belang van de universiteit". Ook stopt de universiteit met het voorkeursbeleid als er geen achterstand meer is.

Er geldt echter geen automatische voorrang, vrouwen moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden. Prinses Ariane, de jongste dochter van koning Willem-Alexander en koningin Máxima heeft dat recent gedaan. Zij begint na de zomer aan de studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Dat studiejaar geldt het voorkeursbeleid nog niet. De TU Delft wil het beleid vanaf 2027/2028 invoeren en gaat hierover in gesprek met het ministerie van Onderwijs.

Want hoewel het college groen licht heeft gegeven om het beleid uit te voeren op basis van de gelijkebehandelingswetgeving, is voorkeursbeleid op basis van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) niet toegestaan.

Het college adviseert minister Letschert van Onderwijs te onderzoeken hoe het voorkeursbeleid wel juridisch mogelijk gemaakt kan worden. Rector magnificus Hester Bijl van de TU Delft roept Letschert op de "aanbeveling van het college voortvarend op te pakken, zodat de huidige wet geen belemmering meer hoeft te zijn".

Podcast De Dag: hoe Nederland (steeds vaker) excuses aanbiedt

8 hours 57 minutes ago

De excuses van premier Jetten aan de Molukse gemeenschap passen in een trend. Nederland biedt de laatste jaren steeds vaker excuses aan voor onrecht dat burgers is aangedaan. Vraag is: wat zijn die waard en hoe doe je het goed?

Luisteren?

Deze aflevering kun je beluisteren via NPO Luister en alle andere podcastkanalen. Bevalt het? Vergeet je dan niet te abonneren!

Niké Wentholt, verbonden aan de Universiteit voor Humanistiek, doet onderzoek naar erkenning en rechtvaardiging van institutioneel onrecht. In de podcast vertelt ze aan de hand van fragmenten van verschillende excuses hoe gekozen woorden, momenten of vormen soms goed en soms ook juist helemaal niet werken.

Wentholt vindt dat Nederland "niet heel goed is in toegeven dat het fout zit" al denken we vaak juist van wel. Maar ze ziet ook hoe er geleerd wordt van de hausse aan excuses van de afgelopen jaren.

Reageren? Mail dedag@nos.nl

Presentatie en montage: Elisabeth Steinz

Redactie: Max Smedes

Eindredactie: Rosanne Sies

Zuid-Koreaanse oud-minister krijgt 25 jaar cel voor rol in noodtoestand

9 hours 14 minutes ago

De voormalige minister van Justitie van Zuid-Korea, Park Sung-jae, is door de rechtbank in Seoul veroordeeld tot 25 jaar cel. De rechter ziet voldoende bewijs dat hij in december 2024 een belangrijke rol speelde bij de afkondiging van de staat van beleg door president Yoon Suk-yeol.

Yoon probeerde met die noodmaatregel het parlement buitenspel te zetten. De oppositie, met een meerderheid in het parlement, zou nauwe banden onderhouden met Noord-Korea en er alles aandoen om het beleid van de regering te frustreren. Volgens Yoon waren dat voldoende redenen om een militaire noodtoestand uit te roepen.

Deze duurde slechts enkele uren: ondanks een blokkade door het leger bereikten parlementsleden toch de vergaderzaal waar ze een resolutie aannamen om de staat van beleg terug te draaien.

Sleutelrol bij noodtoestand

De rechter oordeelt nu dat Park een sleutelrol heeft gespeeld in het afkondigen van de militaire noodtoestand. De rechtbank acht bewezen dat hij ambtenaren opdracht heeft gegeven om de capaciteit in gevangenissen in kaart te brengen ter voorbereiding op mogelijke arrestaties van oppositieleden.

Daarnaast maakte hij plannen om openbare aanklagers onder Yoons zeggenschap te krijgen en wilde hij dat ambtenaren die verantwoordelijk waren voor het uitdelen van reisverboden zich bij hem zouden melden.

De rechtbank zegt dat "de verdachte zich uiteindelijk afkeerde van zijn plicht om de grondwet te handhaven toen hij het idee kreeg dat de opstand zou kunnen slagen". Het Openbaar Ministerie had 20 jaar cel geëist.

Drones boven Pyongyang

De rechtbank in Seoul veroordeelde ex-president Yoon eerder tot een levenslange gevangenisstraf wegens rebellie. Ook kreeg hij onlangs nog een gevangenisstraf van 30 jaar voor het bevel om dronevluchten te laten maken boven de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang om spanningen met het buurland te veroorzaken. Hiermee wilde hij de staat van beleg uiteindelijk rechtvaardigen.

De voormalig premier van Zuid-Korea, Han Duck-soo, werd in mei in hoger beroep veroordeeld tot 15 jaar cel voor zijn rol bij de militaire noodtoestand. De minister van Defensie van toen, Kim Yong-hyun, is veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf voor het lekken van geheime informatie in de dagen voor de staat van beleg.

Park heeft alle beschuldigingen ontkend. Volgens hem voerde hij slechts taken uit die hoorden bij "een nationale noodsituatie". Het is nog niet bekend of hij in hoger beroep gaat.

Man overreden door tractor op strand van Vlissingen

9 hours 49 minutes ago

Op het strand van Vlissingen is een man overreden door een tractor. Het voertuig reed over hem heen toen hij in een tentje op het strand lag.

Het ongeluk gebeurde rond 08.00 uur vanochtend bij een van de grote vuilnisbakken die op het strand staan, meldt Omroep Zeeland. Het slachtoffer is een man van 45 uit het Zeeuwse Koewacht. Hij is met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Hoe het nu met hem gaat is niet bekend.

Over de bestuurder van de tractor wil de politie geen informatie geven. De tractor is in beslag genomen voor onderzoek.

De politie heeft op het strand sporenonderzoek gedaan. Volgens Omroep Zeeland is het strand inmiddels weer vrij toegankelijk.

Storing luchtverkeerstoren Eindhoven Airport voorbij: eerste vliegtuigen stijgen op

10 hours 20 minutes ago

De storing in de luchtverkeerstoren op Eindhoven Airport is voorbij. Rond half twaalf werd de storing ontdekt. Het vliegverkeer werd toen stilgelegd. Rond tien over twee kon de eerste lijnvlucht weer vertrekken, meldt Omroep Brabant.

De verkeerstoren wordt beheerd door defensie, vanwege de naastgelegen vliegbasis. De problemen zijn ontstaan door een netwerkstoring in de verkeerstoren. Militaire vliegtuigen mochten wel nog landen en opstijgen vanaf de vliegbasis.

Vluchten geannuleerd

Meerdere vluchten werden geannuleerd of waren vertraagd door de storing. Andere vluchten die al onderweg waren zijn uitgeweken naar onder meer Rotterdam The Hague Airport en de luchthaven van Weeze in Duitsland.

Provincies en gemeenten aan kabinet: focus niet alleen op onderhoud infrastructuur

10 hours 29 minutes ago

Een brede coalitie van provincies (IPO), gemeenten (VNG) en de mobiliteits- en logistieke sector ziet niets in de plannen van minister Karremans om de focus te leggen op het opknappen van infrastructuur in plaats van die te vernieuwen, schrijft De Telegraaf. Volgens Ina Adema van IPO, die namens de coalitie spreekt, zijn er meer investeringen nodig om Nederland toekomstbestendig te maken.

De infrastructuurminister en staatssecretaris Bertram schreven vrijdag in een Kamerbrief dat er vaker voor gekozen zal worden om bruggen, wegen, het spoor en andere infrastructuur op te knappen om geld te besparen. Karremans en Bertram lieten in maart ook al weten dat vanwege de miljardentekorten "scherpe keuzes" moeten worden gemaakt.

Vorige maand zeiden gemeenten en provincies al dat ze meer geld nodig hebben omdat veel sterk verouderde bruggen en viaducten vervangen moeten worden. Als dat niet gebeurt, moeten bijvoorbeeld sommige wegen lange tijd worden afgesloten.

'Woningen in gevaar'

Adema begrijpt de plannen van de minister vanwege de beperkte middelen, maar stelt dat het kabinet toch ook naar de lange termijn moet kijken. Anders loopt Nederland vast, en dat gebeurt volgens haar al op een aantal plekken, zegt ze tegen de NOS.

Als voorbeeld noemt Adema de vernieuwing van de spoorverbinding tussen Leiden en Dordrecht (Oude Lijn). De bouw van tienduizenden woningen dreigt daar in gevaar te komen, doordat er volgens haar geen extra geld is voor spoorverdubbeling en de bouw van nieuwe treinstations.

Adema: "Dat is de urgentie van extra geld, omdat ook onze woningbouw en onze economie onder druk staan als dat niet gebeurt. En op het moment dat je nu niet gaat investeren dan wordt het alleen maar duurder."

Studentenvakbond: misstanden bij huisvesting internationale studenten nemen toe

10 hours 30 minutes ago

Bedwantsen, verhuurders die extreem hoge huurprijzen vragen of studenten die wonen in huizen zonder verwarming, werkende wasbak of ramen: de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) in Utrecht trekt aan de bel over het stijgende aantal internationale studenten met ingewikkelde huurproblemen.

Dat baseert de studentenvakbond op de 263 hulpverzoeken die dit jaar bij hun meldpunt Housing Hotline binnenkwamen. De signalen die zij kregen lopen uiteen. Studenten kregen bijvoorbeeld te maken met illegale verhuur, onhygiënische toestanden of online oplichting. Ze durfden geen hulp in te schakelen, of wisten niet hoe ze dat moesten doen.

Bedwantsenplaag

Bij de vakbond kwam een aantal voorbeelden binnen van schrijnende woonsituaties. Zo zegt een student in een kleine, raamloze kamer te wonen met een gat in de muur, zonder officieel huurcontract, voor 725 euro per maand.

Een ander is de dupe van een bedwantsenplaag, schrijft RTV Utrecht. "Mijn huisgenoot ontdekte dat ze beten had die waren veroorzaakt door bedwantsen in haar bed. We hebben meteen het verhuurbedrijf geïnformeerd en de huisbaas gebeld, maar niemand reageerde", aldus een anonieme student.

Tekort aan studentenkamers

Van de tientallen telefoontjes die de vakbond elke maand krijgt, gaan de meeste nog altijd over het grote tekort aan studentenkamers in universiteitssteden. Maar als internationale studenten eenmaal een kamer hebben gevonden, gaat het dus alsnog geregeld mis.

"Het probleem wordt mede veroorzaakt door de hoge woningnood. Internationale studenten moeten daardoor noodgedwongen kiezen voor verhuurders die vrijwel alle regels aan hun laars lappen", zegt LSVb-voorzitter Evy Kras.

Huurteams

De situatie wordt er volgens de studentenvakbond niet beter op door de verdwijning van zogeheten huurteams in universiteitssteden als Utrecht en Rotterdam. Huurteams informeren Nederlandse en internationale studenten over hun rechten en kunnen problemen op de huurmarkt eerder signaleren.

"Huurrecht op papier betekent in veel gevallen nog niet huurrecht in de praktijk. Huurteams zijn essentieel voor studenten om te vechten tegen onrechtvaardige situaties. Dat precies hierop wordt bezuinigd tijdens een wooncrisis is niet uit te leggen", zegt Kras.

Het kabinet streeft er al enkele jaren naar om het aantal internationale studenten in Nederland te beperken. Onlangs bleek dat dat aantal voor het eerst in twintig jaar is gedaald.

Starmers vermoedelijke opvolger hakt knopen liefst door in de pub

11 hours 7 minutes ago

De Britse politiek is genadeloos: twee jaar nadat Keir Starmer de verkiezingen voor Labour won met een grote meerderheid, wordt hij afgezet door zijn eigen partij. Hij moet plaatsmaken voor een betere kandidaat. Waarschijnlijk is dat Andy Burnham (56), de charismatische politicus uit het Noorden die na Starmers bekendmaking weinig tijd nodig had zich officieel kandidaat te stellen.

Starmer heeft gekozen voor een 'waardig' vertrek en heeft een tijdspad geschetst voor de overdracht van de macht. Een pijnlijk moment voor Starmer: hij beloofde kiezers juist dat zijn partij na alle chaos bij de Conservatieven niet weer van leider zou wisselen.

Tientallen missers

Starmer zou een stabiele, zij het wat saaie, regering leiden. Hij zou de problemen van het land oplossen, ook als daarvoor onpopulaire keuzes nodig waren. En Starmer kan zeker op successen wijzen: de wachtlijsten in de zorg zijn afgenomen, de illegale migratie over het Kanaal daalt en er zijn tekenen van een aantrekkende economie.

Maar die boodschap is niet aangekomen. Wat wel aan hem bleef kleven zijn tientallen missers en U-turns: beleid dat weer moest worden teruggedraaid. Belastingverhogende begrotingen. Het schrappen van een subsidie voor armere ouderen. Zijn beslissing om Peter Mandelson aan te stellen, die diepe banden met Epstein bleek te hebben. En daar kwam nog een zware nederlaag bij de gemeenteraadsverkiezingen in mei bovenop.

In dit artikel gaan we dieper in op het korte premierschap van Starmer:

Starmer werd steeds meer gezien als iemand zonder visie, zonder politiek instinct, een slechte communicator en geen winnaar die de partij naar de volgende verkiezingen kon leiden.

Wie is Andy Burnham?

Vanaf afgelopen vrijdag werden de argumenten voor een leiderschapswissel binnen Labour nog overtuigender. Andy Burnham won de kiesregio Makerfield en overtuigend ook van de rechtse anti-immigratiepartij van Nigel Farage. Als er een ding is waar Labourleden 's nachts wakker van liggen, dan is het: hoe stoppen we de opmars van die radicaal-rechtse populistische partij van Farage? En dat is precies wat Burnham nu wél lijkt te lukken.

Hij lijkt een antwoord te kunnen bieden. Daarom groeit binnen Labour het idee: Burnham is een winnaar, hij is populair. Hij kan Reform verslaan. Hij zou de Labour partij weer omhoog kunnen trekken in de peilingen.

Maar wie is Andy Burnham, de noorderling die zeer binnenkort premier van het Verenigd Koninkrijk kan worden? Mind you: de vijfde in zeven jaar tijd.

Andy, zoals hij liefkozend wordt genoemd, is een man van het volk. In plaats van in een maatpak loopt hij rond in bomberjacks, shirts en sneakers. Hij is 'down to earth', benaderbaar en hij heeft charisma. Hij houdt van voetbal en neemt belangrijke beslissingen in zijn leven het liefst in de pub.

Hoe verloopt nu de procedure?

Starmer heeft gezegd aan te blijven totdat Labour een nieuwe leider kiest. Kandidaten kunnen zich daarvoor melden bij de partij. Starmer zei dat er voor het einde van de zomer een opvolger moet zijn. Labour kan zich ook scharen achter Burnham, die zich kort na Starmers bekendmaking kandidaat stelde. Als er geen verkiezingsstrijd komt, kan Burnham al sneller worden aangewezen als de nieuwe Labour-leider en premier.

King of the North

Burnham zit al lang in de politiek. Hij begon zijn carrière onder Tony Blair en maakte deel uit van de New Labour-generatie. Daarna vertrok hij, gedesillusioneerd door de politiek in Westminster, terug naar het Noorden waar hij vandaan komt. Daar werd hij burgemeester van de stad Manchester - zijn succes leverde hem de bijnaam King of the North op. Hij werd drie keer herkozen en maakte van Manchester een snelgroeiende economische motor.

Burnham is een voorstander van een sterke rol van de overheid en hij is kritisch op de privatisering van publieke diensten. Hij wil zich hard maken voor sterke publieke voorzieningen en voor een politiek die dichter bij 'gewone mensen' staat.

En Burnham belooft verandering voor de partij en voor het land. Maar tegelijkertijd kan hij niet te veel afwijken van de beleidsplannen waarmee Labour twee jaar geleden door het land werd gekozen - anders zouden eigenlijk opnieuw landelijke verkiezingen moeten worden gehouden. Bovendien zit Burnham ook vast aan de huidige staatsfinanciën. Die zijn niet ruim; ook hij heeft niet ineens een magische geldboom in zijn achtertuin.

Laag vertrouwen in de politiek

En de kiezer zal hem weinig tijd geven. Al langer heerst teleurstelling en frustratie in het land: er wordt steeds opnieuw verandering beloofd, die niet wordt waargemaakt.

Het resultaat is dat vertrouwen in de politiek steeds verder afneemt - en nog nooit zo laag is geweest. Het zal niet makkelijk zijn voor 'Andy' om dat te herstellen.

Gokbedrijven slepen Meta voor rechter vanwege advertenties illegale goksites

11 hours 13 minutes ago

Legale gokbedrijven in Nederland stappen naar de rechter in een poging om Meta te dwingen illegale goksites harder aan te pakken. Ook dienen ze een klacht in bij de Europese Commissie. Die zou te weinig doen om de regels te handhaven die gelden voor online gokken.

De Telegraaf meldt dat vanochtend. Illegale goksites vormen een geduchte concurrent van gokbedrijven met een vergunning. Volgens de branchevereniging van die vergunde gokbedrijven VNLOK waren in het laatste kwartaal van 2025 ruim 70.000 gokadvertenties te zien op Meta-platforms, zoals Facebook en Instagram. Meer dan 95 procent van die advertenties zou afkomstig zijn van illegale aanbieders.

Meta haalt alleen advertenties van illegale goksites offline als die advertenties zijn gemeld. Dat is dus achteraf. De VNLOK noemt dat "dweilen met de kraan open".

Meta erkent in een reactie aan de NOS dat het niet lukt om alle illegale gokadvertenties tegen te houden. Het bedrijf zegt dat het kijkt naar verbeteringen om te voorkomen dat illegale gokadvertenties op Facebook en Instagram verschijnen.

Vluchtige tegenstander

De Kansspelautoriteit (KSA) houdt in Nederland toezicht op de gokmarkt. "We zien maandelijks duizenden advertenties van illegale goksites bij Meta, en maken daar ook melding van", zegt een woordvoerder. "Die advertenties zijn gemiddeld zo'n anderhalve dag zichtbaar. Nadat ze zijn verwijderd, komen ze terug, met een iets andere naam of een iets ander internetadres. We hebben te maken met een vluchtige tegenstander."

Legale gokbedrijven willen dat Meta meer doet om advertenties van de illegale concurrentie te weren. Meta zou daartoe verplicht zijn volgens de Digital Service Act (DSA), de EU-wetgeving die geldt voor alle onlinebedrijven die actief zijn in de Europese Unie.

Voetballers

Illegale goksites gebruiken nu tijdens het WK in hun advertenties afbeeldingen van populaire voetballers, zoals Cristiano Ronaldo en Virgil van Dijk.

Legale gokbedrijven wijzen erop dat de illegale concurrenten zich niet houden aan beperkingen om gokverslaving tegen te gaan. "Kwetsbare spelers, onder wie jongeren, worden blootgesteld aan grote risico's", zegt VNLOK-voorzitter Björn Fuchs in een persbericht.

Aantal ebola-besmettingen Congo boven de 1000, bron nog steeds niet gevonden

12 hours 4 minutes ago

Het aantal gevallen van ebola in Oost-Congo is gestegen tot meer dan duizend. Het gaat om bevestigde besmettingen. Het aantal staat nu op 1003, meldt de regering in Kinshasa, inclusief 254 sterfgevallen.

Zo'n honderd mensen zijn genezen sinds het begin van de uitbraak in de provincie Ituri half mei. Nog 365 mensen liggen volgens het ministerie van Gezondheid in het ziekenhuis of zitten in quarantaine.

Niet eerder waren er zoveel besmettingen in de eerste maand van een ebola-uitbraak. Voor de ziekte, veroorzaakt door de Bundibugyo-variant van het virus, bestaat geen vaccin of medicijn.

Grote zorgen

Het aantal besmettingen ligt mogelijk nog veel hoger, zeggen de gezondheidsautoriteiten in de Democratische Republiek Congo, en de piek is nog niet bereikt. Ze maken zich grote zorgen over de uitbraak. Vorige week werd een toename van het aantal besmettingen met 38 procent vastgesteld.

Het is lastig om mensen op te sporen die in contact zijn geweest met patiënten. Volgens het ministerie wordt slechts iets meer dan de helft van hen bereikt. Voor een goede aanpak is een percentage van 90 nodig, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Nog zeker 35.000 mensen die sinds vorige week contact hebben gehad met iemand met het virus zijn nog niet opgespoord. Ook is nog niet vastgesteld wie het virus als eerste heeft opgelopen. Dat is belangrijk om de verspreiding te kunnen monitoren en de werkelijke omvang te kunnen vaststellen.

Mensen verdreven

Dat het zo moeilijk is om grip op de ebola-uitbraak te krijgen, heeft ook te maken met de gevechten met rebellen in Oost-Congo. De ADF-opstandelingen, die door IS worden gesteund, hebben de toegang tot een groot aantal dorpen afgesneden en bewoners gedwongen te vertrekken.

Ook hebben ze mensen verdreven uit vluchtelingenkampen. Het opsporen van contacten en het isoleren van het virus wordt bemoeilijkt door de vluchtelingenstromen.

Daarnaast is de infrastructuur slecht en zijn mensen in afgelegen gemeenschappen moeilijk te bereiken.

In buurland Uganda is het virus ook aangetroffen, het is bij negentien mensen vastgesteld, van wie er twee zouden zijn overleden. Deze gevallen zijn het gevolg van contact met patiënten in Congo.

Zes doden bij nieuwe reeks van Amerikaanse luchtaanvallen op 'drugsboten'

12 hours 10 minutes ago

De Amerikaanse krijgsmacht heeft een nieuwe reeks van aanvallen uitgevoerd op boten die drugs zouden smokkelen in het oostelijke deel van de Stille Oceaan. Gisteren werden daarbij twee mensen gedood, zes anderen overleefden de aanval. Bewijs voor de claim dat zij drugs smokkelden, leveren de Amerikanen niet.

De VS beroept zich, zoals het land vaker doet bij dit soort aanvallen, op inlichtingen en zegt dat de boot voer op een bekende drugssmokkelroute. Vorige week vielen de Amerikanen ook al bootjes aan. Donderdag kwamen daarbij drie mensen om het leven, dinsdag werd één man gedood. Twee anderen overleefden deze aanval.

Het Central Command van de Amerikanen heeft beelden van de meest recente luchtaanvallen gedeeld op sociale media. Daarop is te zien dat de bootjes onder vuur worden genomen en exploderen. Wat het lot is van de overlevenden, is onbekend.

Beelden van aanvallen gedeeld

De regering-Trump begon in september met het aanvallen van boten in de Caribische Zee en op de Stille Oceaan. Volgens persbureau AP zijn er tot dusver zestig aanvallen op vermoedelijke drugstransporten geweest. Hierbij kwamen meer dan 210 mensen om het leven.

Sinds het begin van de aanvallen hebben mensenrechtenorganisaties zoals Human Rights Watch en Amnesty International kritiek op de acties van de Amerikanen. Door het gebrek aan bewijs zijn deze volgens hen in strijd met het internationaal recht. Ze wijzen er bij herhaling op dat de Amerikaanse overheid de identiteit van de slachtoffers niet bekendmaakt en ook niet aantoont op basis waarvan het dodelijk geweld gerechtvaardigd zou zijn.

De mensenrechtenorganisaties spreken over buitengerechtelijke executies.

'Gewapend conflict met drugskartels'

President Trump pareert deze kritiek steevast door te stellen dat Amerika in een "gewapend conflict" is verwikkeld met drugskartels in Latijns-Amerika. Onlangs meldde hij nog dat de Verenigde Staten de leider van een grote Venezolaanse drugsbende had gedood. Ook over waar of wanneer deze Niño Guerrero werd gedood, leverden de Amerikanen geen details.

Wel deelde Trump beelden op zijn socialemediaplatform Truth Social waarop te zien was dat een gebouw in Venezuela wordt opgeblazen. "Deze actie werd nauw gecoördineerd met onze vrienden in Venezuela, met wie we zeer goed samenwerken", schreef Trump daarbij. De Venezolaanse regering verklaarde later dat de aanval werd uitgevoerd na een "gezamenlijke operatie" in het zuidoosten van de staat Bolívar.

Tot de dodelijke aanval was de verblijfplaats van Guerrero onbekend. Hij was voortvluchtig nadat hij in 2023 was ontsnapt uit een gevangenis.

De val van Mr Rules: hoe het premierschap van Starmer nooit van de grond kwam

12 hours 44 minutes ago

De Britse premier Keir Starmer stopt ermee, zo kondigde hij vanmorgen aan. Daarmee komt een einde aan zijn premierschap, dat een kleine twee jaar duurde.

Hij is altijd een atypische politicus geweest. Hij maakte pas op relatief late leeftijd zijn intrede in de Britse politiek. Hij was 52 jaar toen hij in 2015 een zetel in het Lagerhuis veroverde. Hij had toen al een lange carrière als mensenrechtenadvocaat en openbaar aanklager achter de rug.

Hoewel zijn opkomst stormachtig was, zou hij altijd een outsider blijven binnen zijn eigen partij. Een uitgebreid netwerk van politieke vrienden had hij niet. Het verklaart waarom hij vaak de stemming bij Labour niet goed aanvoelde. Dat gebrek aan politieke voelsprieten zou een belangrijke rol spelen bij zijn uiteindelijke val.

Starmer was Mr Rules. Een politicus die grote waarde hechtte aan regels en procesvorming. Een tikkie stijf en bureaucratisch. Een imago waar hij handig gebruik van maakte tijdens de verkiezingscampagne van 2024. Na de jaren van bestuurlijke chaos onder de Conservatieven wilde Starmer de Britse kiezer duidelijk maken dat hij misschien ietwat saai was, maar wel een serieuze leider met een langetermijnvisie.

Maar wat die visie was, werd nooit geheel duidelijk. "Er is niet zoiets als starmerisme", zou hij zelf toegeven. Hij was bovenal een blanco canvas. Na het uitgesproken linkse leiderschap van Jeremy Corbyn had hij een vage notie om Labour terug te duwen naar het politieke midden. Hij liet zich liever niet vastpinnen op inhoudelijke beleidsvoorstellen. Zijn verkiezingsslogan leek vooral te zijn: wij zijn niet de Conservatieven.

Klinkend verkiezingssucces

Dat was genoeg om in 2024 een klinkende verkiezingsoverwinning te behalen. Starmer won 411 van de 650 Lagerhuiszetels. Het was de op een na grootste verkiezingsoverwinning die Labour ooit had behaald. Wat ontbrak, was een bouwtekening voor de dag erna.

In die grote zege zat meteen ook de zwakte van Labour besloten. Starmer had bijna twee derde (63 procent) van de Lagerhuiszetels gewonnen, met slechts een derde (34 procent) van de stemmen. Hij had het geluk dat rechts verdeeld was door de opkomst van anti-immigratiepartij Reform UK. Ook het Britse kiesstelsel werkte in Labours voordeel. Nooit eerder haalde een partij zoveel zetels met zo weinig stemmen.

Starmer had daarmee een stevig mandaat, maar het was zeker geen warme omhelzing van het electoraat. Dat was af te lezen aan zijn populariteitscijfers. Hij werd al snel de minst populaire premier van de afgelopen honderd jaar. Zijn positie was van meet af aan wankel.

De grote meerderheid in zetels bleek bovendien eerder een vloek dan een zegen. In theorie maakt zo'n meerderheid het eenvoudiger om wetsvoorstellen door het parlement te krijgen. Maar de noodzaak tot partijdiscipline ontbrak en het duurde niet lang voordat de verschillende facties binnen Labour zich begonnen te roeren en in opstand kwamen.

"Als je geen gezag meer hebt, ben je fucked", zei een regeringsofficial tegen tijdschrift The Spectator. "Het is net als maagdelijkheid: als je die eenmaal verliest, ben je het kwijt."

Koning van de U-bocht

Starmer lanceerde een hele reeks beleidsvoorstellen die vaak ondoordacht bleken. Hij schafte de energiesubsidie af voor miljoenen ouderen. Hij bezuinigde op uitkeringen voor gehandicapten. Hij scherpte de erfbelasting aan voor boeren. Hij was van plan de inkomstenbelasting te verhogen. Hij wilde een digitale identificatieplicht invoeren.

Steeds weer volgde hetzelfde patroon: opstand in de fractie, verontwaardiging in het land, terugtrekkende bewegingen vanuit Downing Street. Plannen werden afgezwakt of volledig ingetrokken. Starmer werd de kampioen van de U-bocht. Zijn premierschap leek op een auto die voortdurend schakelde, maar zelden vooruitkwam.

Alleen met zijn buitenlandbeleid boekte hij tastbare resultaten. Hij bouwde aanvankelijk een werkbare relatie op met de Amerikaanse president Trump. Hij slaagde erin een relatief gunstige handelsdeal te sluiten met de Amerikanen. Hij haalde de banden met de Europese Unie aan. Hij nam het initiatief voor de coalition of the willing om Oekraïne te steunen.

Mandelson-affaire werd hem fataal

Ironisch genoeg was het zijn buitenlandbeleid dat hem uiteindelijk de kop kostte. Starmer hield zich intens bezig met de vraag hoe om te gaan met de wispelturige Trump. Bij Downing Street groeide de overtuiging dat deze ongebruikelijke president een onorthodoxe benadering vereiste.

Zo kwam Peter Mandelson in beeld voor de hoogste diplomatieke post in de Verenigde Staten. Mandelson had een reputatie als briljant strateeg en meedogenloze fixer, maar ook als een bestuurder die geregeld in schandalen verzeild raakte en lak had aan regels. Mr Rules benoemde Mr No Rules als ambassadeur in Washington.

Maar Mandelson was een tikkende tijdbom. Onthullingen uit het Epstein-dossier maakten duidelijk hoe innig de banden waren tussen Mandelson en de veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein.

De Mandelson-affaire groeide uit tot het grootste politieke schandaal uit de recente Britse geschiedenis. Wat aanvankelijk werd bestempeld als een diplomatieke meesterzet, zou Starmer fataal worden. De daaropvolgende verpletterende nederlaag bij de lokale verkiezingen op 7 mei gaf het laatste zetje.

Zo eindigde zijn premierschap in een paradox. Zijn regering beschikte over een overweldigende meerderheid, maar miste richting en draagvlak. Macht had hij genoeg. Alleen geen vaste grond onder de voeten.

Keir Starmer stapt na toenemende druk op als premier van Verenigd Koninkrijk

13 hours 9 minutes ago

De Britse premier Keir Starmer treedt af, heeft hij bekendgemaakt voor zijn ambtswoning 10 Downing Street. De beslissing komt niet geheel onverwacht: de Britse krant The Observer meldde zaterdag al dat hij tot de conclusie was gekomen dat zijn positie onhoudbaar is.

Starmer heeft vanochtend telefonisch zijn ontslag bij koning Charles ingediend. In een korte toespraak zei Starmer dat hij premier en de leider van de Labour-partij blijft totdat er een opvolger is gekozen. Kandidaten kunnen zich vanaf 9 juli melden. Starmer heeft beloofd dat het VK in september een nieuwe premier heeft.

Met deze aankondiging komt er een einde aan het twee jaar durende premierschap van Starmer, dat nooit goed van de grond kwam. Lees hier alles over de val van 'Mr Rules':

"Ik ben niet de persoon om de partij naar de volgende overwinning te leiden", zei Starmer, nadat partijgenoten hadden gevraagd of hij de beste persoon is om de volgende algemene verkiezingen in te gaan. Hij zegt dat hij het antwoord van zijn partij op die vraag heeft gehoord en daarom aftreedt. "Omdat ik het land waar ik van houd, op de eerste plek zet."

Zo kondigde Starmer zijn vertrek aan:

De 63-jarige premier zegt zich nu te gaan richten op "de belangrijkste baan" die hij altijd al had: zijn rol als echtgenoot en vader. Geëmotioneerd omhelsde hij zijn vrouw voordat hij terugkeerde naar 10 Downing Street.

Starmer stond al langer onder druk om af te treden na een zware nederlaag bij de regionale en lokale verkiezingen vorige maand. Ook in de peilingen onder het publiek bereikte hij historisch lage waarderingscijfers. Lange tijd wilde hij echter niet van wijken weten, tot vandaag. Als zesde premier van het VK in tien jaar tijd laat Starmer een rumoerig politiek landschap achter.

Chaos

Starmer was een kleine twee jaar premier. Hij won in 2024 de verkiezingen voor Labour met een grote meerderheid, nadat de Britse Conservatieve Partij 14 jaar aan de macht was geweest in het VK. Hij heeft gekozen voor een "waardig" vertrek en heeft een tijdspad geschetst voor de overdracht van de macht.

Als premier raakte Starmer verwikkeld in het schandaal rond de door hem aangewezen ambassadeur Peter Mandelson, die hechte banden bleek te hebben gehad met zedenmisdadiger Epstein. Er dreigden al leiderschapsverkiezingen binnen Labour, nadat de populaire Andy Burnham vorige week in het parlement werd verkozen. Hij heeft te kennen gegeven dat hij Starmer wil opvolgen.

King of the North

Burnham is binnen Labour populair. De charismatische politicus is sinds 2017 burgemeester van Greater Manchester. Vanwege zijn politieke succes wordt hij ook wel 'King of the North' genoemd. Hij bekleedde eerder verschillende posten in de kabinetten van premier Tony Blair en Gordon Brown. Burnham won afgelopen week de kiesregio Makerfield en overtuigend ook van de rechtse anti-immigratiepartij van Nigel Farage.

Jio confirms filing for IPO

13 hours 56 minutes ago
(Telecompaper) Jio Platforms has filed its Draft Red Herring Prospectus (DRHP) for the sale of up to 270 million new equity shares, targeting what is anticipated to be India's largest-ever public offering...

Ombudsman waarschuwt Kamer: 'Gedupeerden gaswinning blijven vastlopen'

14 hours 27 minutes ago

De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt bij de hersteloperatie in het bevingsgebied, als gevolg van gaswinning in Groningen en Noord-Drenthe. Dat schrijft de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brandbrief aan de Tweede Kamer.

De ombudsman deed onderzoek naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) omgaan met klachten van bewoners. Sinds 2022 zochten meer dan 400 Groningers contact met Van Zutphen met klachten over de hersteloperatie.

Het IMG handelt aardbevingsschade af en de NCG voert de versterking van gebouwen uit. In totaal gaat het om ongeveer 28.000 adressen in het bevingsgebied die worden onderzocht op schade.

'Gedupeerden blijven vastlopen'

Volgens de ombudsman was het IMG zonder verklaarbare uitleg enige tijd 329 dossiers van inwoners van het aardbevingsgebied kwijt. Het zoekraken van deze dossiers noemt Van Zutphen typerend voor de huidige gang van zaken, schrijft RTV Noord.

"Gedupeerden blijven vastlopen in dezelfde problemen en zij ervaren nog steeds de gevolgen van een tekortschietende overheid", schrijft hij in de brandbrief aan de Kamerleden.

De ombudsman constateert dat gedupeerde bewoners te lang in onzekerheid leven. "Duidelijkheid en perspectief ontbreken. Beloftes worden niet nagekomen. De informatievoorziening is gebrekkig, bewoners staan jaren in de wacht en weten niet waar ze aan toe zijn."

Debat uitgesteld

In de brief doet Van Zutphen een dringend beroep op de Tweede Kamer om het heft in handen te nemen. "Dit kan niet langer zo doorgaan. Mensen zijn teleurgesteld. Het huidige hersteltraject leidt onvoldoende tot concrete oplossingen voor bewoners die daar al jarenlang op wachten."

Eerder deze maand werd duidelijk dat duizenden versterkingsrapporten van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) onbetrouwbaar zijn. Tot die conclusie komt het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) na het bestuderen van honderden veiligheidsrapporten.

De vaste Kamercommissie van binnenlandse zaken zou deze woensdag debatteren over de fouten die zijn gemaakt door de NCG in de versterkingsrapporten, maar dat debat is uitgesteld. De ombudsman dringt er bij de commissie op aan zijn recente bevindingen in het later te voeren debat aan de orde te laten komen.

Tientallen jaren gaswinning

In de provincie Groningen en Drenthe is tientallen jaren gas uit de grond gewonnen. Om de sociale en economische ontwikkeling in de regio te stimuleren, heeft het Rijk via het programma Nij Begun miljarden euro's uitgetrokken voor de komende jaren. De pot met overheidsgeld is in het leven geroepen als compensatie voor de aardbevingsschade.

In 2023 is de gaswinning uit de grote velden stopgezet.

Australische politie vindt grootste partij cocaïne ooit

14 hours 31 minutes ago

De politie in Australië heeft 2700 kilo cocaïne gevonden. Het gaat volgens de autoriteiten om de grootste cokevangst ooit in het land.

De drugs werden vrijdag ontdekt in Londonderry, een voorstad van Sydney. De cocaïne zat verstopt in plastic bakken in ondergrondse containers.

Volgens de Australische politie had de lading een straatwaarde van zo'n 816 miljoen Australische dollar, omgerekend bijna een half miljard euro.

Twee mannen van 21 en 25 jaar werden op het terrein aangehouden toen zij probeerden te vluchten. Ook zijn in de zaak nog zes andere verdachten opgepakt.